TRJBerg
Citat:
"Det är möjligt att jag kommer att kontinuerligt mata allt som skall vara matat med reservkraft genom detta (övervakade) enfasnät. Vid strömavbrott flyttar jag då över matningen från elcentralen som sitter i det tidigare soprummet till inverter/elverk."

Det här förstår jag inte riktigt, vad är avsikten och funktionen? (Vid elavbrott finns ju ingen ström, eller menar du att elcentralen då kommer att matas från elverket?)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat:
"Det är möjligt att jag kommer att kontinuerligt mata allt som skall vara matat med reservkraft genom detta (övervakade) enfasnät. Vid strömavbrott flyttar jag då över matningen från elcentralen som sitter i det tidigare soprummet till inverter/elverk."

Det här förstår jag inte riktigt, vad är avsikten och funktionen? (Vid elavbrott finns ju ingen ström, eller menar du att elcentralen då kommer att matas från elverket?)
Hej TRJBerg

Ännu enklare beskrivet.

Jag matar allt som skall vara matat med reservkraft i ett eget enfasnät (kallat R) anslutet till vanliga elnätet. Vid ett strömavbrott tappar detta enfasnät (R) sin spänning.

Jag flyttar då matningen av enfasnätet (R) till reservkraftgeneratorn.

Genom detta behöver jag bara flytta en kontakt för att mata det som önskas med reservkraft.

Genom att övervaka enfasnätet (R) får jag larm om fel och kan även logga dess effektbehov.
 
TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej TRJBerg

Ännu enklare beskrivet.

Jag matar allt som skall vara matat med reservkraft i ett eget enfasnät (kallat R) anslutet till vanliga elnätet. Vid ett strömavbrott tappar detta enfasnät (R) sin spänning.

Jag flyttar då matningen av enfasnätet (R) till reservkraftgeneratorn.

Genom detta behöver jag bara flytta en kontakt för att mata det som önskas med reservkraft.

Genom att övervaka enfasnätet (R) får jag larm om fel och kan även logga dess effektbehov.
Ok, då förstår jag.
 
Hej

I tidigare inlägg här i tråden (t.ex. #166, #341, #343, ) har jag bl.a. nämnt om (varnat för) störningsproblematiken som kan uppstå i reservkraftnät, bl.a. beroende på att strömkällan (generatorn, UPS, invertern etc.) är svag och att de laster (små elapparater) kan vara känsliga för störningar (en EMC-, EMI-fråga) eller t.o.m. kan gå sönder.

I en nyligen publicerad video visar Matthias (jag tolkar att han heter så, men jag vet egentligen inget om personen sedan tidigare) störningar (Supraharmonics) i samband med att han startade ett elverktyg (en kapsåg) matad från en UPS.
https://www.youtube.com/watch?v=c1QSn3i_IEo

Han gjorde en del misstag i samband med mätningarna (kortslöt bl.a. ena polen i UPS:en, som har delad fas till jord) och lite annat. Men bortsett från det så visar han både hur störningarna ser ut och att nätdelen i en ansluten apparat (i detta fall en elmätare) kan gå sönder. Ca 7 minuter in i videon visar han den rimliga orsaken att hans elmätare gick sönder.

Nu menar jag inte att man normalt använder en kapsåg ansluten till UPS vid reservkraftdrift, men det blir en liknande problematik vid en kompressorstart (kyl eller frys) med stor startström i ett svagt nät (t.ex. matad med en inverter).

Det finns en senare video med mer mätningar;
https://www.youtube.com/watch?v=hhonq0WSq_c

Det han visar, är vad jag kan förvänta mig händer vid kraftiga startströmmar och en inverter som drivkälla för ett reservkraftnät.

Det behöver inte alltid bli dessa problem när man bygger sitt reservkraftnät, men vi vet idag för lite om hur det egentligen ser ut eftersom få mäter och det finns en mängd kombinationer av utrustning som kan kopplas ihop i ett reservkraftnät.

Det är dock viktigt att ett reservkraftnät verkligen fungerar när man behöver det, därför borde frågan studeras mer.
 
Hej, igen

I början av videon ”I pissed off a sponsor” visar Matthias att frekvensen på oscillationen (”Supratonen”) är 7,8 kHz och amplituden är ca 400 V topp till topp (se vid tiden 36 sekunder in på videon)

Ca 4 min 15 sec in mäter han med en annan enhet och då är frekvensen på oscillationen 5,6 kHz.

Det han startar är en enfasig kapsåg som troligtvis har kolborstar. Det är fullt möjligt att andra enfasmotorer utan kolborstar uppträder annorlunda, men utan mätningar vet vi inte.

Använder han en annan UPS eller inverter så blir rimligen resultaten annorlunda och eftersom kablar har bl.a. längdsinduktans och tvärkapacitans så påverkar även kabeln störningarnas utseende.

Dessutom så kommer störningarnas utseende (amplituder, frekvenser) att variera beroende på var i nätet man mäter, hur många och vilka laster som samtidigt är anslutna, och var dessa är placerade i enfasnätet.

Ca 3 min och 20 sekunder inne i videon ”Inverters don't like power tools” så förklarar tillverkaren av UPS:en att det är överströmsskyddet som genererar den kraftiga störningen.

När han ca 10 min och 20 sekunder in i filmen testar flera nätdelar parallellkopplade på utgången på UPS:en då missar han att dessa kan hjälpas åt att dämpa störningen och därmed inte gå sönder (de tar alltså vardera lita av störenergin men kanske inte klarar sig ensamma).

Även placeringen av dessa (kabelmässigt avstånd) i förhållande till UPS:en kan innebära en skillnad i störamplituden då bl.a. kabelns längdsinduktans och tvärkapacitans påverkar eventuella resonanser och amplituder.

Det är alltså inte helt enkelt att veta hur bra en kombination av inverter/UPS fungerar tillsammans med olika kombinationer av elapparater och kabelinstallationer.

Första hälften av 1980 sysslade jag (då på ABB Corporate research i Västerås) med att mäta störningsproblem och trasiga apparater. Där störningarna visade sig ligga i ett frekvensområde (Supratoner, Supraharmonics) där dåtidens mätinstrument hade svårigheter att mäta. Detta eftersom störningarna var överlagrade på 230 V 50 Hz nätspänning. Idag finns brätte mätmöjligheter.
Störningsproblemen finns dock kvar.:)
 
Hej,

Fredag 9 december och till söndag 18 december (fyra helgdagar och fem vardagar) är planerna att koppla bort Sveriges största reaktor, Oskarshamn 3, från elnätet, för reparation.

Samtidigt så är Ringhals 4 bortkopplad från elnätet för reparation i tryckhållaren. Ringhals 4 beräknas att kunna starta 2023-02-23.

Den nya finska reaktorn; Olkiluoto 3 som skulle ha börjat producera elkraft 2009, är enligt senaste besked försenad till tidigast i slutet av januari 2023.

I Frankrike är idag nästan hälften av de 56 reaktorerna avstängda, även Tyskland har stängt vissa av sina kärnkraftverk.

Samtidigt som bristen på naturgas på marknaden, har tryckt upp elpriserna så har det, enligt meteorolog Mikael Luhr på Klart.se. blåst 10–20 procent mindre i november än normal i Sverige, och varit vindstilla och isbildning på vindkraftverken i Finland.

Blir det nu kallt under tiden fram till jul ser det onekligen oroväckande ut att eleffekten i elnäten inte räcker till under alla dyngnets timmar, framför allt i elområde tre och fyra.

Vi bör nog tänka över om vi har den hemberedskap som krävs om en effektbrist innebärande en manuell förbrukningsfrånkoppling skulle inträffa.

Och att de som drabbas av frånkoppling undviker att inte koppla in stora laster alltför tidigt efter tillkoppling.

Så här skriver Mälarenergi, under frågan "Kan jag starta alla mina apparater nu när strömmen är tillbaka efter Manuell förbrukningsfrånkoppling”; ”Om du har upplevt en Manuell förbrukningsfrånkoppling och strömmen kommit tillbaka är det bra om du är försiktig med att använda mycket el. Vänta gärna ett tag innan du startar alla apparater igen och allra viktigast är att du inte startar allt samtidigt. Det ökar risken att drabbas av en Manuell förbrukningsfrånkoppling igen. Se därför gärna till att stänga av dina apparater och dra ur kontakterna om du drabbas av en Manuell förbrukningsfrånkoppling.” https://www.malarenergi.se/el/elnat/manuell-frankoppling/

Den energiskuld (bortkopplad effekt gånger bortkopplad tid) som uppstått i din bostad vid manuell förbrukningsfrånkoppling, (och som t.ex. kan innebär en lägre inomhustemperatur), kan du alltså inte ”snabbt ta tillbaka” genom att slå på extra elelement.

Det kan vara så, att det tar ett tag innan du kan återfå den inomhustemperatur du hade före den manuella förbrukningsfrånkopplingen.

Här är en fördel om du har andra värmekällor att tillgå än elkraft.
 
Hej

Effektläget blir ännu mer ansträngt nu på lördag ,10 december

Så här skriver TT i Ny teknik; ”Reaktor 3 i Ringhals kärnkraftverk kommer att gå på halv effekt i drygt ett dygn den 10 december, rapporterar Dagens Nyheter.”
https://www.nyteknik.se/energi/ring...nder-ett-dygn-risk-for-anstrangt-lage-7041739

“Anledningen är en kontroll av generatorn på grund av ett generiskt fel, uppger Anna Wallrud, ställföreträdande presschef vid Ringhals till tidningen. Att Ringhals 3 går på halv effekt sker samtidigt som två andra reaktorer vid svenska kärnkraftverk inte är igång, vilket ger risk för ett ansträngt läge i det svenska energisystemet. Det handlar om reaktor 3 vid Oskarshamns kärnkraftverk som kommer att bli tagen ur drift för underhåll 9–18 december. Dessutom är reaktor 4 i Ringhals kärnkraftverk avställd för reparation sedan i augusti. Energimyndigheten har varnat för effektbrist under vinterns höglasttimmar. 9–18 december har sedan tidigare pekats ut av myndigheten som en period där "osäkerheten ökar markant."

Man väljer att göra stopp under helgen när elanvändningen (effektbehovet) är lägre, men rimligen så kommer detta att påverka elpriserna och marginalerna i elsystemet minskar.

Blir det samtidigt kallt så ökar elvärmebehovet. Det kan nog vara lämpligt att höja hemberedskapen och om möjligt minska effektuttaget under lördagsdygnet speciellt i elprisområde tre och fyra, där risken är störst att manuell förbrukningsfrånkoppling måste tillgripas.
 
Och på andra sidan atlanten så har Moore County i North Carolina, USA drabbats av omfattande elavbrott (och påföljande utegångsförbud) sedan två transformatorstationer saboterats mha gevärseld.

Inga misstänkta identifierade så långt. Det är en, redan känd, svaghet att det är mycket enkelt att slå ut en transformator genom att skjuta hål i kylaren för transformatoroljan.

Vi får hoppas att det inte blir en trend som sprider sig.
 
  • Gilla
  • Wow
oscar_m och 2 till
  • Laddar…
Hej,

DN skriver idag ”Frankrike kan efter nyår tvingas till planlagda strömavbrott över hela landet – två timmar i taget. Ett tjugotal av landets 56 kärnkraftsreaktorer står stilla på grund av tekniska problem, vilket kan göra elransonering nödvändig. En särskild app har lanserats för att ge allmänheten varningar i realtid.”
https://www.dn.se/varlden/frankrike...sonering-nar-karnkraftsreaktorer-star-stilla/

”Hösten har varit mild i Frankrike, men nu väntar en vinter som kan bli ovanligt kall och mörk. – Det är inte säkert än, men planerade strömavbrott kan bli nödvändiga efter nyår, sa chefen för operatören av det franska elnätet RTE, Jean-Paul Roubin i onsdags. Av totalt 56 franska reaktorer uppges 19 stå stilla på grund av tekniska problem. Det är visserligen sju färre än i början av november. Men reparationerna på de övriga går långsammare än planerat. Frankrike får normalt sett 70 procent av sin el från kärnkraft – men landet har nu blivit en nettoimportör av el. Och om det blir en riktigt kall vinter finns risk att det inte finns någon el att importera från grannländer som Tyskland. – Ingen panik! Det är långt ifrån säkert att blir så. Vi är ett stort land, med en stark energimodell. Vi kommer att ta oss igenom den här vintern, trots kriget i Ukraina. Nu kräver jag att alla gör sitt jobb, sa president Emmanuel Macron i veckan.”

Sverige är inte ensamma om att ha bekymmer med sin kärnkraft. Även Finland, Tyskland och Frankrike tillhör de europeiska länder, där kärnkraften samtidigt har bekymmer med driften.

När södra Sverige har borta några av sina största elproduktionsanläggningar (kärnkraft) så innebär det inte enbart att arkiv effekt saknas (det som uträttar ”Arbetet”) utan det saknas även kapacitiv reaktiv effekt som kompenserar det induktiva spänningsfallet i de stora 400 V transmissionsledningar (friledning på stolpar) från norr till söder.

Uran tillförseln av kapacitiv reaktiv effekt i den södra änden av transmissionsledningarna, så blir spänningen för låg (den induktive delen av spänningsfallet för stort) för att föra över maximalt med aktiv effekt från vind-och vattenkraft i norr.

Det induktive delen av spänningsfallet ger till motsats från det resistiva spänningsfallet inga aktiva överföringsförluster, men begränsar ändå den aktiva effekten som kan överföras.

Det kommer att ta tid att bygga bort ”det som saknas” i de svenska elnäten, det finns nog ingen ”Quick fix” utan nu måste vi se till att den elgenerering vi har går att använda, när den behövs.

Vi har ”slimmat bort” reservkapacitet (generering) och den elgenerering som finns kvar fungerar inte alltid när den behövs, d.v.s. när effektbehovet är som störst.

Jag får hoppas att denna vinter får bli en lektion praktisk elkraft för oss alla, så att vi lär oss av ”misstagen” och ser till att vi kommer till rätta med problemen. Rimligen kommer det att kosta. Vi får nog räkna med att de elpriser vi haft (de elkostnader vi haft varje år) kommer att öka.

Det vi som elanvändare kan göra på (lång) sikt är att effektivisera vår elanvändning om vi skall sänka våra årliga elkostnader. Vi behöver en ökad elkraftkunskap och energimedvetenhet. Energi är inte gratis.

Det vi på kort sikt måste förbereda oss på det ser ut att vara knapphet på effekt och risk för avbrott (förbrukningsfrånkoppling), rimligen tills vi fått bättre balans mellan eleffekt vi använder (och när vi använder den) och den eleffekt som finns att tillgå.

Eleffekt är idag en bristvara under vissa timmar på året. Så vi får bli ”eleffektekonomiska” d.v.s. lära oss hushålla med uttaget av eleffekt.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och på andra sidan atlanten så har Moore County i North Carolina, USA drabbats av omfattande elavbrott (och påföljande utegångsförbud) sedan två transformatorstationer saboterats mha gevärseld.

Inga misstänkta identifierade så långt. Det är en, redan känd, svaghet att det är mycket enkelt att slå ut en transformator genom att skjuta hål i kylaren för transformatoroljan.

Vi får hoppas att det inte blir en trend som sprider sig.
Man får betydligt bättre utdelning om man siktar på genomföringsisolatorerna. Några askar på rätt ställen så är det stora mörkret nära.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag avråder från att försöka lära ut hur man utför sabotage.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
tommib
De flesta som är lite mer insatta i hur saker fungerar kan drömma upp ett antal metoder för att sabotera stamnätet. Lyckligtvis är de flesta inte motiverade att utföra sådana sabotage.

Min föredragna metod, som för all del kräver lite mer i fråga om både teknik och manskap, involverar större drönare, stålwire och ett par stamnätsledningar i skogen samtidigt.

Intressant med genomföringsisolatorerna men det är nog svårare att träffa dem än oljetanken.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja att göra skada eller medvetna fel är ju lätt till skillnad mot att hålla saker väl i ordning, planerat, balanserat och över tid utan naivt frihjulsåkande i medvind och stora ryggsäckar ekonomiskt överlämpat på "nån annan".
 
Att satsa på kärnkraft för att kompensera bortfall är ju rätt meningslöst, man kan ju liksom inte ha dem stående i reserv och dra igång vid behov. Vilket texten ovan om Frankrike tydligt visar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.