Sittställning Forlowt skrev:
Ooooohh! Vart köpte du vindkraftverk?
Från CDom och det är ett kinaverk för ca 4.500 sek inkl regulator. Nominell effekt vid 11 m/s vilket blir ca 100 watt vid 6 m/s.

Men mitt mål är måttligt att i snitt samla ihop 3 kwh/dygn med sol och vind :)
 
Sittställning
Kul!
Har själv spånat på det men fattar inte mig på allt. Hade hoppats på att den går att koppla mot växelriktaren för solpanelerna. Blåser en del vid kusten där jag bor så det känns som jag hade fått ut några watt iaf.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Kul!
Har själv spånat på det men fattar inte mig på allt. Hade hoppats på att den går att koppla mot växelriktaren för solpanelerna. Blåser en del vid kusten där jag bor så det känns som jag hade fått ut några watt iaf.
Det är lite krångligt med combon sol och vind i samma system. Jag bygger ett "off grid" system på batteri och då finns det regulatorer som klarar både solpaneler och vindkraft även om utbudet kunde varit bättre. En del förespråkar separata regulatorer mot samma battribank. Det kan nog fungera men inte optimalt.

Ska du ut på nätet med din lösning har jag ingen större kolla på utbudet.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Mast är dyrt men jag hittade avgasrör från Biltema som passar. Känns överraskande stabilt!

Vit dammsugare ligger på trägolv, omgiven av sladdar, nära en rund matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fortsätt uppdatera! Riktigt intressant att se vad man kan åstadkomma i offgridd läge.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Sittställning
Ulltand Ulltand skrev:
Mast är dyrt men jag hittade avgasrör från Biltema som passar. Känns överraskande stabilt!

[bild]
Typ en vanlig 60ø stolpe för väg skyltar kanske funkar bra ?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Typ en vanlig 60ø stolpe för väg skyltar kanske funkar bra ?
Yes det skulle fungera. Sen beror det lite på vilken höjd masten skall ha . Jag öppnar med 4 m 2+2 rör med möjlighet att bygga ut till 6 m om det känns stabilt.
 
Kommer du köra med vajrar för stagning av masten? Eller hur går tankarna?
 
A Anderscurl skrev:
Kommer du köra med vajrar för stagning av masten? Eller hur går tankarna?
Den kommer att stå på mark mot husets kortsida. På höjden två och en halv meter förankrar jag den genom vindskivan in i en kraftig läkt i taket. Räknar med att det räcker så länge höjden stannar på 4 m totalt
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Den kommer att stå på mark mot husets kortsida. På höjden två och en halv meter förankrar jag den genom vindskivan in i en kraftig läkt i taket. Räknar med att det räcker så länge höjden stannar på 4 m totalt
Du är inte rädd att du får resonansljud i huset?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag hade en vindgenerator (Air X 400W) på båten i många år, den hade inbyggd regulator så bara att koppla direkt på batteribanken. Med 300 Ah batteribank i kombination och 160W solpanel kunde jag ligga i naturhamn veckovis utan att starta motor.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har jag räknat rätt så blir det 3-5 st 200 Ah bjässar. Tänkte ha batterierna inne så något som inte läcker ut vätgas.

Typ sånt här men slutet/gellat

[bild]
Du måste säkra att den vätgas som produceras ventileras ut. Det brukar lösas med slangar som leds ut ur utrymmet där blybatterierna är installerade.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du är inte rädd att du får resonansljud i huset?
Det är ett litet verk men allt är ju möjligt. Får försöka lösa det som det uppstår. Jag ser det hela som experiment och är beredd på bakslag och omtag :)
 
T TommyC skrev:
Du måste säkra att den vätgas som produceras ventileras ut. Det brukar lösas med slangar som leds ut ur utrymmet där blybatterierna är installerade.
Precis, därför blev AGM batterier som är slutna. Om allt fungerar blir det en framtida uppgradering till LiPhFe!
 
T TommyC skrev:
Du måste säkra att den vätgas som produceras ventileras ut. Det brukar lösas med slangar som leds ut ur utrymmet där blybatterierna är installerade.
Moderna batterier AGM/GEL gasar inte.
I ett stängt batteri av denna typ rekombineras det producerade vätet och bildar vatten, vilket gör att man inte längre behöver fylla på med destillerat vatten.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.