Min upplevelse är att plejd är väldigt rappt, alltså när man ändrar inställningar, av/på, ljus osv. Mycket mer direkt än Philips hue och nexa som känns laggiga i jämförelse. Men de andra har kanske blivit bättre?

Vi valde plejd till huset, mycket för att marginalkostnaden mot "dumma" dimmers var låg.

Bra användningsområden:
-Handdukstorkar. Kör en halvtimme morgon och kväll duschtid. Klicka igång när barnens kläder behöver torkas. Går sätta defaulttid exempelvis 3h innan den stänger av.
-Motorvärmare. Schema eller manuell start 3h via dubbelklick på vanlig lysknapp
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Samt kanske att kunder till elektriker generellt har rätt dålig koll på alternativen och vad de kostar. De "vill ju bara ha en bra dimmer"
Får de ens reda på av eletrikern att det bästa, billigaste och framtidssäkra sättet att dimma ljus är genom att använda CC-led med dimmande drivers?
Eller kommer elektrikern dit med en plejddimmer som "klarar allt " ?
Dvs är bäst på att göra den halvmesyr som framkantdimmring av dimbara 230V-ljuskällor innebär?
Hur många elektriker erbjuder utbyte till CC-led egentligen?
Generellt så installerar man det som finns via en grossist som kan erbjuda bra garantier och professionella produkter. Skulle man börja rabbla upp alla olika former av dimring och ljuskällor så skulle kunden vara lost efter 5 min.

Det finns väldigt lite ekonomi i att beställa delar på nätet och plocka ihop för att sälja till en kund då och då. Gör man det på rent intresse, så visst. Men professionellt, mnjaa. Vem betalar för all tid som går åt?

Allt beror väl på vem som kommer. Det är ju oftast inget problem att ringa till firman och be att få den mest tekniska elektrikern. Det finns alltid (oftast) någon som håller på och pular med smarta hem.

Det händer ibland att man får installera kunders material. Om jag tex kommer hem till någon som har köpt Shelly, aeotec, fibaro och vad det nu kan vara och vill att jag ska installera det, så är det inte så att jag vänder i dörren. Däremot upplyser jag kunden om att det kan ta längre tid eftersom jag kanske måste läsa på och att jag inte installerar dessa på daglig basis.
 
O OskarL skrev:
Min upplevelse är att plejd är väldigt rappt, alltså när man ändrar inställningar, av/på, ljus osv. Mycket mer direkt än Philips hue och nexa som känns laggiga i jämförelse. Men de andra har kanske blivit bättre?

Vi valde plejd till huset, mycket för att marginalkostnaden mot "dumma" dimmers var låg.

Bra användningsområden:
-Handdukstorkar. Kör en halvtimme morgon och kväll duschtid. Klicka igång när barnens kläder behöver torkas. Går sätta defaulttid exempelvis 3h innan den stänger av.
-Motorvärmare. Schema eller manuell start 3h via dubbelklick på vanlig lysknapp
Det är väl näst intill realtid. Jag har inte hunnit att jämföra med andra dimmers. Men det måste jag testa! Jag förstår inte heller vad folk menar med att det inte går att göra något med plejd. Går väl att göra lika mycket som med en annan uppkopplad dimmer/relä? Jag har mina i Homey. Vissa styrs av sonoff pir-sensor. Vissa av termostater.
 
C cdx873v skrev:
Går väl att göra lika mycket som med en annan uppkopplad dimmer/relä? Jag har mina i Homey. Vissa styrs av sonoff pir-sensor. Vissa av termostater.
Jo, men återigen: Dom löser uppgiften lika bra som andra uppkopplade relän, men till 4 gånger högre pris.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Förresten kan vi ju ta ett aktuellt exempel där viljan att automatisera tagit ett stort kliv nyligen: Att förskjuta sin elförbrukning till billigare tider. För ett år sedan var det sådant som möjligen nördar gjorde "för att man kan". Nu pratas det även bland vanligt folk om hur man kan styra sin luftvärmepump med schema eller på distans. Kan man det med Plejd? ;)
Jag förstår inte det här. Varför skulle man kunna styra en Vp med en plejd? Har den 0-10v så går det haha. Eller iofs. Sätt en kontaktor till Vp och styr med plejd. Du sparar 100% direkt! Haha.
 
useless useless skrev:
Jo, men återigen: Dom löser uppgiften lika bra som andra uppkopplade relän, men till 4 gånger högre pris.
Ja, jag antar det. Kanske är bättre komponenter? Vem vet..
 
  • Gilla
aunnr1
  • Laddar…
Nissens
C cdx873v skrev:
Jag förstår inte det här. Varför skulle man kunna styra en Vp med en plejd? Har den 0-10v så går det haha. Eller iofs. Sätt en kontaktor till Vp och styr med plejd. Du sparar 100% direkt! Haha.
Jag gör just det med Plejd och sparar en del på det. Senaste månaden sparade jag 700:-. :)
 
  • Skärmavbild av elanvändning och kostnader; sparar pengar med timmätning jämfört med viktat spotpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Jag gör just det med Plejd
Fat i det här fallet gör du ju inte det med systemet "Plejd" eftersom det saknar funktioner för att styra saker baserat på elpriset. Det du gör att du styr ett relä av fabrikatet Plejd med något annat system.

Samma sak har redan avhandlats flera gånger; Visst kan man använda Plejd-puckar till sitt hemautomationssystem, men varför ska man göra det när i princip alla andra puckar med samma funktion kostar en bråkdel?
Och i samma sekund som du kopplar dina Plejd-puckar till Homey eller nåt annat så faller ju hela det enkelhetsargument som alla Plejd-förespråkare tycker är så viktigt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Jag förstår inte det här. Varför skulle man kunna styra en Vp med en plejd? Har den 0-10v så går det haha. Eller iofs. Sätt en kontaktor till Vp och styr med plejd. Du sparar 100% direkt! Haha.
Det var min poäng: att det inte går. Det var ett inlägg i debatten om huruvida någon normal människa någonsin kommer att vilja automatisera annat än lampor och sådant med endast "power on/off".

Det jag försöker att belysa är att Plejd är jättebra för att styra lampor, motorvärmare samt på/av för diverse andra grejer. Men vill man styra inställningar, tex en termostat i en luftvärmepump så behöver man något annat, och då tycker i alla fall jag att det är sjukt besvärligt att behöva ha ytterligare en app för varje system. Lyckligtvis får man in det mest inkl Plejd i tex Google Home, men redan där är man begränsad. Google Home är en universalfjärr, inget automatiseringssystem.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Fat i det här fallet gör du ju inte det med systemet "Plejd" eftersom det saknar funktioner för att styra saker baserat på elpriset. Det du gör att du styr ett relä av fabrikatet Plejd med något annat system.

Samma sak har redan avhandlats flera gånger; Visst kan man använda Plejd-puckar till sitt hemautomationssystem, men varför ska man göra det när i princip alla andra puckar med samma funktion kostar en bråkdel?
Och i samma sekund som du kopplar dina Plejd-puckar till Homey eller nåt annat så faller ju hela det enkelhetsargument som alla Plejd-förespråkare tycker är så viktigt.
Du är hela tiden inne på total hemautomatik, och det är något annat.
Jo, jag gör detta med Plejdsystemet.

Jag använder ett användarvänligt system på ett enkelt sätt och sparar minst lika mycket som jag hade gjort med ett komplicerat och svåranvänt hemautomatiseringssystem som kräver en systemadministratör.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag gör just det med Plejd och sparar en del på det. Senaste månaden sparade jag 700:-. :)
Jag instämmer med @useless. Att slå av och på ett relä i en app är inte att automatisera. Det är att flytta knappen från väggen till telefonen. ...och som jag skrev i inlägget ovan, Plejd kan inte justera termostaten då priset är högt, bara stänga av värmekällan. Vilket medför att man riskerar att få en lägre temperatur inne än vad man vill. Är det riktigt kallt ute måste man ju ändå ha värme på, oavsett vad elen kostar och då är det enligt mig säkrare att justera termostater än att bryta strömmen. Vad händer tex om man är bortrest över jul, stänger av värmen tillfälligt och sen dyker hemmaroutern? Åker man hem och slår på värmen igen?
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, jag gör detta med Plejdsystemet.
Visa gärna mer. Hur får du t ex in elpriset i Plejd?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag använder ett användarvänligt system på ett enkelt sätt och sparar minst lika mycket som jag hade gjort med ett komplicerat och svåranvänt hemautomatiseringssystem som kräver en systemadministratör.
Ja det är helt rätt. Men du gör inte samma sak som ett svåranvänt hemautomatiseringssystem hade gjort.

Kan vi inte bara enas:
- Plejd är bra för att styra belysning och sådant med på/av.
- Plejd funkar utmärkt med Google Home och Homekit.
- Plejd går inte att integrera med NÅGOT annat system utan att vara hänvisad till att någon (annan) nörd har skrivit egen kod för att göra det. ...och det kan sluta fungera vilken sekund som helst.
- Går Plejd som företag i konkurs har man ett system som fortsätter att fungera för på och av lokalt men som aldrig mer kommer att uppdateras eller anpassas till övriga världen. Med tiden kommer inte mobilappen att fungera om man har en sådan och man kommer då inte att kunna justera ev scheman man lagt in i systemet.
- Möjligheterna till automatisering med Plejd är MYCKET begränsade.
- Man får välja Plejd om man vill. Man är inte en sämre människa för det. :heart:
 
  • Gilla
Sammy_j och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Huvudargumentet för Plejd är att elektrikern erbjuder det, vilket beror på att Ahlsells och de andra grossisterna för deras produkter.

Min kompis som är elektriker använde också Plejd innan han började intressera sig för vad han monterade in, då bytte han till Shelly som sin favorit...
Pratade med en av våra elektriker om det.
Han satte mycket Plejd just för att grejorna finns lätt tillgängliga och han får i regel inga samtal när han åkt därifrån. In med puckarna, konfa upp med telefonen, klart.

Han hade inga problem med att sätta Shelly som jag vill. Men då är premissen också att han kopplar in enligt beskrivning, jag tar fullt ansvar för all programmering och konfiguration.

Hade jag varit elektriker hade jag också varit tveksam till att sätta Shelly eller liknande hemma hos vanliga Svensson.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Vad vill du ha sagt med det?
Det är väldigt få som vill styra det mesta av det du räknar upp med Plejd och liknande system. Typ 95% är helt ointresserade av det.
Det han framförallt sa var att du helt missförstod mitt inlägg och svarade ett nattmössesvar! Plejd är ett låst system vilket är en stor nackdel, för många totalt avhörande. Plejd är samtidigt bra på belysning vilket är en fördel, för många totalt avgörande. Att bara 5% vill göra mer får du gärna visa fakta på då det låter som du killgissat vilt och hittat på en siffra. Oavsett kommer siffran som vill styra mer stiga med tiden.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.