Nissens
A Agi skrev:
Haft exakt samma problem på 2st ytterdörrar. Glipar i hörn vid låssidan.
Dörrbladen hade slagit sig.
Blev 2 nya på reklamation
På bilden ser det dock inte ut som att dörren slagit sig, den verkar sitta snett i sidled, inte inifrån och ut…
 
Tomture61
NicklasP
Lättaste sättet att se om dörren sitter tokigt (snett) är från utsidan .
Man kollar avståndet mellan dörrblad / karm .
Går även att höjdjustera dörrbladet .
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Såhär det det ut utifrån.
Kollade insidan nu och det skiljer sig i måtten när dörren är i stängt läge (se dom olika sidorna på bilderna).
Där det mäter ca 1,5cm är vid låssidan.

Kan det då bero på låsblecket snarare än dörrbladet?
 
  • Närbild av en dörrs nederkant utifrån, visande möjlig glapp vid låssidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar 1,5 cm lucka vid dörrens låssida, antyder problem med låsblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av dörrkarmens gap på 1,5 cm vid låssidan med skjutmått, med fokus på mått och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
NicklasP NicklasP skrev:
Såhär det det ut utifrån.
Kollade insidan nu och det skiljer sig i måtten när dörren är i stängt läge (se dom olika sidorna på bilderna).
Där det mäter ca 1,5cm är vid låssidan.

Kan det då bero på låsblecket snarare än dörrbladet?
Det troliga är att dörrkarmen behöver justeras så att dörrbladet (troligtvis) får ett större mått från karmen upptill .
Man behöver vara på plats för att få en hel överblick på din dörr .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det troliga är att dörrkarmen behöver justeras så att dörrbladet (troligtvis) får ett större mått från karmen upptill .
Man behöver vara på plats för att få en hel överblick på din dörr .
kan det rent av vara pga låsblecket ändå eftersom jag var tvungen att sätta det med en liten distans för att yale låset skulle fungera?
Låsblecket satt helt tätt intill först men då fälldes inte yale låset ut och låste dörren
 
  • Monterat låsbleck med distans på en svart dörr, vilket visar dess mekanism för ett Yale-lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NicklasP NicklasP skrev:
glipade det endast nere i högra hörnet eller uppe i hörnet också?
både uppe och nere på ena
Bara nere på andra
 
Tomture61
NicklasP NicklasP skrev:
kan det rent av vara pga låsblecket ändå eftersom jag var tvungen att sätta det med en liten distans för att yale låset skulle fungera?
Låsblecket satt helt tätt intill först men då fälldes inte yale låset ut och låste dörren
Nu ser jag att din dörr inte stängs till 100%
Är du hundra på att låsblecket hör till låskistan ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu ser jag att din dörr inte stängs till 100%
Är du hundra på att låsblecket hör till låskistan ?
Yes! Tog blecket som kom till Yale L3 som jag monterade samtidigt.
Problemet som uppstod var att ”fallet” i låskistan inte fullt föll ut när blecket var monterat kant i kant så jag fick sätta det med en liten distans från kanten som syns på bild.
 
S
NicklasP NicklasP skrev:
Yes! Tog blecket som kom till Yale L3 som jag monterade samtidigt.
Problemet som uppstod var att ”fallet” i låskistan inte fullt föll ut när blecket var monterat kant i kant så jag fick sätta det med en liten distans från kanten som syns på bild.
Du skulle haft ett slutbleck med mindre plösmått. Det heter 1487-1 istället för -2.

Är det samma mått uppe och nere? Om ja så behöver du justera karmen efter dörrbladet. Om nej så är det fel plösmått på slutblecket.
 
S sinuslinus skrev:
Du skulle haft ett slutbleck med mindre plösmått. Det heter 1487-1 istället för -2.

Är det samma mått uppe och nere? Om ja så behöver du justera karmen efter dörrbladet. Om nej så är det fel plösmått på slutblecket.
Uppe (höger) så är det inte samma mått som det är nere(höger).
Förmodar då att problemet uppstår för att dörren inte dras igen ordentligt vilket betyder att jag behöver köpa ett nytt låsbleck ?
Det ska då monteras kant i kant och eventuellt justeras något men då borde det täppa till ?
 
S
NicklasP NicklasP skrev:
Uppe (höger) så är det inte samma mått som det är nere(höger).
Förmodar då att problemet uppstår för att dörren inte dras igen ordentligt vilket betyder att jag behöver köpa ett nytt låsbleck ?
Det ska då monteras kant i kant och eventuellt justeras något men då borde det täppa till ?
Då får du justera karmen. Om du flyttar ut det nedre hörnet så stänger dörrbladet samtidigt uppe och nere.
 
Återkommer i denna tråden.
Har testat 1487-1 som har mindre plösmått och blev bättre men inte 100%.

Även köpt ett 1489-11 justerbart men det passar inte.

jag förmodar att det enda som finns kvar att göra är att justera karmen via karmskruvarna, eller?

någon som kan bilda sig en uppfattning och förklara vilken/vilka skruvar jag bör justera isf?
 
Bump, någon som kan ge ngt nytt tips?
Börjar bli kallt som fan då det drar in kall luft :)
 
Tomture61
Om du har samma mått både uppe och nedtill vid låssidan , måttet mellan dörrblad / dörrkarm , så finns det ingen justering du kan göra på dörrkarmens placering .
Om dörrbladet ej går in tillräckligt långt in så det tätar ok så har du enbart låsblecket kvar .
Det är det enda som kontrollerar hur långt in dörrbladet går .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du har samma mått både uppe och nedtill vid låssidan , måttet mellan dörrblad / dörrkarm , så finns det ingen justering du kan göra på dörrkarmens placering .
Om dörrbladet ej går in tillräckligt långt in så det tätar ok så har du enbart låsblecket kvar .
Det är det enda som kontrollerar hur långt in dörrbladet går .
Vid låssidan så skiljer det inte något i måtten. Se bild 1 och 2.

Däremot ser det ut som att dörren ”sluttar” neråt höger. Se bild 3 och 4.

Kan det vara orsaken?
 
  • Tumstock mäter tröskel vid dörr, skor i bakgrunden, vävd matta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av en dörrkarm med ett måttband som visar ungefär 3 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mot en svart yta för att mäta avstånd eller tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller mätverktyg mot svart dörrkarm för att mäta glipans bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.