6 428 läst · 40 svar
6k läst
40 svar
Bygga egen solcellsanläggning 12V med batteribank och 230V växelriktare
Kul!
Har själv spånat på det men fattar inte mig på allt. Hade hoppats på att den går att koppla mot växelriktaren för solpanelerna. Blåser en del vid kusten där jag bor så det känns som jag hade fått ut några watt iaf.
Har själv spånat på det men fattar inte mig på allt. Hade hoppats på att den går att koppla mot växelriktaren för solpanelerna. Blåser en del vid kusten där jag bor så det känns som jag hade fått ut några watt iaf.
Det är lite krångligt med combon sol och vind i samma system. Jag bygger ett "off grid" system på batteri och då finns det regulatorer som klarar både solpaneler och vindkraft även om utbudet kunde varit bättre. En del förespråkar separata regulatorer mot samma battribank. Det kan nog fungera men inte optimalt.Forlowt skrev:
Ska du ut på nätet med din lösning har jag ingen större kolla på utbudet.
Fortsätt uppdatera! Riktigt intressant att se vad man kan åstadkomma i offgridd läge.
Kommer du köra med vajrar för stagning av masten? Eller hur går tankarna?
Den kommer att stå på mark mot husets kortsida. På höjden två och en halv meter förankrar jag den genom vindskivan in i en kraftig läkt i taket. Räknar med att det räcker så länge höjden stannar på 4 m totaltA Anderscurl skrev:
Jag hade en vindgenerator (Air X 400W) på båten i många år, den hade inbyggd regulator så bara att koppla direkt på batteribanken. Med 300 Ah batteribank i kombination och 160W solpanel kunde jag ligga i naturhamn veckovis utan att starta motor.
Du måste säkra att den vätgas som produceras ventileras ut. Det brukar lösas med slangar som leds ut ur utrymmet där blybatterierna är installerade.Ulltand skrev:
Moderna batterier AGM/GEL gasar inte.T TommyC skrev:
I ett stängt batteri av denna typ rekombineras det producerade vätet och bildar vatten, vilket gör att man inte längre behöver fylla på med destillerat vatten.