Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja Norge tjänar väl en halv miljard om dagen, typ, när det är sådana här priser.
Norska Statnet äger väl 2/3 eller nåt sånt av produktion, och sen tror jag att Norska staten även har andelar i andra bolag som har vattenkraft.
Jo de äger även Statkraft med cirkus 60TWh EDIT 70 TWh prima vattenkraftsel.
Förmodligen klart enklare i Norge att beräkna "sjukelpenningen"!
https://www.statkraft.no/
 
F fiskarn87 skrev:
Jag tror faktiskt en del har trott på diverse takpriser på el osv. Jag kan tycka synd om en del människor på riktigt. De har ju det i Norge (ungefär?) Sen hade det varit en dålig och helt brual dyr grej så jag har aldrig trott det skulle införas.
Ja igår var jag ute hos 2 par hus med pesionärer med egna fastigheter och det är inte roligt att höra hur oroade dom är för el-priset och hur mycket dom kan spara på värmen.Om priserna forsätter att ligga så här högt så kommer nog många få stora problem och något måste nog göras redan igår innan det är försent.Går det dåligt för min granne ekonomiskt så går det dåligt för mig med för samhällsekonomiskt kommer vi alla bli drabbade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Innan någon annan länkar till Aftonbladets ”Karlshamnsverket räddade elen i natt”
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4oEW7g/karlshamnsverket-raddade-svensk-eltillgang-i-natt

Det är fel. Att verket går upp på det de kallar minlast är högsta beredskapsnivån, gör att vid behov snabbt kunna leverera effekt ut på nätet.

Det de kallar ”högsta beredskap” eller ”varm beredskap” är att de har värme i pannan, men turbin och generator roterar inte. Från det läget ska de kunna gå upp i full produktion på 2h.

I natt behövde de aldrig hå in skarpt, men de var beredda att omedelbart kunna göra det.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja igår var jag ute hos 2 par hus med pesionärer med egna fastigheter och det är inte roligt att höra hur oroade dom är för el-priset och hur mycket dom kan spara på värmen.Om priserna forsätter att ligga så här högt så kommer nog många få stora problem och något måste nog göras redan igår innan det är försent.Går det dåligt för min granne ekonomiskt så går det dåligt för mig med för samhällsekonomiskt kommer vi alla bli drabbade.
Jo det oroar även mig och vart det här bär iväg när man ser summan av allt elände, sen är vi ju bara i början...
(själv klarar jag mig)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Innan någon annan länkar till Aftonbladets ”Karlshamnsverket räddade elen i natt”
[länk]

Det är fel. Att verket går upp på det de kallar minlast är högsta beredskapsnivån, gör att vid behov snabbt kunna leverera effekt ut på nätet.

Det de kallar ”högsta beredskap” eller ”varm beredskap” är att de har värme i pannan, men turbin och generator roterar inte. Från det läget ska de kunna gå upp i full produktion på 2h.

I natt behövde de aldrig hå in skarpt, men de var beredda att omedelbart kunna göra det.
Nä det blåser ju lite mer idag, så nästan 50% av 12000MW vindkraftsskrällen ger el.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
Vad har det med vad jag skrev att göra?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja igår var jag ute hos 2 par hus med pesionärer med egna fastigheter och det är inte roligt att höra hur oroade dom är för el-priset och hur mycket dom kan spara på värmen.Om priserna forsätter att ligga så här högt så kommer nog många få stora problem och något måste nog göras redan igår innan det är försent.Går det dåligt för min granne ekonomiskt så går det dåligt för mig med för samhällsekonomiskt kommer vi alla bli drabbade.
Ja alltså pensionäre rkan ju ora sig för allt möjligt meningslöst kan jag tycka men nu är ju oron befogad. 18 papp i elräkning, kan va rätt jobbigt för många
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Ja alltså pensionäre rkan ju ora sig för allt möjligt meningslöst kan jag tycka men nu är ju oron befogad. 18 papp i elräkning, kan va rätt jobbigt för många
Jag är mer oroad för de yngre, husräntor, el, mat, jobb (nedlagda företag pga elkris) osv elände och vad det kan leda till för hela Sverige.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Innan någon annan länkar till Aftonbladets ”Karlshamnsverket räddade elen i natt”
[länk]

Det är fel. Att verket går upp på det de kallar minlast är högsta beredskapsnivån, gör att vid behov snabbt kunna leverera effekt ut på nätet.

Det de kallar ”högsta beredskap” eller ”varm beredskap” är att de har värme i pannan, men turbin och generator roterar inte. Från det läget ska de kunna gå upp i full produktion på 2h.

I natt behövde de aldrig hå in skarpt, men de var beredda att omedelbart kunna göra det.
Men är inte varm beredskap att de ligger och producerar med den minsta last de kan köra stabilt på?
40MW om jag inte minns fel.
 
P paralun skrev:
Nä det blåser ju lite mer idag, så nästan 50% av 12000MW vindkraftsskrällen ger el.
[länk]
Fredag kan bli riktigt underhållande. Vind på runt 2-3m/s och kallt på många ställen.
Förhoppningsvis kan tyskarna exportera.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror det är flera olika anledningar till att Karlshamnsverket går upp i varm beredskap.
En anledning tror jag är att man maxar överföringen i snitt 2, så det finns ingen mer stöttning från norr om något oförutsett inträffar.
Så Karlshamnsverket är snabb beredskap för att rädda situationen ifall någon stamledning faller ifrån, eller en omriktarstation på den nya HVDC-linjen mellan SE3-S4 kastar in handduken, eller ett kärnkraftsblock snabbstoppar.
Eller någon av utlandsledningarna faller ifrån, nu när vi lite då och då faktiskt importerar.
 
C cotillion skrev:
Fredag kan bli riktigt underhållande. Vind på runt 2-3m/s och kallt på många ställen.
Förhoppningsvis kan tyskarna exportera.
Jo, deras kolkraft puffar ju på bra och spär på CO2...
Sen är det ju Norge som är viktigast i den här sunkiga bristen på planerbar elproduktion.
Om Tyskland:
https://app.electricitymaps.com/zone/DE
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men är inte varm beredskap att de ligger och producerar med den minsta last de kan köra stabilt på?
40MW om jag inte minns fel.
Nej, varmberedskap innebär att pannan är uppvärmd. Men ingen produktion sker. Då tar det 2h till full produktion.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror det är flera olika anledningar till att Karlshamnsverket går upp i varm beredskap.
En anledning tror jag är att man maxar överföringen i snitt 2, så det finns ingen mer stöttning från norr om något oförutsett inträffar.
Så Karlshamnsverket är snabb beredskap för att rädda situationen ifall någon stamledning faller ifrån, eller en omriktarstation på den nya HVDC-linjen mellan SE3-S4 kastar in handduken, eller ett kärnkraftsblock snabbstoppar.
Eller någon av utlandsledningarna faller ifrån, nu när vi lite då och då faktiskt importerar.
Att de gick upp i minproduktion i natt berodde på strul med seriekondensatorer som orsakade begränsad kapacitet i snitt 2. Det är nu fixat och Karlshamnsverket än nere på varmberedskap. Det kommer man att ligga kvar på fram till jul i alla fall.
 
Mikael_L
Något som jag verkligen har kommit på vad anledningen skulle vara, är de låga elpriserna som rapporteras i Nordpool. Man får gå till kartorna för att se det.
Och jag skickar in en bild som det typiskt ser ut, och de har haft såhär i minst en vecka, kanske mycket längre.
Och detta oavsett om de exporterar eller importerar från närliggande områden.

Och nu har jag hållt på och googlat för att se om jag kan snappa någon anledning.
Karta över Europa visar elpriser per region i EUR, datum och tid specificeras ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.