C cpalm skrev:
Nä precis, det är sådant som är svårhanterat när man nu valde bort det utlovade takpriset.
Ja att de brutit sitt vallöfte ordentligt kan man ju säga.
 
F fiskarn87 skrev:
Ja att de brutit sitt vallöfte ordentligt kan man ju säga.
Uffe saknar dock självinsikt
Två personer vid pressträff, man ser allvarlig ut, rubrik om elpriser och politiska löften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Arg
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det här med takpris hade varit fullständigt vansinne men det var väl det de snackade om i valet..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
harry73
Förra regeringen hade redan upptäckt att det är omöjligt att med kort varsel reservera så mycket pengar som behövs för ett högkostnadsskydd, därför ändrade de det till ett stöd som skulle finansieras med förra årets flaskhalsavgifter. Då skulle det hamna helt utanför budgeten.
Om man nu finansierar det med flaskhalsavgifter, ska det också ske på rätt sätt, så att man får det enligt EU-lagstiftning och det är väl det Svenska kraftnätet undersökte.
Så jag utgår från att elstödet inte kan betalas ut till kunder i SE1 och SE2, eftersom de inte betalade några flaskhalsavgifter. Det kan kännas surt med dagens priser, men å andra sidan betalar med dagens höga priser i hela landet ingen några flaskhalsavgifter. Så håller priserna i sig, blir det inga pengar till elstöd nästa år.

S kom med detta förslag eftersom de visste att det är det ända sättet att få till ett elstöd snabbt, och det kommunicerade de också innan valet, så även M, KD, L och SD borde vetat det. Trots det kom de med ett löfte som man inte kan hålla. I bästa fall betyder det att dagens regering är inkompetent och i värsta fall att de blåljuger oss rätt i ansiktet.

Sedan vet jag att elstödet är till för årets elräkningar och inte ett retroaktivt stöd, men även regeringen verkar inte helt veta hur det hänger ihop (säger ena gången att det är ett retroaktivt stöd och andra gången att det är ett stöd för kommande elräkningar, så att Lena Melin säger fel där borde man kanske ha överseende med
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
En sak jag aldrig kommer förstå mig på vad gäller politiker oavsett kulör är denna rädsla att säga att man har gjort fel, eller att när man tittade närmare på något så var det mer komplicerat än vad man tidigare kunde förutse. Att man som politiker tycker det är ett så stort misslyckande att på förhand inte veta allt, så att man tycker att uppenbart blåljuga är ett bättre alternativ är för mig fullständigt obegripligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En sak jag aldrig kommer förstå mig på vad gäller politiker oavsett kulör är denna rädsla att säga att man har gjort fel, eller att när man tittade närmare på något så var det mer komplicerat än vad man tidigare kunde förutse. Att man som politiker tycker det är ett så stort misslyckande att på förhand inte veta allt, så att man tycker att uppenbart blåljuga är ett bättre alternativ är för mig fullständigt obegripligt.
Ja det är verkligen obegripligt.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
SD ville slopa skatten på el och L ville minska skatten på el.
Så blev det inte heller.
Nej, nu HÖJER man ju istället elskatten med 9% efter nyår, för att följa inflationen.
 
  • Wow
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, nu HÖJER man ju istället elskatten med 9% efter nyår, för att följa inflationen.
Och R4s återstarts skjuts upp...
 
Tror att energiskatten(punktskatt) höjs varje år oavsett vilka som styr men vad som reglerar den vet jag ej.Tycker verkar vara lättare att sänka den genom att ha ett tak kontra inflationen istället för bidrag.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tror att energiskatten(punktskatt) höjs varje år oavsett vilka som styr men vad som reglerar den vet jag ej.Tycker verkar vara lättare att sänka den genom att ha ett tak kontra inflationen istället för bidrag.
Den är vad jag förstår indexuppräknad, tillsammans med flera andra punktskatter.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Den är vad jag förstår indexuppräknad, tillsammans med flera andra punktskatter.
Och bidrag. Den bra lösning för att hålla punktskatter och bidrag konstanta i ett realekonomiskt perspektiv.
 
C
R Räknenisse skrev:
Den är vad jag förstår indexuppräknad, tillsammans med flera andra punktskatter.
Ytterligare en grej som inte "går" att ändra på alltså. Det är j-vligt mycket "offer för omständigheter som tyvärr inte går att påverka" nu. Vore inte så dumt med politiker med lite faktisk handlingskraft som tar tag i problemen i grunden istället för att fundera på olika plåster.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Det gick ju bra 2018 när S,M,KD och Centern kom överens om att höja skatten på EL-med 3,75 kWh för att priset på EL-var för lågt.Kan man inte göra samma sak nu när EL-priset är högt?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ytterligare en grej som inte "går" att ändra på alltså. Det är j-vligt mycket "offer för omständigheter som tyvärr inte går att påverka" nu. Vore inte så dumt med politiker med lite faktisk handlingskraft som tar tag i problemen i grunden istället för att fundera på olika plåster.
Det är klart att det går att ändra på. Men justeringen är en automatisk justering för att hålla skatten konstant. Inte en aktiv höjning som det är lätt att uppfatta det som i debatten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Men justeringen är en automatisk justering för att hålla skatten konstant. Inte en aktiv höjning som det är lätt att uppfatta det som i debatten.
Men det är ju precis det jag menar. Budskapet är ju "egentligen vill vi tillfälligt slopa elskatten, men hoppsan, nu blev det tyvärr automatiskt en höjning istället". Jag förstår också att det finns ett regelverk i botten för hur dessa skatter skall justeras, men man kan inte gömma sig bakom regelverket för att slippa ta ansvar för dess konsekvenser.
 
  • Gilla
Mikael 81 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.