48 158 läst · 139 svar
48k läst
139 svar
Snö fastnar på skyffel i metall, samma med plast?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Har en skyffel i plast och har väldigt sällan problem. Men klart viktigaste är att skyffeln har bra kanter och hyffsat lätt. Skotta puder utan kanter.
Silikonspray, teflonspray eller glidvalla... knottrig yta borde kunna få in lite släppluft i bakkant också
Silikonspray, teflonspray eller glidvalla... knottrig yta borde kunna få in lite släppluft i bakkant också
Är siliconbaserade smörjmedel verkligen baserade på petroliumprodukter?Huddingebo skrev:
Jag är ingen kemist, men vad jag har förstått är det kisel/syrevätekedjor som framställs på annat sätt.
Aldrig varit med om med vår skyffel i plast som kostade typ 159:- på Jula.joakim_j skrev:Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Funkat fint i fyra år.
Behöver dock köpa ny strax då plasten slitits en hel del efter skrap mot asfalt.
Som lite bakgrundsinformation: WD40 är en beskrivning över funktionen. Water Displacement recept nummer 40.
Togs fram i samband med Apollo programmet för att se till att vatten som kondenserade/frös på tankarna med flytande syre och väte inte satt kvar eller ännu hellre föll av när massan kommit upp tillräckligt.
Så en eventuell rostskyddande/smörjande effekt är bara en bieffekt. Hela funktionen vara att ha bra vidhäftning på aluminium och se till att vatten/is inte sitter kvar. I sammanfattning torde WD40 vara fullständigt perfekt att använda på en snöskyffel av aluminium för det är exakt det som det konstruerades för.
Togs fram i samband med Apollo programmet för att se till att vatten som kondenserade/frös på tankarna med flytande syre och väte inte satt kvar eller ännu hellre föll av när massan kommit upp tillräckligt.
Så en eventuell rostskyddande/smörjande effekt är bara en bieffekt. Hela funktionen vara att ha bra vidhäftning på aluminium och se till att vatten/is inte sitter kvar. I sammanfattning torde WD40 vara fullständigt perfekt att använda på en snöskyffel av aluminium för det är exakt det som det konstruerades för.
Vaxa alla ytor med bilvax.joakim_j skrev:Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Jo ren silikon består ju av det.M MagHam skrev:
Tänkte att det var som med teflonspray, en liten andel teflon (plast-spray) och resten något lösningsmedel.
Men det kanske är mest riktigt silikon i?