Hej alla!
Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)
- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?
Jag börjar med lite dåliga förslag:
1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.
2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.
2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.
2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.
Här är förutsättningarna:
Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?
- Hjälp mig gärna problematisera.
. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.
tack på förhand
Jag har tillgång till björkved gratis.
Men jag har ingen kamin (och det är dyrt och svårt att fixa en inomhus)
- vad finns för alternativ för att använda den veden för att värma huset inomhus?
Jag börjar med lite dåliga förslag:
1. Ha en eldkorg på trädgården. Värma stenplattor som man sedan tar in.
2. ha en kamin på utsidan med skorstenrören dragna in genom väggen och sen ut igen.
2b. Sätta ett spiralrör in igenom skorstensröret, som drar in inomhusluft där nere och värms upp inne i röret och sprutar ut inneluften uppe i röret.
2c. Samma som 2b fast en låda med högt termo konduktivt material som håller värmen som flödar förbi.
Här är förutsättningarna:
Villa, altan runtom, trädgård utanför den, vardagsrum (där vi är mest) på 150 m3, ca 10 meter till närmaste granne,
största problemet är röken (kanske en smoke free fire pit - men hur får man då in värmen?
- Hjälp mig gärna problematisera.
. vad kan bli problem med att dra rör in och ut genom fasaden?
. kan man ha en kamin ute utan skorsten över husnocken?
. läste nån stans att man får elda på trädgården så länge det inte stör grannar.
tack på förhand
Köp en vedeldad badtunna. Dra sedan in slang från den till en vattenburen fläktkonvektor i huset. Elda och bada varmt o gott samtidigt som du får värme i huset (Ni kan ju spara in på dusch också med detta)
Jag tror du överdriver svårigheten att montera en kamin inomhus. Köp prylarna på blocket så håller du kostnaden nere, monteringen är inte komplicerad så länge du undviker takstolar och drar skorstenen rakt.
Ja… för att göra rätt så ska skorstenen upp en meter över taket samt över nock… vi har 6,5 meter till nock. Det blir 1000 gånger svårare än att,
bara dra ut röret genom väggen och rikta röret upp en bit.
Det är inte bygglovsenligt dock.
vad är skillnaden på detta, rökmässigt, och att ha en eldkorg ute? (Vilket är tillåtet)
bara dra ut röret genom väggen och rikta röret upp en bit.
Det är inte bygglovsenligt dock.
vad är skillnaden på detta, rökmässigt, och att ha en eldkorg ute? (Vilket är tillåtet)
Är väggen brännbar? Att återuppbygga huset efter brand är väl 1000 gånger dyrare än att installera en skorsten.A Avatar86 skrev:
Bygg till ett pannrum med skorsten, panna och tankar. Eller enklare, sälj och köp en villa som redan har vedeldning eller sälj veden till trivseleldande stadsbor. Kör en släpkärra huggen ved till en stor varuhusparkering och folk kommer att stå i kö.
Har du inte en effektiv luftvärmepump där du bor så se till att skaffa.
Har du inte en effektiv luftvärmepump där du bor så se till att skaffa.
Det finns ju också externa badtunnekaminer. En sådan bör man kunna ställa i trädgården och elda i och sedan leda in värmen via vatten in i huset. En annan ide kan ju vara att köpa en gammal kökspanna för skrotpris och sätta i trädgården. Man bör nog ha en ackumulatortank också. (Därav den optimala lösningen med badtunnan=)
Man borde annars kunna göra en vanlig eldplats ute i trädgården i vilken man monterar en spiral av lämpligt rör som man sedan pumpar vatten i till en krets med element inne i huset.
Bara fantasin kan sätta gränserna
Man borde annars kunna göra en vanlig eldplats ute i trädgården i vilken man monterar en spiral av lämpligt rör som man sedan pumpar vatten i till en krets med element inne i huset.
Bara fantasin kan sätta gränserna