Pilla inte med bypassinställningarna i radiatorkopplet utan att ha koll på vad du gör. Ett ettrörssystem i obalans kan vara lite bökigt att få ordning på.
Dessutom är ettrörssystem ingen höjdare om man har värmepump, även om det ofta går att få det till att fungera hyfsat.
Vad säger är och börvärde för framledningstemperaturen, om du tittar i displayen?

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
L lordi skrev:
Pilla inte med bypassinställningarna i radiatorkopplet utan att ha koll på vad du gör. Ett ettrörssystem i obalans kan vara lite bökigt att få ordning på.
Dessutom är ettrörssystem ingen höjdare om man har värmepump, även om det ofta går att få det till att fungera hyfsat.
Vad säger är och börvärde för framledningstemperaturen, om du tittar i displayen?
Vad är "är och bör"-värde? Vad brukar det heta? Var i inställningarna skulle man kunna hitta det?

Glöm inte att stänga cirkulationspumpen när du luftar.

Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Vad är "är och bör"-värde? Vad brukar det heta? Var i inställningarna skulle man kunna hitta det?
Titta i meny > Information > systeminfo

Är värde = T0 Framledningstemperatur
Börvärde = T0 Framledningsbörvärde

L L A Axelsson skrev:
Glöm inte att stänga cirkulationspumpen när du luftar.
Det har jag aldrig gjort . Är det dumt??

L lordi skrev:
Titta i meny > Information > systeminfo

Är värde = T0 Framledningstemperatur
Börvärde = T0 Framledningsbörvärde
Okej ska skicka en bild imorgon!

Om nu firman ska komma ut igen så be dom spola radiatorerna. Har du fått ett luftlås i en ledning hjälper det inte att lufta.

Tomture61
C cap skrev:
Om nu firman ska komma ut igen så be dom spola radiatorerna. Har du fått ett luftlås i en ledning hjälper det inte att lufta.
Nu killgissar jag men luft i rör mellan radiatorer borde ansamlas på de högsta punkterna .
I radiatorer .
Tror inte luft kan åstadkomma en propp i rören , så vatten ej kan ta sig förbi .
Tänk dig vattenslangen i trädgården , även om jag höjer upp slangen över anslutningen för vattnet så kommer det vatten i andra änden .

Redigerat:
tyckte mig läsa att ETT element vart varmt.. i hallen...
har du provat strypa detta totalt en stund och se om ngt annat element blir varmt efter det?...

Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu killgissar jag men luft i rör mellan radiatorer borde ansamlas på de högsta punkterna .
I radiatorer .
Tror inte luft kan åstadkomma en propp i rören , så vatten ej kan ta sig förbi .
Jodå du anar inte hur luft kan ställa till det, vet inte hur många gånger jag fått den kommentaren.
Men varje driftkille kan intyga detta samt visa på slangar mm som hänger i servicebilen för att spola VS kretsen.

Det du beskriver med trädgårdsslangen bygger just på flödet man nyttjar vid spolning.
Prova att strypa flödet in i slangen till 1 bar ( normat KV tryck 8bar) samt ha munstycket nästan stängt så får du flödet i en VS krets. Då kommer du se hur lätt det är att få stopp i slangen.

Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Det har jag aldrig gjort . Är det dumt??
Kan kanske fungera att lufta elementen med cirkulationspumpen igång, men hur skall man veta om cirkulationspumpen suger in luft via luftningsventilen som öppnas eller ej. Speciellt om det är problem med att få värme på elementen.

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Kan kanske fungera att lufta elementen med cirkulationspumpen igång, men hur skall man veta om cirkulationspumpen suger in luft via luftningsventilen som öppnas eller ej. Speciellt om det är problem med att få värme på elementen.
Så länge du har övertryck i systemet så sugs ingen luft in, oavsett om pumpen är på eller ej.

Tomture61
K Krukmakaren skrev:
Så länge du har övertryck i systemet så sugs ingen luft in, oavsett om pumpen är på eller ej.
Stannar man cirkulations pumpen så får ev. luft i systemet en chans att stanna vid de högsta punkterna .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Stannar man cirkulations pumpen så får ev. luft i systemet en chans att stanna vid de högsta punkterna .
där håller jag absolut med dig

K Krukmakaren skrev:
Kan man vara säker på det, och hur mycket övertryck krävs isåfall.
Det rekommenderas ju att stänga cirkulationspumpen vid luftning.

• Gilla
Alex Nonesson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.