U Ubbe55 skrev:
Varför skotta?? Skiten försvinner ändå förr eller senare
Alla bilar kör in smidigt på 50cm tung blötsnö.
Inte heller kul att gå i.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Nu har det knappast kommit 50cm tung blötsnö

• Wow
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nä långt ifrån. Endast 43 här.
Måttstock visar snödjup på natt, ungefär 30 centimeter, i bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
Förvara skyffeln utomhus så blir problemet betydligt mindre.

nikasp
Fiskars SnowExpert snöskyffel är det bästa jag haft, inget fastnar och känns helt ergonomiskt riktigt när man skickar iväg snön. Igår jobbade jag ute i 2,5 timmar med snöslunga och skyffeln. Den är jäkligt bra och inget fastnar. Tvärtemot slungan där jag fick hacka ur ”borrkärnor” då och då. 35-40 cm blötsnö och tre plusgrader, riktigt jäklig snö men noll och intet fastnade på Fiskars:en.
Snöslunga i arbete på natten, snöväggar på sidorna, tjockt snötäcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
man skulle nog behöva smörja snöslungan också:p men det blir nog många stearinljus

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Bananskalare Bananskalare skrev:
man skulle nog behöva smörja snöslungan också:p men det blir nog många stearinljus
Bättre att trimma hjulet. Min lilla 5hkr slunga kastar lika långt som min 12hkr slunga... och den kläggar inte igen av blötsnö.

• Gilla
  • Haha
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Cheesen Cheesen skrev:
Bättre att trimma hjulet. Min lilla 5hkr slunga kastar lika långt som min 12hkr slunga... och den kläggar inte igen av blötsnö.
Hur trimmar man slungan?
Jag tycker iofs att min gamla Huskvarna 8024 gör jobbet mycket bra, men om det går att få den ännu bättre så är det helt klart intressant.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
nikasp
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur trimmar man slungan?
Jag tycker iofs att min gamla Huskvarna 8024 gör jobbet mycket bra, men om det går att få den ännu bättre så är det helt klart intressant.
Går att skruva dit tillskuren stänklapp på kastvingarna. Ska tydligen funka väldigt bra, särskilt för blöt snö.

• Gilla
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Gummibitar typ stänkskydd monteras på utkastarna. Se exempel
Varning - har inte testat själv

ok, tvåa på bollen

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så farligt många blir det inte men bilvax kan vara lättare att applicera. Det lättaste jag märkte med vår slunga var att köra halva bredden när snön var jobbig,

Inspirerat av glassbaren som serverar kulglass kan man doppa verktyget i ljummet vatten mellan varje lass :D

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur trimmar man slungan?
Jag köpte ett par stänkskydd till släpvagn på biltema som jag klippte till och monterade med lämplig skruv. Funkar skitbra.

• Gilla
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det där fenomenet har jag upplevt på billigare snörävar typ Jula... Det händer aldrig på min fiskars eller Masi. För billig plast/metall.
Wd40 är annars tipset för dagen om du vill undvika att vatten, snö eller is ska fastna någonstans. (Det är faktiskt det som wd40 är utvecklad för, att hindra is från att fastna på atlasraketer.)
Haha, jag var tvungen att goggla och minsann du hade rätt.
https://sandiegoairandspace.org/hall-of-fame/honoree/wd-40

Jag har precis samma problem på min biltema-skyffel, har faktiskt aldrig upplevt det på de 3 år jag har haft den. Frun klagade också och tyckte jag skulle köpa en plastskyffel istället, så det är bra att höra att plastskyfflar har samma problem. Nu ska jag hem och spraya WD40 på skyffeln innan jag tar tag i den sista klabbsnön. Byggahus levererar igen! :cool:

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Cheesen
Y Yaken skrev:
Haha, jag var tvungen att goggla och minsann du hade rätt.
[länk]

Jag har precis samma problem på min biltema-skyffel, har faktiskt aldrig upplevt det på de 3 år jag har haft den. Frun klagade också och tyckte jag skulle köpa en plastskyffel istället, så det är bra att höra att plastskyfflar har samma problem. Nu ska jag hem och spraya WD40 på skyffeln innan jag tar tag i den sista klabbsnön. Byggahus levererar igen! :cool:
Min Biltema skyffel är dock väldigt bra. Tyvärr gillar jag inte handtaget och skaftet. Metall i skaftet funkar bra men bara när man inte ska hålla i det när det är -14 grader...

Och sen så en kommentar angående wd40. Det finns många mirakelgrejjor som kommit från rymdprogram mer. Teflon, microfiber, kardborreband bl.a. och på tal om teflon... Varför finns det inga teflonbelaggda snöskyfflar? Jag hade vart den första i kön att få köpa.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.