Hammarlack innehåller ju silikon också. Hammarlackade insidan på en sliten slunga för ett antal år sen och ja det hjälpte

Har en skyffel i plast och har väldigt sällan problem. Men klart viktigaste är att skyffeln har bra kanter och hyffsat lätt. Skotta puder utan kanter.

Silikonspray, teflonspray eller glidvalla... knottrig yta borde kunna få in lite släppluft i bakkant också

D Daniel 109 skrev:
Nu har det knappast kommit 50cm tung blötsnö
Jo i Stuvsta Huddinge

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
H hertzbo skrev:
Jo i Stuvsta Huddinge
Vilket råkar vara typ där jag håller till :)

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tvivlar på att någon slags pretoleumprodukt hjälper speciellt länge. Eller har du testat?
Tänkte att sprayfärg kanske fungerar och håller lite längre?
Är siliconbaserade smörjmedel verkligen baserade på petroliumprodukter?
Jag är ingen kemist, men vad jag har förstått är det kisel/syrevätekedjor som framställs på annat sätt.

joakim_j joakim_j skrev:
Vilket råkar vara typ där jag håller till :)
Jag upplevde samma sak på 2 olika snöskyfflar så det var något speciellt med snön i Stuvsta!

Maria T
H hertzbo skrev:
Jo i Stuvsta Huddinge
I andra änden av samma kommun mätte jag 53 cm snödjup/snöhöjd igår. Ingen gång- och cykelväg plogad heller :mad:

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Teflonspray..
Jag rekommenderar att se en film, Dark Waters.

• Älska
MichelleW
  • Laddar…
J
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Aldrig varit med om med vår skyffel i plast som kostade typ 159:- på Jula.
Funkat fint i fyra år.
Behöver dock köpa ny strax då plasten slitits en hel del efter skrap mot asfalt.

R Räknenisse skrev:
Är det fel sorts kramsnö så går man in igen och fikar tills det skett en temperaturförändring.
Funkar bäst om den nya temperaturen också är över noll.

Skotta fryst klabbsnö är inte alltid så kul.

Som lite bakgrundsinformation: WD40 är en beskrivning över funktionen. Water Displacement recept nummer 40.
Togs fram i samband med Apollo programmet för att se till att vatten som kondenserade/frös på tankarna med flytande syre och väte inte satt kvar eller ännu hellre föll av när massan kommit upp tillräckligt.
Så en eventuell rostskyddande/smörjande effekt är bara en bieffekt. Hela funktionen vara att ha bra vidhäftning på aluminium och se till att vatten/is inte sitter kvar. I sammanfattning torde WD40 vara fullständigt perfekt att använda på en snöskyffel av aluminium för det är exakt det som det konstruerades för.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vänta tills det blir kallare eller varmare. Eller testa med något säsongsriktigt som skidvalla.

Edit: Nej, skidvalla kan tydligen också innehålla otrevliga PFAS-ämnen, så undvik det.
Den vallan är väl förbjuden? Men kanske finns kvar i gamla gömmor...

S
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Vaxa alla ytor med bilvax.

M MagHam skrev:
Är siliconbaserade smörjmedel verkligen baserade på petroliumprodukter?
Jag är ingen kemist, men vad jag har förstått är det kisel/syrevätekedjor som framställs på annat sätt.
Jo ren silikon består ju av det.
Tänkte att det var som med teflonspray, en liten andel teflon (plast-spray) och resten något lösningsmedel.
Men det kanske är mest riktigt silikon i?

Sprayvalla för slalomskidor funkar också, eller kladda på vanlig glidvalla borde också fungera minst lika bra.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.