Såhär det det ut utifrån.
Kollade insidan nu och det skiljer sig i måtten när dörren är i stängt läge (se dom olika sidorna på bilderna).
Där det mäter ca 1,5cm är vid låssidan.
Kan det då bero på låsblecket snarare än dörrbladet?
Kollade insidan nu och det skiljer sig i måtten när dörren är i stängt läge (se dom olika sidorna på bilderna).
Där det mäter ca 1,5cm är vid låssidan.
Kan det då bero på låsblecket snarare än dörrbladet?
Det troliga är att dörrkarmen behöver justeras så att dörrbladet (troligtvis) får ett större mått från karmen upptill .NicklasP skrev:
Man behöver vara på plats för att få en hel överblick på din dörr .
kan det rent av vara pga låsblecket ändå eftersom jag var tvungen att sätta det med en liten distans för att yale låset skulle fungera?Tomture61 skrev:
Låsblecket satt helt tätt intill först men då fälldes inte yale låset ut och låste dörren
Nu ser jag att din dörr inte stängs till 100%NicklasP skrev:
Är du hundra på att låsblecket hör till låskistan ?
Yes! Tog blecket som kom till Yale L3 som jag monterade samtidigt.Tomture61 skrev:
Problemet som uppstod var att ”fallet” i låskistan inte fullt föll ut när blecket var monterat kant i kant så jag fick sätta det med en liten distans från kanten som syns på bild.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Du skulle haft ett slutbleck med mindre plösmått. Det heter 1487-1 istället för -2.NicklasP skrev:
Är det samma mått uppe och nere? Om ja så behöver du justera karmen efter dörrbladet. Om nej så är det fel plösmått på slutblecket.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Uppe (höger) så är det inte samma mått som det är nere(höger).S sinuslinus skrev:
Förmodar då att problemet uppstår för att dörren inte dras igen ordentligt vilket betyder att jag behöver köpa ett nytt låsbleck ?
Det ska då monteras kant i kant och eventuellt justeras något men då borde det täppa till ?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Då får du justera karmen. Om du flyttar ut det nedre hörnet så stänger dörrbladet samtidigt uppe och nere.NicklasP skrev:
Återkommer i denna tråden.
Har testat 1487-1 som har mindre plösmått och blev bättre men inte 100%.
Även köpt ett 1489-11 justerbart men det passar inte.
jag förmodar att det enda som finns kvar att göra är att justera karmen via karmskruvarna, eller?
någon som kan bilda sig en uppfattning och förklara vilken/vilka skruvar jag bör justera isf?
Har testat 1487-1 som har mindre plösmått och blev bättre men inte 100%.
Även köpt ett 1489-11 justerbart men det passar inte.
jag förmodar att det enda som finns kvar att göra är att justera karmen via karmskruvarna, eller?
någon som kan bilda sig en uppfattning och förklara vilken/vilka skruvar jag bör justera isf?
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Om du har samma mått både uppe och nedtill vid låssidan , måttet mellan dörrblad / dörrkarm , så finns det ingen justering du kan göra på dörrkarmens placering .
Om dörrbladet ej går in tillräckligt långt in så det tätar ok så har du enbart låsblecket kvar .
Det är det enda som kontrollerar hur långt in dörrbladet går .
Om dörrbladet ej går in tillräckligt långt in så det tätar ok så har du enbart låsblecket kvar .
Vid låssidan så skiljer det inte något i måtten. Se bild 1 och 2.Tomture61 skrev:Om du har samma mått både uppe och nedtill vid låssidan , måttet mellan dörrblad / dörrkarm , så finns det ingen justering du kan göra på dörrkarmens placering .
Däremot ser det ut som att dörren ”sluttar” neråt höger. Se bild 3 och 4.
Kan det vara orsaken?