X
L lbgu skrev:
Så det är enligt dig dumt att dra ut kontakten från saker typ brödrost och vattenkokare? Dessa används ju ofta minst en gång om dagen. Jag har nog alltid varit av uppfattningen att man inte ska lämna sådana saker med kontakten i. Tv-apparater har jag även för mig att det rekommenderats att dra ut sladden då de inte används.
Varje gång du drar ur och sätter i slits kontakten, såväl hane som hona.
Drar du dessutom ut med någon form av last på så slits den snabbare på grund av gnistbildning.
Det som skiljer här är att:
Din brödrost är på typ under 1.000 W. Din vattenkokare troligen kring 1.500 till 2.200 W. Brödrosten och vattenkokaren använder du några minuter åt gången. Dessutom är du ständigt närvarande.
Vill man vara lite mer på den säkra sidan kan man införskaffa en kontakt som har en brytar på sig. Då slår du bara ifrån brytaren och drar inte ut kontakten. Ännu bättre är en sådan kontakt med inbyggt timer, till exempel tryck på knappen så har uttaget ström i 30 minuter och därefter frånslaget. Då riskerar du inte heller att glömma.
För övrigt är det ingen dum idé att onödiga prylar har brytare på sin kontakt, undantaget diskmaskinen. Den skall du aldrig stänga av strömmen till då det ökar risken påtagligt för vattenskador vid fel. Har du en vattenavtängning till maskinen är det självklart bra att stänga den också så är man lite säkrare. Vattenskador är definitivt inte något roligt att ha att göra med...
Och kör inte tvättmaskin och diskmaskin oövervakat, när du inte är hemma. Och gör du som vi gör, tvättar och diskar på natten då elen är billigast (vilket även avlastar elnätet) så se till att du har fungerande brandvarnare i anslutning till dessa apparater (vilket vi har) då brand i tvättmaskin och diskmaskin är alldeles för vanligt. Litiumbatterier, till exempel för elcykel, skall aldrig laddas inomhus och om man ändå envisas med det skall man avbsolut inte ladda det i hallen. Långt från brännbara material dessutom så inte bredvid soffan eller under gardinen exempelvis.
Även dator gäller att tänka sig för. Har själv varit med om att PSUn i min stationära brann upp. Jag var som tur var hemma men jävlar var det rök och fort gick det. Även UPSer kan faktiskt vara ett problem (brandvarnare åter igen!) där jag fick rycka ut då en stor UPS brann på jobbet. Den stanken satt kvar i väggarna även i angränsande rum i över en månad... för att inte tala om jag själv luktade efteråt.
Tänk även på risken med lampor - ha inte lampor på när du inte är hemma. Jag drog hela brandkårsstyrkan inklusive medföljande polis då en brandvarnare ljöd i en villa. Ingen öppnade när jag knackade på. Visade sig sedan att de var på semester. Orsak? En LED-lampa som orsakat rökutveckling i köket. Som tur var enbart rök men, två polisbilar, en stegbil, och två släckbilar fick göra en, visade det sig såhär i efterhand, onödig utryckning.
El och faran när saker inte går som det skall: En granne vid sommarstugan dog för ett antal år sedan, just på grund av elolycka. Utomhus. Skarvsladd var inblandad. Läkare från området, ambulandhelikopter, akutbil och ambulans var snabbt på plats, men det var kört. För övrigt sjukt imponerad över ambulanshelikoptern som lyckades droppa av personal trots eländig terräng som omöjliggjorde landning på plats.

Friskt kopplat, hälften brunnet, som det så vackert heter.
Och jordfelsbrytare är också en himla bra grej för övrigt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Helt trivialt är det inte. I flera fall så sitter det en temperatursensor ingjuten i kontakten som ska bryta laddningen om det blir varmgång. Skadar du den så är det inte säkert att enheten fungerar längre.
Man kan tänka att man gör en skarvsladd med CEE i änden man kopplar mot strömmen och en shucko på den som kopplas till mormorsladdaren, skarven (CEE) kommer inte vara svaga punkten längre. Men få har en CEE på sitt garage. Men de som har det skulle jag säga det är en mycket bra lösning.

Man skulle även kunna tänka sig en produkt, en billig skarvsladd med en termosäkring som brinner av och bryter strömmen i hankontakten. Mig veterligen finns inga sådana produkter.

Problemet är igen att Svenne Banan inte vet att man inte får dra ur schukon före man stänger laddningen, utan drar den med full last på. Om bilen är ställd på 12-16A finns det vad jag förstår mormorsladdare som stödjer det. Svenne Banan vet heller inte att den tunna smidiga sladden inköpt på Ö&B inte är ratad för 16A och att CE märkningen bara är fake då den är importerad från kina.

Man brukar säga till sina barn -lek inte med tändstickor- trots att det under vissa omständigheter skulle vara helt säkert att leka med tändstickor. Man säger det för att det är för besvärligt att sätta upp ett regelverk var och när man får leka med tändstickor. På samma sätt säger man "använd inte skarvsladd med elbilsladdare". Att beskriva varför för någon som inte förstår el är en omöjlig uppgift.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man kan tänka att man gör en skarvsladd med CEE i änden man kopplar mot strömmen och en shucko på den som kopplas till mormorsladdaren, skarven (CEE) kommer inte vara svaga punkten längre. Men få har en CEE på sitt garage. Men de som har det skulle jag säga det är en mycket bra lösning.
Det håller jag inte alls med om. Du får sämre säkerhet. Schuko kotakten (som också är en CEE standard) på laddsladden har normalt sett en temperatursensor som övervakar den anslutningen. Det har du inte i din CEE17 kontakt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det håller jag inte alls med om. Du får sämre säkerhet. Schuko kotakten (som också är en CEE standard) på laddsladden har normalt sett en temperatursensor som övervakar den anslutningen. Det har du inte i din CEE17 kontakt.
Nja, det jag menar är altså att man har ett fast CEE don på väggen på garaget och sen har en sladd med han-CEE i ena änden och shucko i andra. Tempsensorn i svagaste punkten, shuckot, kommer känna om det blir överlast där. Att det ska bli överlast i CEE donet som är högre ratat finner jag mindre sannolikt.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Båda donen har ju samma rating. Om du tar bort den obevakade skarven vill jag hävda att det blir säkrare.
 
J JohanLun skrev:
Frågan är fortfarande, hur många kontakteringar tål de belastat, resp obelastat?
1000? 5.000? 10.000?
Tål de 1000 med tex 10A belastning blir jag ruggigt imponerad, jag gissar på 10. Tål de 10.000 obelastat så blir jag också imponerad. Jag gissar absolut max 5.000. men standarden verkar kosta pengar, så vi får väl leva i ovisshet...
För schuko gäller detta enligt produktstandarden:
- Man provar brytförmågan med en elak ström på 20 A med cosfi 0.6. 50 testcykler genomförs där stickproppen sätts i och dras ut, 30 gånger per minut. Inga ljusbågar ska uppstå.
- Man genomför också ett lite mer normalt slitageprov med strömmen 16 A och cosfi 0.8. Ett uttag ska klara minst 5000 sådana operationer, stickpropp i, stickpropp ur under belastning. Här handlar det inte enbart om elektriska parametrar utan även mekaniska såsom petskydd etc.

Men det borde väl inte vara så svårt att lära folk att dra ur typ 2-kontakten från bilen istället för schukostickproppen? Då ska laddningen avbrytas av bilen innan strömmen bryts.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har reaktiv last med det hela att göra? Om motståndet i kabeln är för högt finns det en uppenbar risk att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt vid kortslutning.

"impedans är det elektriska motståndet för en växelström och mäts i SI-enheten ohm"
[länk]
useless useless skrev:
Vad har reaktiv last med det hela att göra? Om motståndet i kabeln är för högt finns det en uppenbar risk att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt vid kortslutning.

"impedans är det elektriska motståndet för en växelström och mäts i SI-enheten ohm"
[länk]
Jo, jag snackar reaktans för att ingår i begreppet impedans om du läser det du hänvisar till.
Det finns två saker att säga om din inlaga:
1) bättre snacka resistans än impedans
2) resistansen i skarvsladden kan man glömma.
Det är inte där problemet med skarvsladdar och säkringar sitter.
 
Logad Logad skrev:
Själva säkringen bryr si bara om strömmen genom den ja men för att kortslutningsströmmen ska bli tillräckligt hög får inte totala impedansen vara för hög. En skarvsladd med klen area ihop med kontaktresistanser som inte är optimala riskerar att fördröja utlösning eller i värsta fall aldrig lösa ut med farlig varmgång som följd.
Jo, farligheten för överhettning i skarvarna har ju diskuterats i tråden ett tag. Det typiska med dåliga kontaktytor är att det blir lokala brännskador i och runt kontaktytorna men sällan bränder eftersom materielen i kontakterna ogärna brinner.Men kopplingen till elbilar är synnerligen tveksam eftersom vilken last som helst i kontakten kan orsaka exakt samma fenomen.
 
J JohanLun skrev:
Frågan är fortfarande, hur många kontakteringar tål de belastat, resp obelastat?
1000? 5.000? 10.000?
Tål de 1000 med tex 10A belastning blir jag ruggigt imponerad, jag gissar på 10. Tål de 10.000 obelastat så blir jag också imponerad. Jag gissar absolut max 5.000. men standarden verkar kosta pengar, så vi får väl leva i ovisshet...
2:a på bollen... Testrapporten i mitt inlägg #101 verkar antyda att det är normalt att testa 10 000 strokes, så det bör motsvara 5000 i-och-urdragningar som Bo skriver. Med 16A. Så det är ju imponerande.

Sida från en teknisk rapport om testning av stickproppar, inklusive testkriterier och resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Båda donen har ju samma rating. Om du tar bort den obevakade skarven vill jag hävda att det blir säkrare.
Släpp "rating", se verklighet, de är nämligen inte alltid samma sak.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
[länk]
Se där!
En professor med båda fötterna i myllan!
 
E Edvuld skrev:
2:a på bollen... Testrapporten i mitt inlägg #101 verkar antyda att det är normalt att testa 10 000 strokes, så det bör motsvara 5000 i-och-urdragningar som Bo skriver. Med 16A. Så det är ju imponerande.

[bild]
Sannerligen! Jag hade aldrig kunnat tro de ska klara det. Frågan är ju då om man kör dem i klimat/fuktkammare innan så det är lite lagom oxid... Nå. För att vara styvt 100 år gammal (om jag tolkade rätt uppfanns den ungefär vid WW1) så är det mycket bra!
 
R RogerHql skrev:
Se där!
En professor med båda fötterna i myllan!
Och om han fortsätter så som han gör så ligger kanske snart hela kroppen 12' under myllan...

Jag har sett fackmannamässiga installationer med Torix som efter några år inte längre är säkra då Torixen ramlat av. Sådana är som gjorda för att skapa en brand. Jag har också sett ett antal Torix:är genom åren som ingenjör fackmannamässigt utförda. Det finns en orsak till att kravet på laddboxar är att ledningen skall gå obruten från centralen till laddboxen. Detta är definitivt att rekommendera om man nu tänker ladda med Schuko. Notera också att inte alla mormors-laddare har temperatursensor i stickproppen.

Jag håller dock med om att laddboxar är hutlöst dyra utifrån vad de innehåller. Det är därför jag byggt en själv till min bil och för tillfället bygger en till (till frugans bil). Lite också för att det är roligt och en fråga om estetik när det gäller den nya. Men funktionellt är de fantastiskt bra. Den lilla elektronik som de innehåller förenklar vardagen väldigt mycket, minskar riskerna och ger en möjlighet till övervakning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och om han fortsätter så som han gör så ligger kanske snart hela kroppen 12' under myllan...

Jag har sett fackmannamässiga installationer med Torix som efter några år inte längre är säkra då Torixen ramlat av. Sådana är som gjorda för att skapa en brand. Jag har också sett ett antal Torix:är genom åren som ingenjör fackmannamässigt utförda. Det finns en orsak till att kravet på laddboxar är att ledningen skall gå obruten från centralen till laddboxen. Detta är definitivt att rekommendera om man nu tänker ladda med Schuko. Notera också att inte alla mormors-laddare har temperatursensor i stickproppen.

Jag håller dock med om att laddboxar är hutlöst dyra utifrån vad de innehåller. Det är därför jag byggt en själv till min bil och för tillfället bygger en till (till frugans bil). Lite också för att det är roligt och en fråga om estetik när det gäller den nya. Men funktionellt är de fantastiskt bra. Den lilla elektronik som de innehåller förenklar vardagen väldigt mycket, minskar riskerna och ger en möjlighet till övervakning.
Sorry men vad är en ”Torix”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.