Magnus E K
Eller skyffel med batteridriven värmeslinga (temperaturberoende och rörelseaktiverad).
 
Cheesen
Magnus E K Magnus E K skrev:
Eller skyffel med batteridriven värmeslinga (temperaturberoende och rörelseaktiverad).
Ska man ha batterier så kan man lika gärna ha motor också... Provade en såndär motordriven skyffel en vinter... Den var bra men konstruktionen var inte den bästa. Fick tillbaka pengarna i Mars när jag reklamerade då axeln mellan motor och impellern gått av.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.


Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Jag testade med Aquapel som används till vindrutor på bilar och som gör att vatten som träffar rutan vid regn spolas bort lättare av fartvinden så torkarna behöver jobba mindre.
Funkar på både på skyffel och bil.
Biltema har nåt liknande - minns dock inte namnet.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Jag testade med Aquapel som används till vindrutor på bilar och som gör att vatten som träffar rutan vid regn spolas bort lättare av fartvinden så torkarna behöver jobba mindre.
Funkar på både på skyffel och bil.
Biltema har nåt liknande - minns dock inte namnet.
Intressant. Jag försökte gnida in min skyffel med ett stearinljus, men det kändes som att metallen var för glatt för att det skulle "ta". Men igår var snön lite isigare, så då släppte den rätt enkelt faktiskt.
 
Nästan alltid är grundorsaken att luften är varm (+grader) och snön är kall (-grader) och därmed fryser fast vid varje skyffeltag.
 
Y Yaken skrev:
Haha, jag var tvungen att goggla och minsann du hade rätt.
[länk]
Och det kan vara värt att veta att 5-56 är "samma." De som startade CRC (som gör 5-56) skulle fått en licens att distribuera WD-40, men det sket sig. Så man startade helt sonika CRC, anställde VD:n för WD-40, och tog fram en "liknande" produkt.

Så båda är i grunden rostskyddsprodukter, dvs de innehåller ett oljebaserat lösningsmedel som dunstar och lämnar en rostskyddande yta kvar. Skall man exv. smörja så finns det bättre grejjor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har också ofta haft problem med att snöskyffeln isar efter en stunds användning så att snöskottandet blir extra jobbigt.

Kan man inte spraya på någon färg tro?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har också ofta haft problem med att snöskyffeln isar efter en stunds användning så att snöskottandet blir extra jobbigt.

Kan man inte spraya på någon färg tro?
Varför krångla till det då silikonspray fungerar utmärkt!
Prutat och klart
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray-400-ml-2000017071
Sen kan man lyxa till sprayen med CRC-silikon men är dubbelt så dyr.
https://www.clasohlson.com/se/Silikonspray-CRC
Dito för en snöslunga! Funkar alldeles utmärkt!
Sen ska du både skyffel och snöslungor förvaras i utetemperatur!
 
  • Arg
Fadai
  • Laddar…
P paralun skrev:
Varför krångla till det då silikonspray fungerar utmärkt!
Prutat och klart
[länk]
Sen kan man lyxa till sprayen med CRC-silikon men är dubbelt så dyr.
[länk]
Dito för en snöslunga! Funkar alldeles utmärkt!
Sen ska du både skyffel och snöslungor förvaras i utetemperatur!
Hur ställer sig @Huddingebo till att förvaras utomhus? ;)
 
  • Gilla
handymanwannabe
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Hur ställer sig @Huddingebo till att förvaras utomhus? ;)
Min snöskyffel av aluminium från Fiskars förvaras alltid utomhus.
 
P paralun skrev:
Varför krångla till det då silikonspray fungerar utmärkt!
Prutat och klart
[länk]
Sen kan man lyxa till sprayen med CRC-silikon men är dubbelt så dyr.
[länk]
Dito för en snöslunga! Funkar alldeles utmärkt!
Sen ska du både skyffel och snöslungor förvaras i utetemperatur!
Tvivlar på att någon slags pretoleumprodukt hjälper speciellt länge. Eller har du testat?
Tänkte att sprayfärg kanske fungerar och håller lite längre?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Min snöskyffel av aluminium från Fiskars förvaras alltid utomhus.
Tänkte mest på ”Sen ska du både skyffel och snöslungor förvaras i utetemperatur” även om jag inser att det är en felstavning.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tvivlar på att någon slags pretoleumprodukt hjälper speciellt länge. Eller har du testat?
Tänkte att sprayfärg kanske fungerar och håller lite längre?
Givetvist har jag testat och snön som föll nu var ju mycket blöt och klibbig.
Sen silikonsprayade jag även en snöraka med utmärkt resultat.
 
P paralun skrev:
Givetvist har jag testat och snön som föll nu var ju mycket blöt och klibbig.
Sen silikonsprayade jag även en snöraka med utmärkt resultat.
Hur länge håller det?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur länge håller det?
Jag sprayar en gång/år när jag tar fram snöredskapen och det har räckt under ett flertal år jag använt silikonspray.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.