Claes Sörmland
S Srixon skrev:
Fick förklarat att man ska använda pulver för att slippa detta problem.
Generellt ska man nog använda pulver, bättre tvättmedel rent tekniskt och bättre miljöprofil då man inte behöver transportera runt en massa tungt vatten och konserveringsmedel. Men konsumenterna gillar flytande tvättmedel av okänd anledning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
Tungt vatten är det väl ändå inte i flytande tvättmedel; det är ju superdyrt!

95-gradigt vatten är i sig bakteriedödande så borde inte behövas något annat till rengöringskörningen av den anledningen. Brukar själv använda lite pulvervittvättmedel (som sällan används till något annat). Ingen klorin, ättika eller något annat giftigt eller frätande.

Jag övergick till flytande tvättmedel för ett antal år sedan efter att jag hade problem med att pulvertvättmedel lämnade en massa rester (i form av vita partiklar) i kläderna. Det konstiga var att detta började trots att jag inte bytt sort, även om det allra värsta var när någon som haft tvättstugan innan använt något riktigt skittvättmedel som lämnade tonvis såna partiklar i torktumlaren (fick tvätta om all tvätt när jag upptäckte det). Gamla goda tiden med gemensam tvättstuga.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Ok
Gjorde du rent med en slangborste?
Framför allt i tätning mot lucka och tvättmedelskorg
 
S Srixon skrev:
Framför allt i tätning mot lucka och tvättmedelskorg
Ok tack för tipset:D
 
Claes Sörmland
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag övergick till flytande tvättmedel för ett antal år sedan efter att jag hade problem med att pulvertvättmedel lämnade en massa rester (i form av vita partiklar) i kläderna. Det konstiga var att detta började trots att jag inte bytt sort, även om det allra värsta var när någon som haft tvättstugan innan använt något riktigt skittvättmedel som lämnade tonvis såna partiklar i torktumlaren (fick tvätta om all tvätt när jag upptäckte det). Gamla goda tiden med gemensam tvättstuga.
Gissningsvis fuktskadat tvättmedel så att det kakade ihop sig till större partiklar.

Annars är överdosering av tvättmedel en klassiker.

(I tvättstugan i BRFen lyckas en hel del hälla lite pulvertvättmedel i sköljmedelsfacket. Det är ett återkommande problem och pluggar också igen röret från sköljmedelsfacket med tiden.)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
R
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Hej!
Som rubriken lyder så luktar tvättmaskinen mögel.
Tvättar sällan varmare än 40°.
Lukten känns tydligt om man stoppar näsan i tvättmedelsfacket, dock ingen lukt från golvbrunnen.
Har vid några tillfällen kört tvättmaskinen tom 90° med ättika med tveksamt resultat.
Läste att klorin kan skada packningar i maskinen, så det har jag inte vågat använda.
Någon som har bättre tips?
Mvh Kjell
Härligt att gå runt med bajsunderkläder för att man är för snål? för 90/95graders program….:sick::sick:

https://totalguiden.se/2021/02/11/tvatta-inte-underklader-med-annan-tvatt/
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om lukten kommer från tvättmedelsfacket så kvittar det väl hur varmt vatten man tvättar med. Det är väl inte där det är varmvatten ändå?

Jag lägger alltid tvättmedlet direkt i maskinen för att slippa kladd i facken.
I facken häller jag en slatt ättika i varje tvätt.
 
R RalleB skrev:
Härligt att gå runt med bajsunderkläder för att man är för snål? för 90/95graders program….:sick::sick:

[länk]
Tvättar underkläder i 60°:surprised:
 
Claes Sörmland
R RalleB skrev:
Härligt att gå runt med bajsunderkläder för att man är för snål? för 90/95graders program….:sick::sick:

[länk]
Tur att du inte tagit en kurs i mikrobiologi, du skulle bli chockad över vad allt i din omgivning är täckt av. Finns en podd med Agnes Wold på SR där du få en inblick i den mikrobrika verkligheten som du lever i.
 
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
Behövs inte så mycket klorin för att ta bort problemet, några kapsyler i vittvätten ibland så försvinner lukten.
 
H hapazard skrev:
Behövs inte så mycket klorin för att ta bort problemet, några kapsyler i vittvätten ibland så försvinner lukten.
Det ska jag bannimej prova.
Köper klorin imorgon.
Tack för tipset(y)
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tur att du inte tagit en kurs i mikrobiologi, du skulle bli chockad över vad allt i din omgivning är täckt av. Finns en podd med Agnes Wold på SR där du få en inblick i den mikrobrika verkligheten som du lever i.
Så du menar att det är ok att gå runt med kläder som inte blir rena bara för att det ändå finns bakterier överallt…
Då tvättar du inte händerna efter toa besök heller? För det finns ju ändå bakterier överallt? :sick::sick::sick:
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
En trumma från en tvättmaskin ligger på ett smutsigt golv omgivet av diverse verktyg och elektroniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har i veckan reparerat vår gamla tvättmaskin. Det var lagren som var slut och för att byta dem var man tvungen att ta isär baljan där trumman sitter. Alltså ni anar inte hur det kan se ut bakom trumman, man tror ju att tvättmaskinen är ren men där hade samlats mycket ludd antar jag det var. Jag fick skura på rätt mycket med rengöringsmedel för att få rent innan jag plockade ihop den igen. Jag antar att förklaringen till att maskinerna börjar lukta är att det våta luddet som hamnat bakom trumman börjar mögla och det är alltså inget man kommer åt att rensa bort lätt.
 
  • Gilla
Ivar83 och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
Isakare Isakare skrev:
Citronsyra skadar mer än Klorin.
Klorin är bakteridödande, det är inte citronsyra och ättika.
Det är bakterierna du vill ha bort.
Stäng av maskinen mitt i ett program med klorin, låt den stå över natten, kör klart. 2 program utan medel för att skölja ur den.
Du behöver en syra för att få bort tvättmedelsrester. Klorin är såvitt jag vet basisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.