818 154 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Tre skäl att inte vaccinera sig:
Vaccinen förhindrar inte att du blir sjuk.
Vaccinen förhindrar inte att du smittar andra.
Vaccinen har massor av biverkningar.
T.ex. finns en ganska ny studie från Israel där det visade sig att tre procent får hjärtskador av vaccinen, vilket var betydligt mer än de trodde.
T.ex. finns en ganska ny studie från Israel där det visade sig att tre procent får hjärtskador av vaccinen, vilket var betydligt mer än de trodde.
Redigerat:
Vad bra att du inte förväntar dig något svar. Jag känner inte att jag har någon skyldighet att svara på allt du skriver.BirgitS skrev:Nu har vi den situation vi har därför att det är beroende av hur folk har röstat och då får man göra det bästa möjliga av situationen.
När det gäller antalet sjukhusplatser sett under lång tid så beror minskningen t.ex. på att man nu kan göra många titthålsoperationer så att folk kan gå hem samma dag eller dagen därpå i stället för att ligga kvar en vecka eller så, vilket förstås sparar in många platser. Har en släkting som bytte ut höftleden för några år sen och var hemma efter 3 dagar, förr i tiden hade hen behövt vara kvar i typ 2 veckor (en annan släkting gjorde det på 70- eller 80-talet). Det har aldrig varit så att det har funnits en massa oanvända platser och sjuksköterskor som inte gör något på sjukhusen så när behovet ökar mycket på kort tid så har det alltid blivit problem.
Det har varit problem i alla industrialiserade länder när covidvågorna har kommit så det är inget unikt för Sverige.
Hur mycket högre regionalskatt är du villig att betala för att det ska finnas tomma sängplatser och sjuksköterskor som bara sitter och rullar tummarna i väntan på att det ska bli en pandemivåg?
Nu är smittspridningen så hög på sina håll att ett problem är att många sjukvårdsanställda själva är sjuka eller tar hand om sina sjuka barn. Hur har du tänkt att lösa det?
Tydligen var det för svårt för dig att svara på två enkla ja/nej-frågor så jag förväntar mig inget vettigt svar på ovanstående betydligt mer komplexa frågor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Vaccin förhindrar att en del blir sjuka, brittisk statistik visar på minst 50 % skydd mot att bli sjuk av omikron de första 3 månaderna efter en boosterdos.S SnickareHobb skrev:Tre skäl att inte vaccinera sig:
I och med att färre blir sjuka blir det också färre som smittar andra.
Sjukdomen har ändå mer och långvariga biverkningar, det är t.ex. normalt att vara känna sig sjuk i flera dagar när man får covid men inte efter vaccination. För att inte tala om postcovid med symtom i mer än 3 månader.
En boosterdos minskade risken för sjukhusvård med 60 % under minst 9 månader jämfört med ovaccinerade.
En fjärde dos i våras till de över 75 år och till de i riskgrupp halverade risken för dem att hamna på sjukhus jämfört med de som bara hade tagit tre doser.
En höstdos med det uppdaterade vaccinet till de över 50 år och de i riskgrupp minskade risken att bli sjuk med 57 % jämfört med de som inte har vaccinerat sig under hösten.
Länk till den israeliska studien efterfrågas. Det är ju viktigt att veta vilka som studien omfattar och hur den har gjorts.
Hur många får hjärtskador efter covid?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Birgit frågande mig eller ifrågasatte några av mina inlägg för drygt ett år sedan och jag har inte svarat än… men jag tror inte det stör diskussionen att jag inte ”orkade svara”.Blodsoppen skrev:
På vilket sätt skulle vaccinpass, eller vaccinationsintyg, vara en konspiration eller bygga på en konspirationsteori?Blodsoppen skrev:
Vår hund har ”vaccinpass”? Varken hunden eller passet ingår inte i någon konspiration vad jag vet.
Hur många vaccinsprutor som behövs beror ju på både vaccinet och hur viruset beter sig.
Var har du hört att det skulle räcka med 2 sprutor för en livslång immunitet?
Det gäller inte för influensa eller andra corona-virus iaf.
Ingen kallar influensavaccinet för en konspiration bara för att man får ta dem en gång per år. Det blir tex 30 sprutor under 30 år. Men visst känns det lite orimligt när att skulle krävas bortåt 100 boosterdoser för motsvarande skydd mot covid-19.
(Men förhoppningsvis har vi bättre vacciner om 5-10 år, eller så behövs inget vaccin alls om ett par år).
Det var väl snarare en förhoppning. Det beror väl mest på viruset.
Konspiration? På vilket sätt då?
För att man är oense om hur mycket asymtomatiska och vaccinerade sjuka smittar?
Sen funkar vaccin lite olika bra på olika människor. Det finns ingen absolut sanning som gäller alla individer.
Teoretiskt skulle man kunna smitta andra genom att vidarebefordra virus utan att själv behöva vara infekterad.
Får man ner antalet som är sjuka och förkortar tiden de är sjuka, så minskar virusets möjligheter att infektera andra och sprida sig.
Anekdotiskt… Jag blev inte sjuk av att ta vaccinet. Jag känner ingen som blivit sjuk av vaccinet, så det är väl inte så vanligt att bli sjuk av vaccinet.
Tja, det finns ju t.o.m. de som dött av vaccinet, så svårt sjuk kan man också bli.
Här kommer väl risk, sannolikhet , matematik och anekdoter in. Biverkningar finns och är kända.
Är fördelarna större än riskerna?
Är lite ont vid injektionsstället eller feber efter vaccinering att ”bli sjuk”?
Vanliga biverkningar blir kända under fas 3 studierna.
Vilka ovanliga biverkningar vaccinet kan ge är svårt att förutse innan vaccinering sker i stor skala.
Det fanns ju en diger lista på symptom att hålla utkik efter (Pfizer), men den tolkades som en konspiration, att dessa biverkningar var kända men hölls hemliga.
Mer kommer att bli känt, ja…
För att byta ämne lite. Tänk om man forskat på ”Postviralt syndrom”. Då kunde man varit förberedd inför långtidscovid vilken närmast är förväntad efterverkningar sådan här pandemi isf forfarande vara på förnekelsestadiet (många läkare ville inte kännas vid att det existerar och det är ändå så ovanligt att INGEN av dr’ns patienter drabbas av det).
Man har förlorat 10 års forskning hävdade någon läkare i USA pga att man inte ville satsa pengar på någon forskning fastän kunskapsläget hade motiverat det.
Allt detta du listar och vill mena inte har varit konspirationsteori. Jo det var just konspirationsteoretiker vi blev kallade. Vi som förde fram dessa, numera sanningar. Nu när det är verklighet vill ni inte kännas vid hur det lät för snart två år sedan.blackarrow skrev:Birgit frågande mig eller ifrågasatte några av mina inlägg för drygt ett år sedan och jag har inte svarat än… men jag tror inte det stör diskussionen att jag inte ”orkade svara”.
På vilket sätt skulle vaccinpass, eller vaccinationsintyg, vara en konspiration eller bygga på en konspirationsteori?
Vår hund har ”vaccinpass”? Varken hunden eller passet ingår inte i någon konspiration vad jag vet.
Hur många vaccinsprutor som behövs beror ju på både vaccinet och hur viruset beter sig.
Var har du hört att det skulle räcka med 2 sprutor för en livslång immunitet?
Det gäller inte för influensa eller andra corona-virus iaf.
Ingen kallar influensavaccinet för en konspiration bara för att man får ta dem en gång per år. Det blir tex 30 sprutor under 30 år. Men visst känns det lite orimligt när att skulle krävas bortåt 100 boosterdoser för motsvarande skydd mot covid-19.
(Men förhoppningsvis har vi bättre vacciner om 5-10 år, eller så behövs inget vaccin alls om ett par år).
Det var väl snarare en förhoppning. Det beror väl mest på viruset.
Konspiration? På vilket sätt då?
För att man är oense om hur mycket asymtomatiska och vaccinerade sjuka smittar?
Sen funkar vaccin lite olika bra på olika människor. Det finns ingen absolut sanning som gäller alla individer.
Teoretiskt skulle man kunna smitta andra genom att vidarebefordra virus utan att själv behöva vara infekterad.
Får man ner antalet som är sjuka och förkortar tiden de är sjuka, så minskar virusets möjligheter att infektera andra och sprida sig.
Anekdotiskt… Jag blev inte sjuk av att ta vaccinet. Jag känner ingen som blivit sjuk av vaccinet, så det är väl inte så vanligt att bli sjuk av vaccinet.
Tja, det finns ju t.o.m. de som dött av vaccinet, så svårt sjuk kan man också bli.
Här kommer väl risk, sannolikhet , matematik och anekdoter in. Biverkningar finns och är kända.
Är fördelarna större än riskerna?
Är lite ont vid injektionsstället eller feber efter vaccinering att ”bli sjuk”?
Vanliga biverkningar blir kända under fas 3 studierna.
Vilka ovanliga biverkningar vaccinet kan ge är svårt att förutse innan vaccinering sker i stor skala.
Det fanns ju en diger lista på symptom att hålla utkik efter (Pfizer), men den tolkades som en konspiration, att dessa biverkningar var kända men hölls hemliga.
Mer kommer att bli känt, ja…
För att byta ämne lite. Tänk om man forskat på ”Postviralt syndrom”. Då kunde man varit förberedd inför långtidscovid vilken närmast är förväntad efterverkningar sådan här pandemi isf forfarande vara på förnekelsestadiet (många läkare ville inte kännas vid att det existerar och det är ändå så ovanligt att INGEN av dr’ns patienter drabbas av det).
Man har förlorat 10 års forskning hävdade någon läkare i USA pga att man inte ville satsa pengar på någon forskning fastän kunskapsläget hade motiverat det.
Och ja du har helt rätt det kommer att komma fler liknande svängningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Kan du inte komma med några länkar som just visar att det förhåller sig som du säger?Blodsoppen skrev:
I vilket inlägg har någon blivit kallad för konspirationsteoretiker bara för att hen har sagt att det kommer att behövas fler än 2 doser vaccin, att man kan smitta fast man är vaccinerad eller att man kan bli sjuk av vaccin?
Utan det så blir det bara ord mot ord.
Har inga länkar just nu. Men kommer i håg att det var så det lät då. Säger inte att det bara varit på detta forum. Poängen är att ända sedan Covid startade så har alla som haft andra åsikter än dom som Fhm och statlig media pumpat ut blivit klassade som konspiratoriska.BirgitS skrev:Kan du inte komma med några länkar som just visar att det förhåller sig som du säger?
I vilket inlägg har någon blivit kallad för konspirationsteoretiker bara för att hen har sagt att det kommer att behövas fler än 2 doser vaccin, att man kan smitta fast man är vaccinerad eller att man kan bli sjuk av vaccin?
Utan det så blir det bara ord mot ord.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Det är ju bara det att Fohm aldrig har sagt att två doser vaccin kommer att räcka för alla under resten av livet, att man aldrig kan smitta eller bli sjuk fast man är vaccinerad eller att vaccin inte har några biverkningar.Blodsoppen skrev:
Nej, andra åsikter har mycket sällan betraktas som en del av en konspirationsteori. De flesta av dem som ogillar vaccinet verkar inte tycka att vare sig covid eller covidvaccinet är en del av en världsomspännande konspiration.
Jag kom ihåg fel. Den var Schweizisk:BirgitS skrev:
https://www.unibas.ch/en/News-Event...cells-after-Covid-19-booster-vaccination.html
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Kan ju då citera den thailändska studien som du tog upp i en annan tråd:S SnickareHobb skrev:
https://europepmc.org/article/MED/36006288#sec4-tropicalmed-07-00196
Rubriken på sidan du länkar till börjar med: "Temporary mild damage"
Under covid så är det en del som får hjärtskador som kräver sjukhusvård och efter covid ser man en del med hjärtskador efter lång tid, alltså postcovid.
Utifrån bara den artikel så går det inte att säga att det skulle vara vanligare eller farligare efter vaccinering än efter sjukdom.
Läser du ens vad du länkar till?
Eller är du snäll och länkar till sånt som understödjer min åsikt?
Hmm.. Om det stämmer att 3% får hjärtskador efter vaccinet (om än milda hjärtskador), och det är 100 ggr fler som får hjärtskador av covid-19, så betyder det alltså att 300% av alla som genomlidigt sjukdomen får hjärtskador.BirgitS skrev:Kan ju då citera den thailändska studien som du tog upp i en annan tråd:
Citat:
By contrast, the incidence of COVID-19-associated cardiac injury or myocarditis is much higher, estimated to be 100 times higher than mRNA COVID-19-related myocarditis [30,31]. Moreover, mRNA vaccine-related myocarditis is characterized by overall mild presentation and favorable outcomes
Rubriken på sidan du länkar till börjar med: "Temporary mild damage"
Under covid så är det en del som får hjärtskador som kräver sjukhusvård och efter covid ser man en del med hjärtskador efter lång tid, alltså postcovid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Om du anser att studien är dålig så är det ju väldigt konstigt att du själv väljer att ta upp den.S SnickareHobb skrev: