D Daniel 109 skrev:
Man blir inte pank om man drar åt svångremmen i tid.
Dra åt svångremmen i tid!...Du är riktigt provocerande..

Och verkar helt verklighets främjande, förstår du inte att Sverige kommer slungas tillbaka till 1950 talet, & att förutom industrin körs i botten så kommer 3 miljoner av svenskarna fara väldigt illa till en början, och i ett senare skede 99,8% av svenskarna om det här fortsätter länge nog.

• Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man blir inte pank om man drar åt svångremmen i tid.
Det är inte svårt att skita när arslet är fullt som man brukar säga. "Du är inte fattig så länge du inte behöver betala för något".. diskussionen om att försvara dagens samhälle och utgifter börjar bli rätt larvig alltså.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Jag med flera blir nog fundersam när du skriver att vi inte kan ha brist när vi är nettoexportörer.. det är ju exakt det vi kan ha :dizzy:
Point taken. Borde skrivit VI HAR INTE istf vi kan inte ha…
Men hela diskussionen rör sig om huruvida vi har brist IDAG och det har vi INTE

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Igår fick jag ett brev ifrån Energimyndigheten:

"Nu hjälps vi åt att spara el
Just nu är energisituationen i Sverige och Europa kraftigt ansträngd. Det handlar inte bara om höga elpriser. Det finns även risk att elen inte kommer räcka under vissa timmar i vinter. Genom att minska vår elanvändning kan vi förbättra situationen. Varje kilowattimme gör skillnad i det stora hela – men vi behöver hjälpas åt...."

Varför ska vi spara el nu om vi inte har brist? El kan ju inte lagras (så
lätt och billigt). Kanske för att el bla produceras med begränsade resurser som förbrukas när de används. Som tex olja, gas och vatten. Vi hade kanske inte brist på kaffe heller när det begav sig. Tack vare ransoneringen blev det aldrig någon brist. Rullande nedsläckning av elområden är ju också ett sätt att undvika brist.
Det finns ett krav i EU förordning 2022/1854 att samtliga medlemsländer ska sträva efter att minska sin elförbrukning med 10%. En metod som föreslås i förordningen är informationskampanjer. I samma förordning finns även åtgärder, för att skydda konsumenterna i unionen från höga elpriser, har skrivit om detta tidigare i tråden.

Det där var en kommentar till
”ungefär lika smart som att påstå att man inte är pank sålänge man bestämmer sig för att inte gå till affären och försöka handla när man inte har pengar.”

Man blir inte pank om man inte gör av med sina pengar. Parallellen fungerar dock inte helt bra för el, då den inte kan sparas på det sättet. Man behöver spara vid de tillfällen det är en mindre tillgång.

D Daniel 109 skrev:
Man behöver spara vid de tillfällen det är en mindre tillgång.
Som luft då....Bara att hålla andan tillräckligt länge eller?.
Din kompetens verkar ordentligt begränsad totalt sett, och framloben rätt tom för empati har du inte...men att tro att Sverige "över lag" klarar detta prisläge vad gäller elkostnad, räntekostnad, matkostnad samt bränslekostnader är att sitta kvar i soffan när det brinner i resten av huset.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där var en kommentar till
”ungefär lika smart som att påstå att man inte är pank sålänge man bestämmer sig för att inte gå till affären och försöka handla när man inte har pengar.”

Man blir inte pank om man inte gör av med sina pengar. Parallellen fungerar dock inte helt bra för el, då den inte kan sparas på det sättet. Man behöver spara vid de tillfällen det är en mindre tillgång.
Du har såklart helt rätt om tillgången. Dilemmat är ju dock att el, till skillnad från andra produkter och tjänster, inte bara kan sparas in på hur som helst. Människor, industrier och företag behöver (el)ändet för att fungera normalt.. det är inte bara att spara hur som helst som vilken annan handelsvara och då får man som konsekvens en kyss av marknadens prissättning som sedermera kommer att driva samma grupper i någon form av konkurs såsmåningom. Jag välkomnar på ett sätt kraschen som kommer, det kommer få folkviljan att sträva efter en annan modell - vilken har jag noll vetskap om annat än att nuvarande kan rasera det västerländska samhället om det fortsätter i samma takt.

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
nuvarande kan rasera det västerländska samhället om det fortsätter i samma takt.
Ja precis, det tar bara lite olika lång tid (y)

• Gilla
Dayangel
  • Laddar…
J jawen skrev:
Som luft då....Bara att hålla andan tillräckligt länge eller?.
Din kompetens verkar ordentligt begränsad totalt sett, och framloben rätt tom för empati har du inte...men att tro att Sverige "över lag" klarar detta prisläge vad gäller elkostnad, räntekostnad, matkostnad samt bränslekostnader är att sitta kvar i soffan när det brinner i resten av huset.
Dunning–Kruger effekt märker jag.
Ärligt talat, med tanke på vad du har presenterat ska du nog inte uttala dig.

Jag har för övrigt inte skrivit det du insinuerar.

J jawen skrev:
Ja precis, det tar bara lite olika lång tid (y)
"Förhoppningsvis" inom det senaste halvåret. Skulle nuvarande situation på elmarknaden mot förmodan bestå i ~10 år till eller vad nu alla siar om så kan vi svenskar verkligen se oss som ett u-land sen. Ingen levnadsstandard och inga elintensiva industrier som vill etablera sig i detta förhållandevis kalla land.

Det är knappast något man löser genom att kasta skattepengar på elkonsumenter. Något som många ser som lösningen på problemet.
Inte heller tror jag att en Swexit är lösningen. Även om även jag tycker att EU har för stor makt i Sverige. Men att lämna frihandeln tror jag inte på.

D Daniel 109 skrev:
Dunning–Kruger effekt märker jag.
Ärligt talat, med tanke på vad du har presenterat ska du nog inte uttala dig
Jag har för övrigt inte skrivit det du insinuerar.
Jaha, nu tar vi i ordentligt "från tårna" med det oxå.....Man är sig själv närmast sägs det ju ;)

Börjar tro att du inte ens är svensk.....& kanske sånt där troll som människor på nätet pratar om.
Och du har inte presenterat några som helst grunder/fakta/resonemang som är grundliga på något av det du säger/skriver.

Nja....Du har insinuerat väldigt mycket i denna tråden.

D Daniel 109 skrev:
kasta skattepengar på elkonsumenter

Det är inte det som det handlar om, utan man måste gå in och reglera marknaden! när det handlar om samhällsviktiga basala funktioner som gäller HELA landets välfärd!

D Daniel 109 skrev:
Det är knappast något man löser genom att kasta skattepengar på elkonsumenter. Något som många ser som lösningen på problemet.
Inte heller tror jag att en Swexit är lösningen. Även om även jag tycker att EU har för stor makt i Sverige. Men att lämna frihandeln tror jag inte på.
Folkviljan i stora delar av Europa kommer att lösa alla knutar om problemen består, frågan är bara hur lång tid det tar. Det första som händer vid sidan av omöjliga levnadskostnader är så klart att allt fler länder börjar ifrågasätta sanktioner och pengaflöde till Ukraina (hur omoraliskt det må vara) därefter kommer folkets ilska ge sig på europasamarbetet. Höga stolar inom EU lär nog förhoppningsvis vara medvetna om detta och hitta någon form av lösning innan det kommer till det stadiet.

D Daniel 109 skrev:
Jag är säker på att Norges stödprogram i denna en krissituation (staten täcker 90% över 70öre) är smartare samhällsekonomiskt än att lämna konsumenterna vind för våg. Att vi på lång sikt må harmonisera priserna med omvärlden är en sak men när prisuppgången blir så enorm på så kort tid hinner ingen anpassa sig utan istället blir det stora skadeverkningar på hela ekonomin.

• Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.