E
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar: Sänkte för några år sedan från 1300 kWh till 500 kWh. Har nu stabiliserat mig på ca 570 kWh per år.

Bytte ut alla lampor till LED. Köpte strömbrytare med röd lampa till TV, dator etc. Stänger alla röda brytare när ej användning. Släcker alla lampor när ej vistelse i rummet. Allt sånt går nu på rutin. Köpt 0,5 liters vattenkokare för kaffe etc. Använder ugnen sparsamt. Gillar färsk mat och sallader så använder inte längre frysen. Kör hemmakontor så dator och sånt drar en del.


1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
 
Polykarbonat som är uv beständig (annars gulnar den på några år) i ett stort plast ark man klipper till själv med sax, häck sax funkade rätt bra!

Behöver kita om fönstren, men delar en snabb bild ändå.

Skrev Polykarbonat & mm köpte på amazon av alt-intech pc/pmma platte.
Ska testar alla 3 varianter in/utsidan eller i mitten på luft spalten.
Sista är snyggast men viss risk för skapa en stängd fukt ficka från var andra har sagt.
Så tog bort 1cm i tätnings listen uppe o nere.
Så håller lite koll på dom.

Kör med tätnings list runt, sen häftpistol på 1 vågrätt plats 2-3 stift,sen 1 lodrätt plats, sen stänger.

Stiftade runt första försöket men stiften tog i vid stägning, sen vart det inte rakt heller.
Så var man stiftar har lite betydelse färre blev bättre.
 
  • Fönster med plastskiva och tätning, textinstruktioner för installation eller reparation, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Malainor Malainor skrev:
Polykarbonat som är uv beständig (annars gulnar den på några år) i ett stort plast ark man klipper till själv med sax, häck sax funkade rätt bra!

Behöver kita om fönstren, men delar en snabb bild ändå.

Skrev Polykarbonat & mm köpte på amazon av alt-intech pc/pmma platte.
Ska testar alla 3 varianter in/utsidan eller i mitten på luft spalten.
Sista är snyggast men viss risk för skapa en stängd fukt ficka från var andra har sagt.
Så tog bort 1cm i tätnings listen uppe o nere.
Så håller lite koll på dom.

Kör med tätnings list runt, sen häftpistol på 1 vågrätt plats 2-3 stift,sen 1 lodrätt plats, sen stänger.

Stiftade runt första försöket men stiften tog i vid stägning, sen vart det inte rakt heller.
Så var man stiftar har lite betydelse färre blev bättre.
Vilse?
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Vilse?
kanske :crysmile: svarade men vet inte vem du citerade mej x2?
 
Malainor Malainor skrev:
Polykarbonat som är uv beständig (annars gulnar den på några år) i ett stort plast ark man klipper till själv med sax, häck sax funkade rätt bra!

Behöver kita om fönstren, men delar en snabb bild ändå.

Skrev Polykarbonat & mm köpte på amazon av alt-intech pc/pmma platte.
Ska testar alla 3 varianter in/utsidan eller i mitten på luft spalten.
Sista är snyggast men viss risk för skapa en stängd fukt ficka från var andra har sagt.
Så tog bort 1cm i tätnings listen uppe o nere.
Så håller lite koll på dom.

Kör med tätnings list runt, sen häftpistol på 1 vågrätt plats 2-3 stift,sen 1 lodrätt plats, sen stänger.

Stiftade runt första försöket men stiften tog i vid stägning, sen vart det inte rakt heller.
Så var man stiftar har lite betydelse färre blev bättre.
Hej, jag har gjort om mina innanfönster till hemgjorda isolerglasfönster.
En extra glas(plast)ruta gör bäst nytta om den sätt på 18mm avstånd från den ordinarie rutan fick jag veta av Pilkington när jag kompletterade alla min fönster med ett extraglas. Klistrade en 2mm tätningslist mot fönsterbågen och klämde fast glasrutan med urfalsade trälister som fästes med träskruvar.
Varför 18mm när alla isolerglas fönster har 10mm avstånd? Svar: det är argongas i dem, vanlig luft ger bäst isolering med 18mm..fick jag veta. Det gäller att skapa ett stillastående gasskikt, luft i mitt fall.
Det sänkte energiåtgången för mitt hus med 12%.
Grafen visar energiförbrukning över tid, effekter av värmepump och isolering på husets energibehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Malainor och 5 till
  • Laddar…
Bra info, det där med 18 millimeter. Vi har planer på att sätta upp dubbelglas på pappas altan, han snålade av någon anledning och tog enkelglas, trots att han har 60 cm isolering i golvet och "riktigt" tak.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bra info, det där med 18 millimeter. Vi har planer på att sätta upp dubbelglas på pappas altan, han snålade av någon anledning och tog enkelglas, trots att han har 60 cm isolering i golvet och "riktigt" tak.
Jag gjorde ett test först och mätte temperaturen på insidan av fönsterglaset utan och med ett extra glas mha en infraröd temperaturmätare, (klistrade på en ogenomskinlig plastbit på fönsterglaset för att kunna mäta tempen)
Det blev en avsevärd skillnad, har tyvärr glömt hur stor skillnad men det var tillräckligt för att sedan skaffa extra glasskivor till alla innanfönster i hela huset.
 
  • Gilla
Malainor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.