A AndersS skrev:
Också vid laddning 230V och vanligt uttag?
Japp.
 
R RogerHql skrev:
Att inte säkringen löser ut pga skarvsladd är nog en av dina mest irrelevanta argument Xanto!
Varför skulle det vara irrelevant om man riskerar att utlösningsvillkoret inte uppfylls?
 
A AndersS skrev:
Också vid laddning 230V och vanligt uttag?
Ja, det är en av "laddarens" (klumpen på laddsladden) grundsyften.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det vara irrelevant om man riskerar att utlösningsvillkoret inte uppfylls?
Det är irrelevant efterson sannolikheten för att det skulle inträffa är extremt låg. Kortsluter man ett 220V-system smäller säkringen.Punkt.
 
Redigerat:
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, det är en av "laddarens" (klumpen på laddsladden) grundsyften.
Det finns ingen ”laddare” på sladden. Det enda den kan göra är jordfelsbryta eller styra laddningen via typ 1/2-reglering om det finns manöverorgan på den.
 
A AndersS skrev:
Du är ny i forumet och agerar som ett troll!
Var går gränsen för "ny"?
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det finns ingen ”laddare” på sladden. Det enda den kan göra är jordfelsbryta eller styra laddningen via typ 1/2-reglering om det finns manöverorgan på den.
Nej, det är ingen laddare, därav skrev jag det inom citat. Det är en kontrollenhet som kommunicerar med bilens ombordladdare.

Som en del av kommunikationen är att indikerar för laddaren i bilen hur många ampere ombordladdaren får dra.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var går gränsen för "ny"?
En definition ges av reglerna:

Text om forumregler som begränsar reklam och produktomdömen till aktiva medlemmar.

Hur allmängiltig den definition är låter jag vara osagt. :D
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var går gränsen för "ny"?
När jag skrev det var det ca 50 inlägg gjorda och i princip den senaste månaden, samt ibland en otrevlig ton.
Att enbart vara registrerad utan inlägg säger inget,;)
 
R RogerHql skrev:
Det finns ingen ”laddare” på sladden. Det enda den kan göra är jordfelsbryta eller styra laddningen via typ 1/2-reglering om det finns manöverorgan på den.
Vad menar du med "styra laddningen via typ 1/2-reglering"?
 
Vad är, enligt spec, antalet kontakteringar (utan last) ett shuko ska klara? Utan att ha specar framför mig är min magkänsla att tex ett kontaktdon i en bil klarar 20 kontakteringar, ett usb uttag 1000 kontakteringar. Jag kunde gissa ett shuko har nåt liknande , 1000?
 
R RogerHql skrev:
Det är irrelevant efterson sannolikheten för att det skulle inträffa är extremt låg. Kortsluter man ett 220V-system smäller säkringen.Punkt.
Irrelevant är det inte. Det handlar om hur lång tid det tar för en säkring att lösa ut. Utlösningsvillkoret är att en säkring ska lösa ut på högst 0,4 sekunder vid full kortslutning mellan fas och jord samt fas och neutral om jordfelsbrytare saknas. Finns jordfelsbrytare kan man tillåta upp till 5 sekunder mellan fas och neutral.

Om förimpedans plus impedams mellan central och uttaget plus skarvsladdens är för hög tar det för lång tid eller rentav inte alls för säkringen att lösa ut.

Om en bil drar mer än vad laddboxen (både fast installerad och klump på sladden) tillåter är det fel på bilen.
 
J JohanLun skrev:
Vad är, enligt spec, antalet kontakteringar (utan last) ett shuko ska klara? Utan att ha specar framför mig är min magkänsla att tex ett kontaktdon i en bil klarar 20 kontakteringar, ett usb uttag 1000 kontakteringar. Jag kunde gissa ett shuko har nåt liknande , 1000?

1000 gånger låter otroligt lite. Bara mitt uttag ovanför diskbänken som jag mest använder till brödrost och vattenkokare används minst tre gånger dagligen (blir minst sex ggr om man räknar att man sätter i kontakt och sen tar ut igen) , oftast fler. Så bara där är jag uppe i över 1000 ggr/år.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är riktigt kasst av Toyota! Jag har ju byggt min egen laddbox (håller på med #2) och detta är ju riktigt kasst då det betyder att bilen inte följer vad laddboxen talar om för den. Det är rejält dåligt och brandfarligt!
Spännande, har du lite mer information om hur du gjort?
 
L lbgu skrev:
1000 gånger låter otroligt lite. Bara mitt uttag ovanför diskbänken som jag mest använder till brödrost och vattenkokare används minst tre gånger dagligen (blir minst sex ggr om man räknar att man sätter i kontakt och sen tar ut igen) , oftast fler. Så bara där är jag uppe i över 1000 ggr/år.
Det är här som diskussionen även tar upp kvalite på material och sedan effekt som belastar under längre tid med ev. värmeutveckling. Värmen kan göra så att kontaktbleck i uttag tappar spänst och börjar ge dålig kontakt, osv. Våra köksredskap ger inte den belastningen under långtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.