21 940 läst · 150 svar
22k läst
150 svar
Badrumsrenovering på gång - funderingar enligt BBV 15:1 och annat
Stödhylsa är nog nödvändigt om du inte ska ta fram gassvetsen och hårdlöda i stället?nizzehult skrev:Visst, det är inte olösligt och visste jag att en stödhylsa och då givetvis ny klämring verkligen löste problemet så skulle jag se till att skaffa en på stan på nåt sätt, i värsta fall genom någon annan. Beställa på nätet och vänta nån vecka eller så känns drygt för visst finns det någonstans lokalt om man har tid och möjlighet.
Men slapp jag öppna och börja om vore det givetvis bättre. Vi hade ett h-e att få bort såväl gamla klämringen och även att få in den första stödhylsan och den processen vill man helst slippa om det är möjligt.
Hur gör man om röret hat blivit klämt på nåt sätt att det finns en flat yta på röret en bit in, typ av en polygrip och det där blivit grader? Kommer det någonsin att kunna bli tätt där, oavsett hur man gör? Kan man rentav vara så fräck att man kapar nya stödhylsan så att den blir någon cm kortare, kommer den då att göra nytta?
Jag har dragit några hack till ikväll men det vill inte bli tätt.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Det går tyvärr inte att hårdlöda prisolrör när bara 5cm sticker ut från väggen. Går heller inte att komma åt rören från andra sidan utan att öppna väggen.F fribygg skrev:
Vi gjorde ett nytt försök ikväll men tyvärr utan att kapa stödhylsan, vi trodde vi kunde få in den hela längden genom att slå in den men den gick bara in till 3/4. Klämhysan är också "fast" och vill inte röra sig längs röret - men den går att snurra.
I morgon testar jag plan B och kapar en stödhylsa och försöker igen. Måste nog låta gamla klämringen sitta kvar och hoppas att den funkar.
Annars vete fasen hur man ska göra. Min granne som jobbar med rör kom förbi och sa att man i värsta fall måste öppna upp väggen på baksidan och hårdlöda där men slipper jag detta är jag evigt tacksam.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Min granne - som främst jobbar med värmepumpar - säger att man måste hårdlöda, man kan inte tennlöda för det håller inte. Kan det stämma? Hårdlödning kräver väldigt höga temperaturer och då förstår jag att såväl plasten runt prisolröret i väggen som manschetten skadas men tennlödning med en gasolbrännare behöver betydligt lägre temperaturer så det kanske kan funka?
Du har hamnat i ett knepigt läge. Du kan så klart testa med en kapad stödhylsa. Problemet är dock att klämringen som du nu har på röret redan är ihoptryckt så att stödhylsan inte går i. Stödhylsans uppgift är att sitta under klämringen och hålla emot så att kopplingen blir tät när du drar åt.
Du kan kanske prova att ha på någon tätning eller fog (typ tech7) runt klämringen så kanske det blir tätt. Ingen proffslösning men du har inte så mycket att förlora på att testa.
Du kan kanske prova att ha på någon tätning eller fog (typ tech7) runt klämringen så kanske det blir tätt. Ingen proffslösning men du har inte så mycket att förlora på att testa.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Nja, riktigt så illa är det inte. Klämringen verkar OK (i och med att den går att snurra) och det är inte där som stödhylsan fastnar utan den går i princip förbi den men inte längre. Så jag ger fortfarande denna lösning hopp men kunde man tennlöda vore kanske detta det bästa.janwide skrev:Du har hamnat i ett knepigt läge. Du kan så klart testa med en kapad stödhylsa. Problemet är dock att klämringen som du nu har på röret redan är ihoptryckt så att stödhylsan inte går i. Stödhylsans uppgift är att sitta under klämringen och hålla emot så att kopplingen blir tät när du drar åt.
Du kan kanske prova att ha på någon tätning eller fog (typ tech7) runt klämringen så kanske det blir tätt. Ingen proffslösning men du har inte så mycket att förlora på att testa.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Jag pratade just med en "riktig" röris (som är sjukskriven och inte hade lust/tid/möjlighet att ta på sig jobbet) och han sa att det går utmärkt att tennlöda såna här gånger om det av olika anledningar inte går att hårdlöda. Det håller utan problem. Numera innehåller heller inte tennet något bly så det borde inte vara några problem av den anledningen (mitt antagande). Men jag känner mig inte riktigt trygg med att ge mig på det själv.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Nä. Det funkade inte med att korta stödhylsan. Jag mätte och hade mig och kom fram till att jag kunde ta bort runt 7 mm och då skulle jag ändå komma till bortre kanten på klämringen så jag testade detta: kapade den och slog fast den i botten och drog fast allt men icke: droppandet fortsätter.... Så nu ger jag nog upp detta och försöker få tag på en som kan löda skiten.
Säg på en youtubefilm vad som händer om man drar ihop en koppling med klämring utan stödhylsa: det blir en midja på röret och det är nog det som har hänt. Klämringen löper inte helt enkelt.
Fick faktiskt ett annat tips: dra några varv gängtejp på klämhylsan. Det hade han haft framgång med vid nåt tillfälle. Visst, kostar inget att testa men är det värt besväret, vad är oddsen att man lyckas?
Säg på en youtubefilm vad som händer om man drar ihop en koppling med klämring utan stödhylsa: det blir en midja på röret och det är nog det som har hänt. Klämringen löper inte helt enkelt.
Fick faktiskt ett annat tips: dra några varv gängtejp på klämhylsan. Det hade han haft framgång med vid nåt tillfälle. Visst, kostar inget att testa men är det värt besväret, vad är oddsen att man lyckas?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Gängtejp är det flera som använder om det inte vill bli riktigt tätt. Antar att det kan hjälpa när delarna inte har hundra passform till varandra. Tejpen ska då lindas så att den också går lite på röret framför klämringen. Ett liknande tips jag hört, som en nödlösning, är att använda lite lin och pasta just vid framkanten av klämringen, men det är nog mer ovanligt.
*edit, forts. efter avbrott*
Det ovan är väl som mer tillfällig lösning; jag håller med om att en ordentlig lödning nog är en bra väg att gå här.
*edit, forts. efter avbrott*
Det ovan är väl som mer tillfällig lösning; jag håller med om att en ordentlig lödning nog är en bra väg att gå här.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Varför skulle detta anses som en tillfällig lösning? Blir det tätt då så lär det förbli tätt tycker jag.
Men jag har nu fått tag på en röris som ska komma och fixa detta, han säger att det absolut inte är några problem att tennlöda tappvatternör, det gör han ofta. Jag får sen helt enkelt leva med att ett rör bakom badkaret (ej synligt) inte är kromat i början.
Värre är hur jag ska snygga till kaklet som gick sönder när vi bangade på där.... sätta silikon över allt eller? Blir stökigt att byta plattor då det är hål borrade i dem.
Men jag har nu fått tag på en röris som ska komma och fixa detta, han säger att det absolut inte är några problem att tennlöda tappvatternör, det gör han ofta. Jag får sen helt enkelt leva med att ett rör bakom badkaret (ej synligt) inte är kromat i början.
Värre är hur jag ska snygga till kaklet som gick sönder när vi bangade på där.... sätta silikon över allt eller? Blir stökigt att byta plattor då det är hål borrade i dem.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Nu är jag helt klar med stora badrummet och då har jag blivit sugen på att börja renovera badrum #2. Många frågetecken har rätats ut i förra vändan och i stora drag vet jag nu exakt vad jag ska göra och i vilken ordning men jag har några funderingar där jag behöver bolla några frågor med andra.
Det här badrummet är nästan bara hälften så stort, saknar fönster och har ingen radiator så det blir betydligt enklare på flera sätt. Men...jag har räknat ut att jag även får plats med en liten tvåmansbastu där om jag skippar duschhörnan och det kommer att blir trångt, varje cm blir viktig - men det ska gå! Och därav mina funderingar.
Har skapat en tråd i en bastusektion men inte fått några svar på mina frågor och då jag har funderingar som kanske mer är av våtrum/badrumskaraktär så försöker jag nu här.
I första delen, den med handfat och WC kommer det inte att skilja speciellt mycket mot förra renoveringen; fibergips på väggarna, Kiilto tätskikt på golv och vägg och samma kakel och klinker som i förra badrummet. Men! jag vill att bastun hyfsat enkelt ska gå att plocka bort i framtiden så jag tänker mig att göra och lägga golvet i ett stycke och sen bygga bastun ungefär som man gör med en fristående. Inte sätta fast regeln i golvet innan man lägger golvet som väl kanske är vanligast.
För att förenkla och vinna utrymme tänkte jag riva bort väggskivorna där bastun ska stå och sen sätta plasten (som ju utgör bastuns tätskikt) direkt på den med läkt och på den spikar jag sen panelen. Skippar alltså gips eller annat och vinner därmed 2.5cm totalt i båda ledder. Tillämpar samma princip på väggen som jag bygger upp.
Längst ner på väggen i bastun så låter jag sen golvets tätskikt gå upp 10 cm eller så mot dom befintliga väggarna och då sätta en remsa gips eller fibergips där och sen en halvplatta klinker mot den. Plasten kommer sen att möta folien från tätskiktet och genom att då spika ett liggande läkt genom båda så blir det då tätt där. Tänker jag rätt nu?
Jag måste alltså bygga en vägg där bl a dörren ska sitta och här är jag osäker. Den kommer att göras av vanliga 45x45 reglar och sättas fast i dom befintliga reglarna på motsvarande innerväggar men hur ska jag göra mot golvet för att skydda träet? Ett sätt skulle vara att sätta regeln några cm upp och sedan täta med nåt, ett annat skulle vara att använda en oorganisk regel längst ner av t ex plast. En viss lutning finns som alltid i ett badrumsgolv så glipan kommer att variera i storlek.
Det här badrummet är nästan bara hälften så stort, saknar fönster och har ingen radiator så det blir betydligt enklare på flera sätt. Men...jag har räknat ut att jag även får plats med en liten tvåmansbastu där om jag skippar duschhörnan och det kommer att blir trångt, varje cm blir viktig - men det ska gå! Och därav mina funderingar.
Har skapat en tråd i en bastusektion men inte fått några svar på mina frågor och då jag har funderingar som kanske mer är av våtrum/badrumskaraktär så försöker jag nu här.
I första delen, den med handfat och WC kommer det inte att skilja speciellt mycket mot förra renoveringen; fibergips på väggarna, Kiilto tätskikt på golv och vägg och samma kakel och klinker som i förra badrummet. Men! jag vill att bastun hyfsat enkelt ska gå att plocka bort i framtiden så jag tänker mig att göra och lägga golvet i ett stycke och sen bygga bastun ungefär som man gör med en fristående. Inte sätta fast regeln i golvet innan man lägger golvet som väl kanske är vanligast.
För att förenkla och vinna utrymme tänkte jag riva bort väggskivorna där bastun ska stå och sen sätta plasten (som ju utgör bastuns tätskikt) direkt på den med läkt och på den spikar jag sen panelen. Skippar alltså gips eller annat och vinner därmed 2.5cm totalt i båda ledder. Tillämpar samma princip på väggen som jag bygger upp.
Längst ner på väggen i bastun så låter jag sen golvets tätskikt gå upp 10 cm eller så mot dom befintliga väggarna och då sätta en remsa gips eller fibergips där och sen en halvplatta klinker mot den. Plasten kommer sen att möta folien från tätskiktet och genom att då spika ett liggande läkt genom båda så blir det då tätt där. Tänker jag rätt nu?
Jag måste alltså bygga en vägg där bl a dörren ska sitta och här är jag osäker. Den kommer att göras av vanliga 45x45 reglar och sättas fast i dom befintliga reglarna på motsvarande innerväggar men hur ska jag göra mot golvet för att skydda träet? Ett sätt skulle vara att sätta regeln några cm upp och sedan täta med nåt, ett annat skulle vara att använda en oorganisk regel längst ner av t ex plast. En viss lutning finns som alltid i ett badrumsgolv så glipan kommer att variera i storlek.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Nu håller jag på att renovera nästa badrum och det blir lite speciellt då ena delen kommer att bli en bastu. Den första delen kommer att innehålla WC och handfat och kommer att kaklas. Hela golvet (även bastun) får klinker och Kiiltos tätskikt och ett glasparti utgör ena väggen av bastun. Ingen golvvärme.
Den första delen har jag rätt bra koll på hur man gör och även bastun i sig. Den kommer att sluta ca 2.15 från golvet så då finns det ett mellanrum där på ca 25 cm upp till tak och vad är det som gäller för det utrymmet? Där ska det väl inte behöva sättas någon typ av tätskikt eller ens plast, jag funderar på att bara sätta upp board där för att ha nåt på väggarna. Hur resonerar man där? Bastun i sig kommer att vara väl fuktisolerad med bastupanel både på tak och vägg så det blir ju som ett litet inkapslat utrymme i sig.
Sen sitter ingående vattenrör i hörnet av väggen i det som ska bli bastu. Dessa går inte att kapa eller ens sätta manschetter på då rören delar sig via en lödd T-koppling några cm utanför väggen så hur tätar jag detta på ett godkänt sätt? Detta hörn i sig kommer inte att bli föremål för vattenbegjutning men på nåt sätt måste man ju ändå se till att det är tätt? Ursprungligen hade man bara satt silikon runt om...
Där kommer bastupanelen att sitta och utgöra fuktspärr men det känns inte rätt att bara slitsa upp och sen tejpa ihop den, måste finnas någon bättre metod? Jag kommer inte att göra som jag först tänkte, satt en kakelplatta längs ner i bastun för då måste jag sätta läkt och bygga ut detta redan nu minimala utrymme några cm så jag sätter nog en plåt längst ner i mellanrummet mellan panelen och golvet.
Rören kommer idag med cc 40 från en regel i närliggande rum och det går inte att göra nåt åt. Jag vet att man idag har cc 60 som krav men vad gäller då om man ska genom en mellanvägg? Tänker på rören som ska till handfatet. Dörrpartiet kommer att sitta ca 70mm från väggen så där finns möjlighet att dra igenom dem men måste även dessa vara cc 60? Skulle vara både enklare och snyggare om jag kunde fortsätta med cc 40.
Bifogar en bild så ni förstår bättre.
Den första delen har jag rätt bra koll på hur man gör och även bastun i sig. Den kommer att sluta ca 2.15 från golvet så då finns det ett mellanrum där på ca 25 cm upp till tak och vad är det som gäller för det utrymmet? Där ska det väl inte behöva sättas någon typ av tätskikt eller ens plast, jag funderar på att bara sätta upp board där för att ha nåt på väggarna. Hur resonerar man där? Bastun i sig kommer att vara väl fuktisolerad med bastupanel både på tak och vägg så det blir ju som ett litet inkapslat utrymme i sig.
Sen sitter ingående vattenrör i hörnet av väggen i det som ska bli bastu. Dessa går inte att kapa eller ens sätta manschetter på då rören delar sig via en lödd T-koppling några cm utanför väggen så hur tätar jag detta på ett godkänt sätt? Detta hörn i sig kommer inte att bli föremål för vattenbegjutning men på nåt sätt måste man ju ändå se till att det är tätt? Ursprungligen hade man bara satt silikon runt om...
Där kommer bastupanelen att sitta och utgöra fuktspärr men det känns inte rätt att bara slitsa upp och sen tejpa ihop den, måste finnas någon bättre metod? Jag kommer inte att göra som jag först tänkte, satt en kakelplatta längs ner i bastun för då måste jag sätta läkt och bygga ut detta redan nu minimala utrymme några cm så jag sätter nog en plåt längst ner i mellanrummet mellan panelen och golvet.
Rören kommer idag med cc 40 från en regel i närliggande rum och det går inte att göra nåt åt. Jag vet att man idag har cc 60 som krav men vad gäller då om man ska genom en mellanvägg? Tänker på rören som ska till handfatet. Dörrpartiet kommer att sitta ca 70mm från väggen så där finns möjlighet att dra igenom dem men måste även dessa vara cc 60? Skulle vara både enklare och snyggare om jag kunde fortsätta med cc 40.
Bifogar en bild så ni förstår bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Värmland
· 789 inlägg
Vulktejp som sätts över sådana rör som ej får att koppla bort å få en riktigt rör manschett på