M MrDizzy skrev:
Mjo, men de måste meddela markägaren först innan de tar och flyttar en skyllt till nån annans mark har jag fått för mig.
Om detta inte är gjort är det eg inte kommunens stople och skyllt, utan de velat ge tomtägaren dessa på ett otillbörligt sätt. ;)
(Kan ju ha fel förståss)

Så frågan är om tomtägaren då har rätt att plocka ned stolpe och skyllt ??
Jag tror inte man behöver meddela någon när man utför underhåll av vägområdet som faller inom vägplanen. Jag hittar iallafall ingen sån regel i väglagen.

Självklart är det inte markägarens skylt. Lika lite som att alla bilar som parkeras på din mark blir dina.
 
  • Gilla
  • Älska
Jungelgurkan och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
:thinking: jag undrar vad de skulle gjort om TS hade haft en häck längs muren... :thinking:
Då hade de begärt att häcken skulle åtgärdats, se vägen med mittlinje och krav på fri sikt i korsningen;):rofl:
Verkar vara större väg som passerar och då ökar krav på skyltning och vägområde, speciellt med Trafikverket involverat.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Tillägg: ser ut som det varit någon där precis och gjort en utsättning. Det ska inte bygga något och de bara tillfälligt flyttat upp skylten (inte så man gör men ändå)
Var ser du spår av en utsättning?
 
Davidbagare
B b8q skrev:
Var ser du spår av en utsättning?
Kan vara ett sånthär fundament, lämnar inga grävspår:
Blåtonat metallverktyg, troligen en kofot eller liknande, med sliten yta och plan ände, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Var ser du spår av en utsättning?
är det inte röda streck på asfalten.
 
Tack för svaren.

Bildinsamlingen är i oktober 2022 och det sitter en BP- flagga på toppen av skylten och den reflekterade jag över när den kom upp (den är typ jätteröd så man ser en sån förändring). Ifrån vår ingång så ser det ut som skylten sitter nedanför L-stöden som den gjorde innan, så därför vi inte direkt reagerat och ja, vi ser den varje dag :crysmile:. Dock är vår infart på andra sidan så sällan vi går på denna sträckan. Och skylten sitter som berget och hålet i vägen är ifyllt med kall-asfalt så att teorin om trillat och blivit nertryckt kan man sortera bort.

Markeringarna på marken är från i somras när de flyttade en digital hastighetsskylt.

Det ena gränsröret syns på bilden ovan (utanför L-stödet), det andra är i kanten på andra sidan och i somras kontrollerade vi gränserna och de stämmer (LM var ute och kontrollerade pga en förättning).

Vägen där skylten ska stå är kommunens och vägen den ansluter till är Trafikverkets.

Nedan är bild från en annan vinkel och där ser man gränsröret vid L-stödet.

Det kanske är en ’skitsak’ enligt en del men jag känner att det inte är ok att bara trycka ner en skylt bara så där. Nu har vi precis tagit bort alla buskar längs med och ska bygga en liiiiten ’mur’ precis i kanten så den är lite smått ivägen där den är.

Övervakningsbild, suddig figur som korsar gatan, kväll eller natt, kantsten och gräs synliga, bildstörningar, låg kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfaltväg intill betongkant och gräsområde med stolpe, närbild, översiktsbild, något suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Jag är imponerad av att Google redan fått upp nya bilder på StreetView om de togs för högst nån vecka sedan.
Med tanke på att de här i Lund har flera år gamla foton, så är det inte den vägen jag hade upptäckt nya skyltar i trädgården, det lovar jag.
 
  • Gilla
  • Älska
lundensaren och 7 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
är det inte röda streck på asfalten.
Ah, du menar markeringen av var ledningar går, då är jag med!

En tanke, det kanske är markerat för att man ska gräva upp trottoaren av någon anledning, och det är därför man flyttat skylten (tillfälligt) in på TS fastighet?
Inte jättesannolikt, men inte heller omöjligt.
 
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Med tanke på att de här i Lund har flera år gamla foton, så är det inte den vägen jag hade upptäckt nya skyltar i trädgården, det lovar jag.
Som jag skrev ovan är vi inte på denna sidan om tomten så ofta och från vår ingång/infart ser det ut som skylten är nedanför L-stödet och inte i trädgården.
 
  • Gilla
  • Haha
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
A
Sorry, det var inte menat som kritik mot er, snarare kritik mot google...
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Ja kommunens gubbar tycker det är lite jobbigt att jag byggt staket och hägnat in kvarterets VA avstängning.. men dom konstaterade samtidigt att deras kran var placerad på våran tomt där den inte skulle vara, helt utan servitut.
Det är andra tomten jag har där kommunen annekterat bit av min mark. Förra gången det hände så konstaterade jag att gränsröret visst fanns kvar.. under kantstenen till trottoaren. (Hade ca en meter trottoar på gården). Grannen som hade samma sak flyttade dit ett enormt flyttblock mitt på trottoaren i väntan på svar från kommunen. Det flyttblocket låg då kvar senast jag passerade.. det måste ha vart där i över 20 år nu.
Att komma nånvart med kommunerna i dessa annekteringar har jag funnit helt tröstlöst. Man står sig väldigt liten när man ska kriga med myndigheter som gör som dom tycker.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
Gatukontoret placerade en parkeringsautomat och en skylt på vår BRFs mark. Den ersatte en automat på trottoaren utanför så de tyckte väl det var lämpligt att den placerades en bit in på en plätt som såg lite ovårdad ut. Det gick snabbt för dem att gjuta fundament, dra el och montera automaten.
Det de inte visste var att orsaken till att plätten var ovårdad för tillfället var att den var totalt underminerad av råttbon. Automaten och skylten hade nog tippat efter några månader.
Vi meddelade dem våra planer att sanera marken, bygga mur och stenlägga, så de kom och plockade ner automaten efter några dagar igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulric och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte man behöver meddela någon när man utför underhåll av vägområdet som faller inom vägplanen. Jag hittar iallafall ingen sån regel i väglagen.

Självklart är det inte markägarens skylt. Lika lite som att alla bilar som parkeras på din mark blir dina.
Ah du tänker så.
Tänkte att det var en övergiven pryl, likt inkastad läskeburk el liknande ;)
(tycker inte att en bil är jämförbart då den finns uppskriven i ett statligt register)

Fast man ska ju då iofs annonsera i tidningarna om att man hittat en övergiven stolpe med skylt på en tomt och att ägaren ska skyndsamt hämta den.

Fan det skulle ju vara humor.
Sätta en annons i Lokaltidningen om att man hittat en övergiven stolpe med skyllt på en tomt och att ägaren skyndsamt får höra av sig för att flytta på den annars anses den övergiven och kommer att lämnas till polisen
(https://lawline.se/answers/tillatet-att-slanga-overgiven-egendom )
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
relier och 12 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tänkte att det var en övergiven pryl, likt inkastad läskeburk el liknande ;)
(tycker inte att en bil är jämförbart då den finns uppskriven i ett statligt register)
Alla prylar har en ägare. Om nån glömmer en gammal omärkt cykel på din tomt så är den inte heller per automatik din bara för att den inte finns i något register.
Sen kan saker ha ringa värde eller räknas som avfall och då är det andra regler.
 
  • Gilla
Oskark och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla prylar har en ägare. Om nån glömmer en gammal omärkt cykel på din tomt så är den inte heller per automatik din bara för att den inte finns i något register.
Sen kan saker ha ringa värde eller räknas som avfall och då är det andra regler.
Och det är därför man ska lämna de till Polisen.
Så efter man har annonserat (och kommunen givetvis inte hör av sig) så överlämnar man föremålet till polisen som hittegods.
Hjälp till här att hitta den roliga fast lagliga lösningen ;)
 
  • Gilla
  • Arg
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.