270 308 läst · 652 svar
270k läst
652 svar
Grannen har byggt på vår mark
Har du ingen gammal uttjänt gödselspridare som du kan långtidsparkera där han brukar ställa sin bil?
ingen dum idé faktiskt ska se vad jag kan hitta på!D Dublin skrev:
Hehe, han är påhittig grannen din...T TommyK72 skrev:
Men jag befarar att han måste gå via Lantmäteriet för att tvångsreglera innan kronofogden blir aktuell. Jag misstänker dock att Lantmäteriet inte kommer bevilja en sådan typ av tvångsreglering då det borde strida mot egendomsskyddet. Ett rättsfall som behandlar en liknande situation är NJA s.753 (även känt som "Parkfastigheten") och det rättsfallet talar till din fördel vill jag mena.
F Falckman skrev:Hehe, han är påhittig grannen din, men jag befarar att han måste gå via Lantmäteriet för att tvångsreglera innan kronofogden blir aktuell. Jag misstänker dock att Lantmäteriet inte kommer bevilja en sådan typ av tvångsreglering då det borde strida mot egendomsskyddet. Ett rättsfall som behandlar en liknande situation är NJA s.753 (även känt som "Parkfastigheten") och det talar till din fördel vill jag mena.
Haha oj jag skrev fel, menade lantmäteriet! Ja jag har också läst en dom om ett liknande fall i Skellefteå där lantmäteriet beviljade en tvångsreglering för att en sommargäst byggt utanför sin tomtgräns och markägaren vägrade sälja henne marken. (Helt sjukt förövrigt att lantmäteriets ”lösning” är att tvångsreglera) summa summarum valde högsta domstolen att upphäva tvångsregleringen där med. Vilket åtminstone känns lite betryggande.
Jag pratade med lantmäteriet om detta och ja, grannen är inne på att ansöka om tvånhsreglering. Handläggaren jag talade med sa då att för att de ska godkänna en sådan så måste fastigheten i behov av mer mark sakna: vatten, avlopp eller infart. Grannen har allt detta så jag tvivlar på att han får sin vilja igenom.
Lär ju vara svårt att få igenom tvångsreglering för att man saknar utrymme för växthus och jordhögar. Jag menar, jag får ju plats med det på min lilla tomt på 600 kvm
Kanske tror han att Kronofogdens kvarnar ska sluta mala för att han drar igång något med Lantmäteriet?
Kanske tror han att Kronofogdens kvarnar ska sluta mala för att han drar igång något med Lantmäteriet?
Det sa handläggaren med, och att ett växthus inte är en ”nödvändig komplementsbyggnad” så han kommer knappast få igenom sin tvångsreglering tack vare växthuset. Han hävdar att hans tomt om 1000kvm ”är för liten för att kunna försörja sig på om man bor på landsbygden” -nåt i den stilen.Anna_H skrev:
Jag funderar på varför han inte tänkte på det när han köpte huset för strax över ett år sedan? Han verkar anse att det är vårt ansvar som grannar att tillgodose hans behov av större tomt. ”För att bibehålla en god grannsämja” som han själv så fint skrev i ett brev till oss där han förklarade att han behövde köpa 1000kvm mark av oss.
Har du länk till Skellefte fallet . kan du skicka PMT TommyK72 skrev:Haha oj jag skrev fel, menade lantmäteriet! Ja jag har också läst en dom om ett liknande fall i Skellefteå där lantmäteriet beviljade en tvångsreglering för att en sommargäst byggt utanför sin tomtgräns och markägaren vägrade sälja henne marken. (Helt sjukt förövrigt att lantmäteriets ”lösning” är att tvångsreglera) summa summarum valde högsta domstolen att upphäva tvångsregleringen där med. Vilket åtminstone känns lite betryggande.
Jag pratade med lantmäteriet om detta och ja, grannen är inne på att ansöka om tvånhsreglering. Handläggaren jag talade med sa då att för att de ska godkänna en sådan så måste fastigheten i behov av mer mark sakna: vatten, avlopp eller infart. Grannen har allt detta så jag tvivlar på att han får sin vilja igenom.
Skynda dig att be kronofogden om hjälp med att få bort växthuset så du minskar risken för att du ska behöva bestrida tvångsreglering.T TommyK72 skrev:Haha oj jag skrev fel, menade lantmäteriet! Ja jag har också läst en dom om ett liknande fall i Skellefteå där lantmäteriet beviljade en tvångsreglering för att en sommargäst byggt utanför sin tomtgräns och markägaren vägrade sälja henne marken. (Helt sjukt förövrigt att lantmäteriets ”lösning” är att tvångsreglera) summa summarum valde högsta domstolen att upphäva tvångsregleringen där med. Vilket åtminstone känns lite betryggande.
Sälj 1000 kvm till honom för tomtpris 3-500,000..-och låt honom betala avstyckningen .Kanske 50-100,000.-Det vill han säkert betalaT TommyK72 skrev:Det sa handläggaren med, och att ett växthus inte är en ”nödvändig komplementsbyggnad” så han kommer knappast få igenom sin tvångsreglering tack vare växthuset. Han hävdar att hans tomt om 1000kvm ”är för liten för att kunna försörja sig på om man bor på landsbygden” -nåt i den stilen.
Jag funderar på varför han inte tänkte på det när han köpte huset för strax över ett år sedan? Han verkar anse att det är vårt ansvar som grannar att tillgodose hans behov av större tomt. ”För att bibehålla en god grannsämja” som han själv så fint skrev i ett brev till oss där han förklarade att han behövde köpa 1000kvm mark av oss.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Wow.T TommyK72 skrev:
Du får helt enkelt plöja all mark runt växthuset och odla björnbärsbuskar där. Eller kanske något annat med taggar på. Görna något som luktar illa också...
Ett annat alternativ är att bygga en liten friggebod brevid växthuset. Sedan bjuder du in traktens ungdomar till den nya motorgården där de kan fixa med sina moppar och motorcyklar. Om du nu inte blir av med växthuset alltså.