100 466 läst · 485 svar
100k läst
485 svar
Stora ”minimera elkostnaderna - för fattiglappar” tråden
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 596 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 596 inlägg
Ja det var nog dumt av mig att bunta ihop förnöjelser med tråkigheter som måste betalas.R Robin Lindberg skrev:Känns som om du stoppar alkohol, tobak, krediter och lån i samma fack i ditt inlägg.
Vet två stycken som jag gärna hade suttit med här i vinter
tråkigt med streaming på tyska, tänker på den förbannade krokodilen schnappi… och hur dålig ens tyska är… näh, skall det va nåt som är i tiden så får det bli svenska lyxfällan på tv här hemma
Streamar gör jag mest på svenska och engelska.
Däremot blir det en hel del tyskt via satellit. Mängder av gratiskanaler. Precis som brittiska (men för att få in dem behöver jag en stor parabol på 1,8 meter - kanske inget för den vanliga villaträdgården).
Niclas Gustafsson skrev:
Svårt att säga då detta är första vintern i huset och vi har gjort flera åtgärder på en gång. Men både cellplasten och thermo cover känns varmare än utan. Men den där thermo cover var överprisat, det är bara en tunn plastfilm och tejp. Vilken plast som helst funkar säkert lika bra.
passar på att tipsa om Swedsnus. 25 dosor för 200 spänn. Man får visserligen blanda essensen och lite vatten i en påse men va fan. Gått från 2000 till 200 kr i snuskostnader. Och dom 200 hade varit betydligt högre om jag slutat och börjat småäta igen… nu kan man klara sig mellan 07-14 med bara snus och kaffe.H hablam skrev:Kanske är jag som är konstig men att nån tipsar om att sluta röka och du tolkar det som ska slutet leva ser jag som rätt sorgligt.
Faktum är att väldigt måna som har ont om pengar slösar många gånger rätt stora summor på meningslösa saker som snus/cigaretter/alkohol/diverse abbonemang på streamingsajter.
Jag hade hellre sparat in dom där sista 200 kronorna och höjt värmen ett hack istället hellre varm och lite snus beroende än kall och lugn för stunden.Niclas Gustafsson skrev:passar på att tipsa om Swedsnus. 25 dosor för 200 spänn. Man får visserligen blanda essensen och lite vatten i en påse men va fan. Gått från 2000 till 200 kr i snuskostnader. Och dom 200 hade varit betydligt högre om jag slutat och börjat småäta igen… nu kan man klara sig mellan 07-14 med bara snus och kaffe.
hade jag sparat pengarna hade jag också slutat. Men då hade jag blivit hungrigare dagtid istället och lagt pengarna på lunch. 6,50kr dagen. Blir inte mycket lunch då inte. Så alltså förlorar jag på att sluta snusa. Kaffet är gratis på jobbet.H hablam skrev:
Som sagt - allt beror på vad man själv och huset funkar med.R Rkarlsson skrev:Det med att skotta snö mot väggar skulle jag vara försiktig med. Speciellt när man bor i skåne där det ena dagen kan töa och andra bli en rejäl frysning.
Att ploga upp snö mot väggarna gjorde han som ploga på jobbet innan mig, upp till fönsterna med och det var betongväggar. Det fanns lite sprickor här och var.
När jag kör fram finns absolut noll snö mot väggarna
Jo - lite dumt att spara några kronor på el men istället öka matkostnaden mer än vad man sparar på elen.B Bopåzoo skrev:Alla som säger att mackor blir billigare än mat... nej, det blir det inte.
Storkok är bra många gånger billigare än mackor. Mer mättande och bättre för hälsan också. Duscha 15 min istället för 30 och gå på resturang för att slippa starta spisen, ja heja sverige!! Vi klarar det bara alla drar sitt strå i stacken
Och det gäller nog tyvärr en hel del saker i denna tråden - det är inte ekonomi i det om man väl räknar på det och tittar på helheten.
Fattiglappstips är ofta rätt kass. En limpa pågen, eller valfritt annat bröd kostar drygt det dubbla idag, alltså runt 40-45 kr. Samtidigt tipsar många "snåla" om nudlar, medans det är bättre att äta makaroner om man nu tycker det är så roligt.B Bopåzoo skrev:Alla som säger att mackor blir billigare än mat... nej, det blir det inte.
Storkok är bra många gånger billigare än mackor. Mer mättande och bättre för hälsan också. Duscha 15 min istället för 30 och gå på resturang för att slippa starta spisen, ja heja sverige!! Vi klarar det bara alla drar sitt strå i stacken
Bättre tips att leta röda lappar i affären på storpack och köra storkok för att paketerar 3x7 och sen förhålla sig till 3 mål om dagen vilket blir billigare än sketna mackor.
Du glömde djur, djurkategori och alla andra kostnader som kommer med djur..H hablam skrev:Kanske är jag som är konstig men att nån tipsar om att sluta röka och du tolkar det som ska slutet leva ser jag som rätt sorgligt.
Faktum är att väldigt måna som har ont om pengar slösar många gånger rätt stora summor på meningslösa saker som snus/cigaretter/alkohol/diverse abbonemang på streamingsajter.
Det här med att stänga ute all luft in till huset genom att tejpa för fönster och dörrar. har ni FTX ventilation allihopa eller? Man måste ju få in luft utifrån för att självdrag/mekanisk frånluft ska fungera och hålla luften inomhus hälsosam.
Redigerat:
Slå av kylen istället. Det är ju samma temp inomhus som i kylenH hapazard skrev:Gör typ ingenting att öppna kylskåpet några gånger extra:
Volym: 300L
Värmekapacitet: 0.7 kJ/kg ×K
Densitet: 1.2 kg/m3
Temperaturskillnad: 20-4=16K
Så, öppnas dörren släpps kall luft ut som måste värmas upp
0.3×1.2×0.7×16=4.0.. kJ
En kWh = 3600 kJ
Att ha dörren öppen däremot kostar energi då volymen är mycket större. Säg ett rum på 5×4m med takhöjd 2.5m som har volym 50 m3.
Släpps den luften ut och ersätts med nollgradigt krävs ca en fjärdedels kWh att värma upp den.
Huset tillgodogör sig dessutom värmen från kylskåpet som avges när luften kyls ner inne i det igen. Om man har direktverkande el kan kylskåpet like gärna stå öppet som i en affär ur ett energiåtgångsperspektiv.H hapazard skrev: