Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Igår roade jag mig med att skotta snö i sex timmar. Det som verkligen förgyllde upplevelsen var att snön fastnade i skyffeln hela tiden, så jag kunnde inte kasta iväg den utan jag fick daska till skyffeln med handen för att få det att släppa, och var femte tag eller så så fick jag skrapa av snön med foten.
Min skyffel är i metall. Är det lika illa med skyfflar i plast? Om inte så kan det kanske vara värt att investera i en sådan till nästa gång.
Ja, tyvärr. Hade samma upplevelse igår med plast. Dock brukar det vara ännu värre med metall. Det är vissa temperaturer som förvärrar detta fenomen har jag märkt.
 
  • Gilla
pyamassnickaren och 3 till
  • Laddar…
Teflonspray..
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 23 till
  • Laddar…
Om man förvarar den inomhus förvärras problemet, men var rädd om ryggen och köp en snöräv/snösläde istället. Ska vara väldigt lite snö eller liten yta för att det ska vara vettigt att använda snöskyffel :)
 
  • Gilla
Saxet och 13 till
  • Laddar…
Jag lackerade min snöskyffel med klarlack, men fick maska kanterna då snön gled av sidledes.........
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mette Moe och 30 till
  • Laddar…
Gnida in bladet med stearinljus kan funka.
 
  • Gilla
MichelleW och 38 till
  • Laddar…
Silkonspray, något glattare helvete finns inte, svårt att bli av med om det satt sig på fel yta.
 
  • Gilla
boen_bbq och 15 till
  • Laddar…
Teflon är inte ett ämne som hör hemma i våra sjöar eller dricksvatten. Ge fan i att spraya det på snöskyffeln.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 582643 och 105 till
  • Laddar…
Fadai
ARJU ARJU skrev:
Teflon är inte ett ämne som hör hemma i våra sjöar eller dricksvatten. Ge fan i att spraya det på snöskyffeln.
Exakt! Men stearin är ok, sparar man lite stumpar nära till hands blir det enkelt.
 
  • Gilla
MichelleW och 21 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Silkonspray, något glattare helvete finns inte, svårt att bli av med om det satt sig på fel yta.
Det här är rätt svar! MEN!!!!! Spraya det sparsamt och INTE nära bilen. Självklart inte inomhus.
Det blir halt och det fastar bra.
 
  • Gilla
Nellsis och 4 till
  • Laddar…
Stearin eller paraffin och värm med varmluftspistol så det riktigt tränger in/fastnar.
Sedan är skyffeln som ny.
Protte
 
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Varför skotta?? Skiten försvinner ändå förr eller senare
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fox Lane och 30 till
  • Laddar…
Jag brukar vaxa skyffeln med vanligt bilvax. Håller ett tag i alla fall. Så in i h-e jobbigt när man ska slänga iväg snön o hela skyffeln flyger iväg.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Om man förvarar den inomhus förvärras problemet, men var rädd om ryggen och köp en snöräv/snösläde istället. Ska vara väldigt lite snö eller liten yta för att det ska vara vettigt att använda snöskyffel :)
Jag har en sådan, men problemet är att jag har inget riktigt bra ställe att göra av snön, så jag får liksom bygga på höjden.
 
U Ubbe55 skrev:
Varför skotta?? Skiten försvinner ändå förr eller senare
För att jag inte vill dra en barnvagn genom en halvmeter snö?
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.