6 345 läst · 87 svar
6k läst
87 svar
elementen blir inte heta
Pilla inte med bypassinställningarna i radiatorkopplet utan att ha koll på vad du gör. Ett ettrörssystem i obalans kan vara lite bökigt att få ordning på.
Dessutom är ettrörssystem ingen höjdare om man har värmepump, även om det ofta går att få det till att fungera hyfsat.
Vad säger är och börvärde för framledningstemperaturen, om du tittar i displayen?
Dessutom är ettrörssystem ingen höjdare om man har värmepump, även om det ofta går att få det till att fungera hyfsat.
Vad säger är och börvärde för framledningstemperaturen, om du tittar i displayen?
Vad är "är och bör"-värde? Vad brukar det heta? Var i inställningarna skulle man kunna hitta det?L lordi skrev:Pilla inte med bypassinställningarna i radiatorkopplet utan att ha koll på vad du gör. Ett ettrörssystem i obalans kan vara lite bökigt att få ordning på.
Glöm inte att stänga cirkulationspumpen när du luftar.
Nu killgissar jag men luft i rör mellan radiatorer borde ansamlas på de högsta punkterna .C cap skrev:
I radiatorer .
Tror inte luft kan åstadkomma en propp i rören , så vatten ej kan ta sig förbi .
Tänk dig vattenslangen i trädgården , även om jag höjer upp slangen över anslutningen för vattnet så kommer det vatten i andra änden .
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 734 inlägg
tyckte mig läsa att ETT element vart varmt.. i hallen...
har du provat strypa detta totalt en stund och se om ngt annat element blir varmt efter det?...
har du provat strypa detta totalt en stund och se om ngt annat element blir varmt efter det?...
Jodå du anar inte hur luft kan ställa till det, vet inte hur många gånger jag fått den kommentaren.Tomture61 skrev:
Men varje driftkille kan intyga detta samt visa på slangar mm som hänger i servicebilen för att spola VS kretsen.
Det du beskriver med trädgårdsslangen bygger just på flödet man nyttjar vid spolning.
Prova att strypa flödet in i slangen till 1 bar ( normat KV tryck 8bar) samt ha munstycket nästan stängt så får du flödet i en VS krets. Då kommer du se hur lätt det är att få stopp i slangen.
Medlem
· västernorrland
· 102 inlägg
Så länge du har övertryck i systemet så sugs ingen luft in, oavsett om pumpen är på eller ej.L L A Axelsson skrev:
Medlem
· västernorrland
· 102 inlägg