denna offert fick jag idag vad tycker du är det rimligt och är det bra panna?J Josth skrev:
NIBE F2040-6+VVM S325 Artnr: BG 6251381 + D 6203832
80799:-
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-f2040vvm-s325?category_id=1603
Installation/material:
~60000 för detta känns dyrt ?
Ja nya VVM S320 eller S325 har det senaste styrsystemet med touch-panel från NIBE så det är fint. Varmvattenkapaciteten är 240 lit så det räcker till ca 26 minuter dusch. Mindre än VVM 500 men det beror vad ni är nöjda med(?) F2040-6 är den minsta av utedelarna och har inte riktigt samma topp-prestanda som S2125 men borde absolut räcka till 117 kvm radhus i södra Skåne om jag förstått rätt(?) Dock behöver man kolla vilken framledningstemperatur som behövs vid DVUT i ert hus? DVUT för Malmö är t.ex. -10,2°. Inställd värmekurva i er Autoterm 615 borde gå att avläsa?
Ja det är -10,2 men som sagt känns det inte lite för dyrt att man tar 60 tusen för arbete och materialJ Josth skrev:Ja nya VVM S320 eller S325 har det senaste styrsystemet med touch-panel från NIBE så det är fint. Varmvattenkapaciteten är 240 lit så det räcker till ca 26 minuter dusch. Mindre än VVM 500 men det beror vad ni är nöjda med(?) F2040-6 är den minsta av utedelarna och har inte riktigt samma topp-prestanda som S2125 men borde absolut räcka till 117 kvm radhus i södra Skåne om jag förstått rätt(?) Dock behöver man kolla vilken framledningstemperatur som behövs vid DVUT i ert hus? DVUT för Malmö är t.ex. -10,2°. Inställd värmekurva i er Autoterm 615 borde gå att avläsa?
Dom gör väl som alla andra och utgår ifrån Nibes 'rekommenderade pris' som är 103 000:-.S Surapor skrev:
Jag tror knappast VVS-firman köper in den dyrare än vad den kostar hos vvsbutiken.nu, så dom räknar helt enkelt med att tjäna 25 000:- på prylarna.
Det står i annonsen att priset justeras efter det pris som kommer att gälla på den kommande leveransdagen så det är lite svårt att förutsäga. P.g.a. det höga el-priset är det stor efterfrågan på värmepumpar och tillverkningen bromsas bl.a. av brist på halvledarkomponenter i världen så priserna på värmepumpar har stigit mycket senaste året. Ta in fler offerter från olika märken/firmor och jämför.
Hej igen kära vänner nu har jag bättre koll på läget, i vårt radhus har vi en direktverkande el panna men huset är utrustad till luft/vatten system så jag fick en offert idag och de sa att de fanns ingen mening att ha direktverkande el panna om du har luft/vatten system. Detta är offerten :
Installation av IVT's nya h ögeffektiva extremt tysta varvtalsreglerade luft -vatten värmepump AirX 407S med tillhörande Airmodule.
Rörinstallation till befintliga värme - och vattenrör.
Elinstallation till befintlig kabel eller central.
Värmekabel till kondensvattenrör för värmepumpen.
Två cirkulationspumpar varav en inbyggd.
Utkörning av ny anläggning som ställs på plats samt skrotning av befintlig elpanna.
Efterkontroll av värmepumpen samt genomgång med dig av inställningar och funktioner. priset landar på 126 895 efter installationen så skulle förbrukning för värme och varmvatten gå från 13 tusen kWh till strax under 4 tusen kWh vad tycker ni är det ett bra pris eller?
Installation av IVT's nya h ögeffektiva extremt tysta varvtalsreglerade luft -vatten värmepump AirX 407S med tillhörande Airmodule.
Rörinstallation till befintliga värme - och vattenrör.
Elinstallation till befintlig kabel eller central.
Värmekabel till kondensvattenrör för värmepumpen.
Två cirkulationspumpar varav en inbyggd.
Utkörning av ny anläggning som ställs på plats samt skrotning av befintlig elpanna.
Efterkontroll av värmepumpen samt genomgång med dig av inställningar och funktioner. priset landar på 126 895 efter installationen så skulle förbrukning för värme och varmvatten gå från 13 tusen kWh till strax under 4 tusen kWh vad tycker ni är det ett bra pris eller?
Jag hakar på i denna tråd. Tacksam för kloka råd från er som installerat luft-vatten värmepumpar. Jag fick den här offerten från en installatör på en luftvatten-värmepump från CTC (se bild). Jag har försökt att dissikera offerten, som kom i en klumpsumma, genom att räkna baklänges genom att rotavdraget är angivet.
Inne- och utomhusdelen som jag offererats är 28 000 dyrare än hos www.vvsbutiken.nu. Ett rejält påslag. Är det en rimlig jämförelse med tanke på svårigheten att få en pump?
Jag har räknat ut installationskostnaden till 66 450 kr. Det motsvarar 133 arbetstimmar, eller närmare 17 arbetsdagar, om jag räknar på en timkostnad på 500 kr.
Jag jämförde installationskostnaden i offerten med denna artikel på byggahus:
https://www.byggahus.se/varme/vad-kostar-luftvatten-varmepump-hur-lonsamt
Utifrån den borde kostnaden efter rot kunna vara betydligt lägre (ca 20 000 kr).
Den här offerten känns rejält saltad, känns det som. Har någon lyckats få ned priset eller är det helt och hållet säljarnas marknad idag. Tack på förhand för kloka råd.
Inne- och utomhusdelen som jag offererats är 28 000 dyrare än hos www.vvsbutiken.nu. Ett rejält påslag. Är det en rimlig jämförelse med tanke på svårigheten att få en pump?
Jag har räknat ut installationskostnaden till 66 450 kr. Det motsvarar 133 arbetstimmar, eller närmare 17 arbetsdagar, om jag räknar på en timkostnad på 500 kr.
Jag jämförde installationskostnaden i offerten med denna artikel på byggahus:
https://www.byggahus.se/varme/vad-kostar-luftvatten-varmepump-hur-lonsamt
Utifrån den borde kostnaden efter rot kunna vara betydligt lägre (ca 20 000 kr).
Den här offerten känns rejält saltad, känns det som. Har någon lyckats få ned priset eller är det helt och hållet säljarnas marknad idag. Tack på förhand för kloka råd.