Fick det här av Vattenfall i Kivra nyss, ska bli kul att se om de kommer att ändrat vårat avtal från månadsmedel till timmätning också... Vår mätare har klarat timmätning länge dock...
 
  • E-postmeddelande om byte till smart elmätare från Vattenfall, svensk text, innehåller bild på man, grafik på elmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
He he, "nu är det dags för dig att bli en aktiv del av elnätet" låter inte direkt hälsosamt.
 
  • Haha
  • Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det har ju varit så eftersom det tidigare inte varit tekniskt möjligt att debitera per timme. Nu när mätarna byts kommer alla ha den möjligheten. Jag tror inte att du ska anta att rörligt kommer att fortsätta vara "det normala".

Det Daniel försöker förklara är att om du ska "vinna" på att ha rörligt måste någon annan "förlora". Varför ska de som förlorar på det behålla rörligt?

Och så fort någon med en "bra" förbrukningsprofil byter så blir det dyrare för er med rörligt. Och då blir det motiverat för ännu fler att byta. Vilket gör rörligt ännu dyrare. Rinse and repeat.

Jag skulle inte bli förvånad om rörligt avtal försvinner i en rätt snar framtid.

Ett generellt problem med att "svassa" iväg och förstöra sin livsrytm baserat på kortlivade politiska missgrepp är dels att man minskar behovet av att komma tillrätta med dessa stollerier, ett annat är att man förstärker den orättvisa som beroende på förutsättningar man ibland helt oförtjänt har kan utnyttjas, men man är ändå beroende av att andra "betalar mer" för att kunna fortsätta glida under radarn.

Med det tankesättet så ska snart matlagning och middag ätas mitt i natten, och de med småbarn får helt enkelt skylla sig själva. Man får tanka bilen mellan 04:00 och 05:30 även på bensinmacken och ett hundratal andra korkade förändringar i livsrytm och redan betald livskvalité.

Jag har ett bättre förslag så vår tidigare generation vi står i tacksamhetsskuld till kan sluta rotera i sina gravar. Nämligen att återställa en stabil elförsörjning 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan året om så kan forskare skriva sina arbeten under skratt åt sådana här hittepåtrådar. Vanligt folk har som regel viktigare saker för sig. I alla fall har jag det.
 
  • Gilla
Television_Set och 2 till
  • Laddar…
Jag håller inte alls med dig.
När det gäller middagspriset så påverkar vad du stoppar i grytan extremt mycket mer än när du stoppar det i grytan. Det finns ingen anledning till de anpassningar du påstår att man tvingas till. Det är rimligt att man betalar för det man konsumerar.
 
  • Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Ja, de kopplar hårt ihop mätmetoden med prismodellen. Redan i avtal från minst 2017 (som vi sett här i tråden). Någon avtalsändring blir det inte, utan bara en ändring av prismodell som man sedan är väldigt dålig på att kommunicera kring. Uppenbarligen är det fortfarande väldigt svårt att förstå på hemsidan om man ska teckna nytt avtal.

Det verkar också vara en standardskrivning för elhandel så åtminstone ett par bolag till har den. Men många erbjuder ändå valfrihet än så länge. För elbolaget är det ett nollsummespel, de får samma riskfria betalning för alla sina inköp bara fördelat på ett annat sätt mellan sina kunder.
Håller med dig - men om man ska vara petig så är det inte timmätning som påverkar prismodellen, utan om man har timavräkning. Och på ett sätt är inte Vattenfalls logik fel heller, eftersom timavräkning i grunden betyder att ägaren av elmätaren har bett om att bli fakturerad för sin el timme för timme. Problemet tycker jag är kombinationen av hur systemet fungerar i praktiken, Vattenfalls otydlighet i kommunikationen, och allmänhetens bild av vad timpris är för något.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Om man som undertecknad då just nu får minsta elräkning med volymvägt (pga rabatter) pris, ihopparat med många energisparande åtgärder för att minska vad man måste multiplicera med detta pris, är då i linje med ditt tänkande?

Eftersom jag mäter varje månad vad jag hade fått betala med timpris istället och skillnaden ligger inom rabattskillnaden, så är det inte alls otänkbart att byta till timpris (gärna med rabatt på månadskostnaden) när rabatten på nuvarande avtal går ut.
Kolla med din elhandelsleverantör om du kan byta till timpris och behålla dina nuvarande rabatter. Det kunde jag.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fick det här av Vattenfall i Kivra nyss, ska bli kul att se om de kommer att ändrat vårat avtal från månadsmedel till timmätning också... Vår mätare har klarat timmätning länge dock...
Timmätning (förbrukningdata) och timavräkning (faktureringsunderlag) är olika saker. Om du inte själv begär timavräkning borde du inte heller få det bara för att de byter mätare.
 
  • Gilla
KarroZoo och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
He he, "nu är det dags för dig att bli en aktiv del av elnätet" låter inte direkt hälsosamt.
Å andra sidan är väl en resistor en passiv komponent.
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Timmätning (förbrukningdata) och timavräkning (faktureringsunderlag) är olika saker. Om du inte själv begär timavräkning borde du inte heller få det bara för att de byter mätare.
Nä, det kan man ju tycka, men det finns ju två trådar på sistone där folk fått det utan att de valt (eller förstått att de valt) timavräkning...
 
D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte alls med dig.
När det gäller middagspriset så påverkar vad du stoppar i grytan extremt mycket mer än när du stoppar det i grytan. Det finns ingen anledning till de anpassningar du påstår att man tvingas till. Det är rimligt att man betalar för det man konsumerar.
Finns ingen anledning till anpassningen att köra diskmaskin, ladda eller duscha mitt i natten heller. Det faktum att MP kanske tycker det är väl bevis nog på att det är trams. Frågan man bör ställa sig är om vi har fått ett bättre elsystem sedan MP kindappade frågan? Mindre utsläpp? Stabilare leveranser? Lägre pris? Bättre livskvalité? Förutsägbarhet? Större möjligheter för barn, ungdomar och vuxna att utöva idrott på vinterhalvåret som åtminstone än så länge är en svensk tradition?
Missar jag något?
 
mbha mbha skrev:
Finns ingen anledning till anpassningen att köra diskmaskin, ladda eller duscha mitt i natten heller. Det faktum att MP kanske tycker det är väl bevis nog på att det är trams. Frågan man bör ställa sig är om vi har fått ett bättre elsystem sedan MP kindappade frågan? Mindre utsläpp? Stabilare leveranser? Lägre pris? Bättre livskvalité? Förutsägbarhet? Större möjligheter för barn, ungdomar och vuxna att utöva idrott på vinterhalvåret som åtminstone än så länge är en svensk tradition?
Missar jag något?
Du missar att det är högst frivilligt att flytta sin förbrukning.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Du har nog missat hur elsystemet och marknadsekonomi fungerar. Att det var fast pris förr berodde på att det inte gick att debitera på annat sätt. Det är inte det naturliga debiteringssättet som du tycks tro.
Vill man trotts allt ha det så går det, men det blir normalt sett dyrare.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du missar att det är högst frivilligt att flytta sin förbrukning.
Även ekonomistka styrmedel tvingar fram beteenden. Och visst kan man kalla dem frivilliga om man vill se lika smart ut som statsråden som påstår att reaktorerna lagts ned av affärsmässiga skäl :rofl:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, det kan man ju tycka, men det finns ju två trådar på sistone där folk fått det utan att de valt (eller förstått att de valt) timavräkning...
Jag lutar åt det senare - det behöver ju inte ens vara så att man själv valt timavräkning utan det kan vara husets tidigare ägare. Det verkar ju nu också som att det kan vara en så liten sak som att Vattenfall ändrat vad de skriver på fakturan, och inte om en ändring från månadspris till timpris.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har nog missat hur elsystemet och marknadsekonomi fungerar. Att det var fast pris förr berodde på att det inte gick att debitera på annat sätt. Det är inte det naturliga debiteringssättet som du tycks tro.
Vill man trotts allt ha det så går det, men det blir normalt sett dyrare.
Du har nog missat att vi i Sverige har försatt oss i onödiga problem som i det här fallet tvingar oss att prata strunt. Lista gärna upp förbättringarna i vår elförsörjning de senaste, säg 15 åren?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.