48 314 läst · 322 svar
48k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Jag tycker nog det är ganska klart här. Har man inte koll på vilka skarvsladdar man använder och skicket på uttag och kopplingar innan uttaget så ska man inte ladda fullt med mormorsladdare.
Om man har koll på allt detta, uttaget är fräscht, monterat på tex en gipsskive och regelbundet kollar om det blir varmgång och vilken strömstyrka man laddar med så går det att göra risken för en större incident ganska liten. Så alla civilingejörer som inte har tummen mitt i handen, fritt fram att ladda med mormorsladdaren.
För de som inte har hört talas om ohms lag och brukar handla sina eltillbehör på jula eller biltema (alternativt fortfarande använder de uttag och sladdar som följde med husköpet 1973) så är rådet, ladda absolut inte med mormorsladdaren.
Sen finns givetvis andra förbrukare i hemmet som skulle kunna innebära liknande risker. En vanlig motorvärmare skulle faktiskt kunna generera samma problem. En (numera pensionerad) kollega till mig, civilingenjör och arbetat inom el i många, många år berättade för mig att han snålat och inte installerat "riktig" motorvärmare på en bil, varvid hans skarvsladd till kupevärmaren började brinna, dock utan fatalt resultat.
Risken att "bränna/smälta" ett risigt uttag är nog rätt stor. Risken att materialet inte är självsläckande och sitter på nåt som är lättantändligt är nog mycket mindre. Men återigen, när inte ens civilingenjörer med viss erfarenhet inom området kan samsas om vad som är risken och vad som är säkert så ska man nog rekommendera lekmän inom området att ge fan i att ladda med skarvsladd...
Om man har koll på allt detta, uttaget är fräscht, monterat på tex en gipsskive och regelbundet kollar om det blir varmgång och vilken strömstyrka man laddar med så går det att göra risken för en större incident ganska liten. Så alla civilingejörer som inte har tummen mitt i handen, fritt fram att ladda med mormorsladdaren.
För de som inte har hört talas om ohms lag och brukar handla sina eltillbehör på jula eller biltema (alternativt fortfarande använder de uttag och sladdar som följde med husköpet 1973) så är rådet, ladda absolut inte med mormorsladdaren.
Sen finns givetvis andra förbrukare i hemmet som skulle kunna innebära liknande risker. En vanlig motorvärmare skulle faktiskt kunna generera samma problem. En (numera pensionerad) kollega till mig, civilingenjör och arbetat inom el i många, många år berättade för mig att han snålat och inte installerat "riktig" motorvärmare på en bil, varvid hans skarvsladd till kupevärmaren började brinna, dock utan fatalt resultat.
Risken att "bränna/smälta" ett risigt uttag är nog rätt stor. Risken att materialet inte är självsläckande och sitter på nåt som är lättantändligt är nog mycket mindre. Men återigen, när inte ens civilingenjörer med viss erfarenhet inom området kan samsas om vad som är risken och vad som är säkert så ska man nog rekommendera lekmän inom området att ge fan i att ladda med skarvsladd...
ok. Här är mitt bidrag:anders07 skrev:
Schuko med skarvsladd för och emot
För
- En skarvsladd möjliggör anslutning till uttag som ligger svårtillgängligt till.
- Olyckor med allvarlig utgång orsakad av skarvsladd vid elbilsladdning är okänd men bedöms vara mycket låg om kvalitén är ok. Eluttag och stickproppar är av varierande kvalité men är i huvudsak gjorda i materiel som inte gärna brinner.
- Det finns cirka 50 miljoner schuko-uttag i Sverige som skulle kunna användas för nöd/drifts-laddning av en elbil. En betydande andel av uttagen behöver en skarvsladd för att kunna utnyttjas.
- Varje skarv i ett elsystem skapar marginella energiförluster och bidrar till en lite osäkrare koppling som kan leda till höga temperaturer i skarven om kontaktytorna skadas eller materielen är av undermålig kvalité
- En skarvsladd kan exponera elsystemet för väder och vind och kan orsaka allvarliga olyckor om en skadad sladd och framför allt kontaktdon kommer i kontakt med vatten.
Redigerat:
Emot:R RogerHql skrev:ok. Här är mitt bidrag:
Schuko med skarvsladd för och emot
För
Emot
- En skarvsladd möjliggör anslutning till uttag som ligger svårtillgängligt till.
- Olyckor med allvarlig utgång orsakad av skarvsladd vid elbilsladdning är okänd men bedöms vara mycket låg om kvalitén är ok. Eluttag och stickproppar är av varierande kvalité men är i huvudsak gjorda i materiel som inte gärna brinner.
- Det finns cirka 50 miljoner schuko-uttag i Sverige som skulle kunna användas för nöd/drifts-laddning av en elbil. En betydande andel av uttagen behöver en skarvsladd för att kunna utnyttjas.
- Varje skarv i ett elsystem skapar marginella energiförluster och bidrar till en lite osäkrare koppling som kan leda till höga temperaturer i skarven om kontaktytorna skadas eller materielen är av undermålig kvalité
- En skarvsladd kan exponera elsystemet för väder och vind och kan orsaka allvarliga olyckor om en skadad sladd och framför allt kontaktdon kommer i kontakt med vatten.
* Du riskerar att säkringen inte löser ut vid kortslutning.
* Långsammare laddning än att ha en korrekt installerad laddpunkt.
* Ökad brandrisk. (över 150 bränder per år direkt kopplade till eluttag och elanläggningar)
* Ökad risk för jordfel vilket kan vara dödligt.
* Ökat slitage på kontakterna då schuko inte är gjort för att rycka och sätta i kontakten om och om och om och om igen, och för du det dessutom från väggens kontakt (vilket på tagligt många gör) och drar du dessutom kontakten från schukouttaget i stället för från bilen så får du gnistbildning som i sig försämrar kontakten och ökar risken ytterligare.
Det finns inga som helst anledningar till att inte installera en korrekt laddpunkt hemmavid om man har batteribil. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha säkerhetsbälte i bilen. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha exempelvis hemförsäkring. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte bära reflex i skymning, mörker och gryning.
Listan kan göras lång.
Svårare än såhär är det inte.
Det är ju inte för inte som försäkringsbolaget heter "If"...
Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.X Xanthopteryx skrev:
Det handlar om att inte dra ut sladden när det ligger hög last på.L lbgu skrev:Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.
Det är precis så väldigt många av oss resonerar och inte har kunskap om hur olika laster i strömförbrukning påverkar eluttag, mm, och ger gnistbildning när de ansluts eller tas bort vid hög effekt ansluten.L lbgu skrev:Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.
Men även frekvent användande av ett eluttag påverkar mekaniskt, mera eller mindre beroende av kvalité på material.
Och du rycker sällan ur sladden på en brödrost, vattenkokare, etc, när du använder den med effekt utan när den är färdig och i princip har noll effekt ansluten.
Du kan se gnistbildning om du av misstag t.ex. rycker ut en dammsugare från uttaget och ansluter du den igen utan att slå av den kan det också uppstå.
Men har du slagit av bilens laddning så är det ju ingen effektuttag pågående.
Inte jag heller, men jag förutsätter att det tar någon sekund eller 2 innan den börjar ladda för fullt. Laddar rätt ofta bilbatteri (12V) och där ser man ju på lysdioderna att det tar några sekunder innan laddningen kommer igång. Likadant när det är fulladdat så tar jag för givet att det bara är någon styrelektronik igång som tar låg effekt.A AndersS skrev:
Bilens laddare kommunicerar först med laddboxen innan laddaren aktiveras och det börjar gå ström.
Att inte säkringen löser ut pga skarvsladd är nog en av dina mest irrelevanta argument Xanto!X Xanthopteryx skrev:Emot:
* Du riskerar att säkringen inte löser ut vid kortslutning.
* Långsammare laddning än att ha en korrekt installerad laddpunkt.
* Ökad brandrisk. (över 150 bränder per år direkt kopplade till eluttag och elanläggningar)
* Ökad risk för jordfel vilket kan vara dödligt.
* Ökat slitage på kontakterna då schuko inte är gjort för att rycka och sätta i kontakten om och om och om och om igen, och för du det dessutom från väggens kontakt (vilket på tagligt många gör) och drar du dessutom kontakten från schukouttaget i stället för från bilen så får du gnistbildning som i sig försämrar kontakten och ökar risken ytterligare.
Det finns inga som helst anledningar till att inte installera en korrekt laddpunkt hemmavid om man har batteribil. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha säkerhetsbälte i bilen. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte ha exempelvis hemförsäkring. Precis som att det finns inga som helst anledningar till att inte bära reflex i skymning, mörker och gryning.
Listan kan göras lång.
Svårare än såhär är det inte.
Det är ju inte för inte som försäkringsbolaget heter "If"...
Jag är också tvungen att ignorera dina självsäkra försäkringar om ”korrekta laddpunkter”
Den sortens arroganta statements landar inte väl hos Ingenjör Holmquist!