M
13th Marine 13th Marine skrev:
Generellt sett är det väl 8år på batteriet, och det har väl visat sig att det är sällan batteriet är ett större problem i en elbil...
Ja då vet jag inte. När jag kollar på compricer så är en helförsäkring 31% dyrare för en id3 mot en Alltrack tdi200 för det billigaste alternativet, 5800kr/år mot 7600kr. Skillnaden är större hos mitt bolag. Skatten skiljer 3000kr efter 3 år som nämnt innan så för mig går det jämnt upp, dyrare skatt för Alltrack mot dyrare försäkring för id3.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gör det inte. Däremot drar väl det antagna höga restvärdet upp premierna. Ju mer bilen är värd, desto större gap mellan hel- och halvförsäkring.


Vill du ha ett ekonomiskt motiv så skulle jag tro att driftkostnad + värdeminskning är lägre på en elbil än på en avgasbil. Men det är svårt att gissa vad framtida restvärden blir och kapitalkostnaden ska ju också beaktas, men kör man mycket är min gissning att elbilen är en bättre affär.

Sen är förstås inte allt pengar. Vilken bil man väljer är för många av oss ett väldigt subjektivt val.
Det kan du ha rätt i. Samtidigt, min dieselbil har samma begärt utpris i handeln idag som jag gav för 4 år och 5000 mil sedan.

Vi vet hur elpriset ser ut idag och det lär inte bli billigare kommande åren. Så det som motiverade en nybilskostnad på +150-200,000 för nått år sedan för en elbil kontra motsvarande fossilbil kanske inte gäller längre, inte minst när det lilla bidraget försvann och oljan blir billigare för varje vecka.

Vi får se när folk får elräkningen för december hur "billigt" det är med hemmaladdning:surprised:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag kör hybrid idag, nu när elen varit extremt dyr och det varit kallt ute så har det nog inte lönat sig att köra på el.
Men nästa bil kommer bli en elbil, frågan är om det blir nästa eller nästnästa år.

Är inne på att provköra en Enyaq, är väl det närmaste en kombi jag kommer idag, och det borde poppa ut lite begagnade snart.

Kikar jag på blocket verkar vår hybrid ha tappat 40kkr på 4år/6000mil. (Visst, lär väl vara mindre vid inbyte).
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det har jag klart inte sagt heller =) Men det finns ändå en del bilar i den prisklassen.
Nu äger jag inte min men hade jag köpt så hade jag fortfarande köpt id3 framför valfri bil för 400 000 kr.

Nämn en enda bil som känns billig förutom dacia idag.
Golf Sportskombi är 150 kkr billigare och Passat ca 100 kkr billigare. För 500 kkr får man stors fyrhjulsdrivna bilar som t ex BMW 5-serien, Audi A6, Volvo v90 o s v.

/Krille
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
sunnis
K Krille4 skrev:
Golf Sportskombi är 150 kkr billigare och Passat ca 100 kkr billigare. För 500 kkr får man stors fyrhjulsdrivna bilar som t ex BMW 5-serien, Audi A6, Volvo v90 o s v.

/Krille
Njea, man får snarare minsta motorn, 2WD och basutrustningar för ovan nämnda bilar… Det är snarare runt 600k om man vill ha fyrhjulsdrift och lite mer än basutrustning om man nöjer sig med motoralternativ under 200hk. Enligt listpriser.

För 600k så får man en helt duglig elbil i familjeklass.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej inte beräknade å inte heller testkörda vid vinterkyla.
Men NAF och Motor.no har bra vintertester på elbilar
Jo, men det jag skulle vilja se är ju en räckviddstest på fossilbilar med vinterkyla. Om man nu vill jämföra alltså.
Att alla bilar drar mer på vintern - oavsett drivmedel - är ju ett fysikaliskt faktum.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Vad tänker du om förbudet mot nybilsförsäljning av fossilbilar i EU from 2035? Hur kommer det att påverka beg priset på fossilbilar? Jag har svårt att tro att priset på bensin/diesel inte kommer att öka närmsta åren. Det lär bli dyrare att köra bil oavsett el eller fossil bränsle tänker jag…
M Markarbetaren skrev:
Det kan du ha rätt i. Samtidigt, min dieselbil har samma begärt utpris i handeln idag som jag gav för 4 år och 5000 mil sedan.

Vi vet hur elpriset ser ut idag och det lär inte bli billigare kommande åren. Så det som motiverade en nybilskostnad på +150-200,000 för nått år sedan för en elbil kontra motsvarande fossilbil kanske inte gäller längre, inte minst när det lilla bidraget försvann och oljan blir billigare för varje vecka.

Vi får se när folk får elräkningen för december hur "billigt" det är med hemmaladdning:surprised:
M Markarbetaren skrev:
Det kan du ha rätt i. Samtidigt, min dieselbil har samma begärt utpris i handeln idag som jag gav för 4 år och 5000 mil sedan.

Vi vet hur elpriset ser ut idag och det lär inte bli billigare kommande åren. Så det som motiverade en nybilskostnad på +150-200,000 för nått år sedan för en elbil kontra motsvarande fossilbil kanske inte gäller längre, inte minst när det lilla bidraget försvann och oljan blir billigare för varje vecka.

Vi får se när folk får elräkningen för december hur "billigt" det är med hemmaladdning:surprised:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kriterier, 2022, samma storlek som id3, 204 hk, navi, adaptiv farthållare och det absolut viktigaste - kunna förvärma bilen via mobilen eller schema.
Varför vill du ha navigering inbyggt i bilen? Jag tycker en lösning med Apple CaePlay eller Androids motsvarighet är betydligt bättre.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
R roke skrev:
Nåt sånt skulle jag kunna tänka mig också.
Vad är det för räckvidd?
min bil en KangooZE 2012 med 23 kWh batteriet, ligger på max 80 km tror jag eftersom jag aldrig fått "soppatorsk".
Man får sällan det i elbilar.
I stället går bilen långsammare på slutet tills den slutligen stannar och det ska man undvika eftersom batteriet inte mår bra av det, delvis beroende på hur BMS-systemet är designat.
Bilen har gått 8000 mil har alltså tappat en del kapacitet, troligen orsakat av dålig körstil som pressat batteriet i onödan.
Nyare versioner av Kangoo har större batterier, det finns en med 33 kWh och idag säljs en version med snabbare laddning och med kapacitet runt 40 kWh samt förbättringar i motor och andra system i bilen men dom kostar förstås också betydligt mer än 88 kkr...

Körde en hårdtest Karlstad ToR nyligen som jag snart ska lägga in i den här tråden...
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför vill du ha navigering inbyggt i bilen? Jag tycker en lösning med Apple CaePlay eller Androids motsvarighet är betydligt bättre.
Har alltid kört två appar: google maps i kombination med eniro.
Kanske lite krångligare att hantera med båda är gratis.
 
sunnis sunnis skrev:
Njea, man får snarare minsta motorn, 2WD och basutrustningar för ovan nämnda bilar… Det är snarare runt 600k om man vill ha fyrhjulsdrift och lite mer än basutrustning om man nöjer sig med motoralternativ under 200hk. Enligt listpriser.

För 600k så får man en helt duglig elbil i familjeklass.
Nä då - för ca 500 kkr får du alla ovanstående bilar med fyrhjulsdrift men med basutrustning.

För 350-400 kkr får du en duglig bil i familjeklassen och frågan är då om man tycker det är "värt pengarna" att lägga ytterligare 200-250 kkr för att få den eldriven.

Jag gillar verkligen elbilar men att betala 500 kkr för en elbil i golfklassen när man kan köpa motsvarande Golf 150 kkr billigare känns inte direkt billigt.

/Krille
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä då - för ca 500 kkr får du alla ovanstående bilar med fyrhjulsdrift men med basutrustning.

För 350-400 kkr får du en duglig bil i familjeklassen och frågan är då om man tycker det är "värt pengarna" att lägga ytterligare 200-250 kkr för att få den eldriven.

Jag gillar verkligen elbilar men att betala 500 kkr för en elbil i golfklassen när man kan köpa motsvarande Golf 150 kkr billigare känns inte direkt billigt.

/Krille
det billiga med elbilar är driftskostnaden.
Både drivmedel och på underhållssidan:
Inget oljebyte.
Inga tändstift
Ingen trasig topplockspackning,sliten vattenpump, trasig generator, dött blybatteri, startproblem på vintern, tändproblem, sliten kamrem, kokande kylare, inga 100 rörliga delar som kan gå sönder mot elmotorns enda rörliga del, rotorn som driver rubbet.
Det är inte konstigt att Tesla ställt in dom årliga servjceintervallen.
Det finns inget att serva.
Enbart på det sparar du 100 kkr på tio år.
Och 300 kkr på drivmedelssidan.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
det billiga med elbilar är driftskostnaden.
Både drivmedel och på underhållssidan:
Inget oljebyte.
Inga tändstift
Ingen trasig topplockspackning,sliten vattenpump, trasig generator, dött blybatteri, startproblem på vintern, tändproblem, sliten kamrem, kokande kylare, inga 100 rörliga delar som kan gå sönder mot elmotorns enda rörliga del, rotorn som driver rubbet.
Det är inte konstigt att Tesla ställt in dom årliga servjceintervallen.
Det finns inget att serva.
Enbart på det sparar du 100 kkr på tio år.
Och 300 kkr på drivmedelssidan.
Känns som lite överdrivna besparingar:)

Har aldrig haft någon bil som kostat 10 kkr i service per år.

10 år, 1500 mil/år, 0,7 l/mil och 20 kr/l blir 210 000 kr i bensinkostad. Svårt att se att jag skulle spara 300 000 kr efter att ha betalt för elen för motsvarande sträcka ;)

Lägger vi därtill räntan på de extra 200 kkr blir det med nuvarande elpriser inte någon direkt självklar kalkyl.

Jag har länge övervägt elbil men riktigt så fantastiska är inte kalkylerna för elbilar.

/Krille
 
  • Gilla
Silly Bear och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej jag hade inte fel om HELFÖRSÄKRINGEN!
Du måste förstå att det finns en stor osäkerhet kring batteritekniken efter 3 år när tillverkarens vagnskada går ut. Du har väldigt dåliga argument, om några öht. , att motivera id3 framför en Golf Sportcombi pga. kupeutrymmet. Bagaget, får man in en sportbag i id3'an?:D

Du får nog komma med något bättre för att motivera 150,000 högre inköpspris för en småbil som id3.:rolleyes:
Vi kan ju inte kolla id3 med helförsäkring ännu pga att det finns inte äldre id3 just nu.

Ja du får in en sportbag, jag får in 2 barnvagnar och ett par icakassar i min. Och då är barnvagnarna svenska emmaljunga nxt90, nxt 30. Min nxt challenge skulle nog kunna gå med om jag plockar ner hjulen helt, Men jag skulle nog kunna få in en kite med lite jävlar anama.
Det jag inte får in är dock en rullstol, men då tar vi morsans bil =)

Men för att vara lite snäll
id3 2021
Bild på försäkringskostnader: månads- och årskostnad, hel- och tilläggsförsäkring med priser i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

zoe 2018 bör ju vara groteskt dyr enl dig
Prisinformation för försäkring, 290 kronor per månad, hel- och tilläggsförsäkringar listade, rött och blått tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bmw i3 är lite dyrare men inga fantasisummor som du påpekar, det är dock en minibil. Och dyr.
Svensk försäkringskostnad, månads- och årspris, huvud- och tilläggsförsäkringar specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tar vi min gamla hyundai i40 bara för att jämföra.
Prisuppgift på försäkring, månadskostnad 371 kronor, årlig kostnad 4451 kronor, hälso- och tilläggsförsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ser ju här att du ljuger då.
 
M
J jocke31 skrev:
Jo, men det jag skulle vilja se är ju en räckviddstest på fossilbilar med vinterkyla. Om man nu vill jämföra alltså.
Att alla bilar drar mer på vintern - oavsett drivmedel - är ju ett fysikaliskt faktum.
Utifrån vilka premisser då? Folk brukar gnälla på mig och vill att jag ska räkna med dieselvärmarens förbrukning när jag säger hur mycket bilen drar per mil, vilket jag tycker är fel.
Hur räknar ni som åker elbil? Förklimatisering, battervärmning och självurladdning ligger utanför förbrukningsvärdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.