Det blir ju ingen diskussion om alla håller med.
Nu påstods det att det var ett krav, då undrade jag bara var det kom ifrån. Men det var alltså fel, det är bara ett vettigt sätt att minimera riskan på.
 
X Xanthopteryx skrev:
Diazed? Typ? Dvärgbrytare? B? C? D?
X Xanthopteryx skrev:
Diazed? Typ? Dvärgbrytare? B? C? D?
R RogerHql skrev:
Påläst är precis vad jag är min vän!
Nej, Xerxes, inga brytare. Då kan det bli eldsvåda. Jag sätter in en MOSFET i stället 500V 120A
Sen tror jag mer på RST UWV om man nu ska bolla med bokstäverna. Annars gäller ju numbers: Slow numbers, fast numbers or imaginary numbers…
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försökte testa men har väldigt långt till ett schukouttag avsäkrat med 8 ampere. Vet du var dessa brukar finnas? :thinking:
Det fina med 8A är att det finns 50 miljoner av dom, bara i Sverige!
Det betyder att den närmaste ligger inom 250 meters radie från där du är nu Alfredo! I medeltal…
 
X
R RogerHql skrev:
Nej, Xerxes, inga brytare. Då kan det bli eldsvåda. Jag sätter in en MOSFET i stället 500V 120A
Sen tror jag mer på RST UWV om man nu ska bolla med bokstäverna. Annars gäller ju numbers: Slow numbers, fast numbers or imaginary numbers…
Din 8A i räkneexemplet...
 
X Xanthopteryx skrev:
Din 8A i räkneexemplet...
Det är ett teoretiskt exempel med bäring på verkligheten. Men jag dyker inte ner på brytarnivå Xerxes. Vad är det egentligen du vill veta som är relevant för mitt exempel? Jag kan i alla fall avslöja att det har med resonans/ filterteknik att göra...
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Men jag dyker inte ner på brytarnivå Xerxes. Vad är det egentligen du vill veta som är relevant för mitt exempel?
Du frågade om säkringen kommer att lösa ut. Då är det väl högst relevant att fråga vad det är för typ av säkring och vilken karaktäristik den har?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Njaa, det är inte relevant om den belastning du kopplar in motsvarar en kortslutning. Och om jag inte tänker fel i min snabba huvudräkning så ger den föreslagna kretsen en impedans på nära 0 ohm vid 50Hz. Vilket bör knäcka de flesta säkringar, oavsett karaktäristik.

En kondensator på "milliFarad" som tål 250V är en enorm stor pryl.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Du frågade om säkringen kommer att lösa ut. Då är det väl högst relevant att fråga vad det är för typ av säkring och vilken karaktäristik den har?
Nej, jag tror inte det, men ok då 8A trög. Men tanken med problemställningen var ju vad den utsätts för och dom förslag jag hitintills fått verkar missa målet med marginal.
 
Stackars "satar" som nu läser tråden och tror sig få goda råd om anslutning av elbil med 230V laddning utifrån ett normalt användarperspektiv.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
anders07 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa, det är inte relevant om den belastning du kopplar in motsvarar en kortslutning. Och om jag inte tänker fel i min snabba huvudräkning så ger den föreslagna kretsen en impedans på nära 0 ohm vid 50Hz. Vilket bör knäcka de flesta säkringar, oavsett karaktäristik.

En kondensator på "milliFarad" som tål 250V är en enorm stor pryl.
Tack för svar Hempularn!
Du kan köpa en elktrolytkondensator på Farnell på 10000 mikroFarad 2 dm hög och en i diameter. tänkt för tror jag, filtrering av likriktad växelström. Pris 3 kkr
Då har man kommit en bit på väg ;-)
0 Ohm i impedans tror jag inte riktigt på. Planen var det motsatta.
Du kan tänka ett tag på så får vi se om du kommer på vad det beror på !
 
A AndersS skrev:
Stackars "satar" som nu läser tråden och tror sig få goda råd om anslutning av elbil med 230V laddning utifrån ett normalt användarperspektiv.:crysmile:
Det kallas för avhakning Anders!
Men ämnet är väl rätt så uttömt nu eller hur?
Idén att skriva någon slags sammanfattning tror jag fortfarande är en god idé, något längre än ditt förslag...

Det finns ju många olika argument för och emot med varierande relevans.
Det är ju det som gör frågan komplicerad.
Hur ska man väga de olika argumenten.
Vad är det som är viktigt?
Det finns ju uppenbara nackdelar med att -inte- ha med sig utrustning för schukoladdning i bilen.
Rådgivning för att använda standarduttag är ju bra mycket bättre än att dissa det kan man tycka...
 
Redigerat:
TRJBerg
Har inte sett i tråden en egentlig förklaring varför skarvsladdar med Shukokontakter skulle ha en större risk för brand (motsvarande). Förutsatt oskadade sådana, men det gäller ju också för ordinarie sladd.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har inte sett i tråden en egentlig förklaring varför skarvsladdar med Shukokontakter skulle ha en större risk för brand (motsvarande). Förutsatt oskadade sådana, men det gäller ju också för ordinarie sladd.
För att skarven mellan uttaget och skarvsladden inte har en temperaturövervakning.

I laddaren sitter en sådan, så sitter den direkt i ett uttag som är glappt och oxiderat så kommer laddaren bryta strömmen när kontakten börjar smälta.

På skarvsladden kommer kontakten som laddaren sitter i övervakas, men skarven vägguttag/skarvsladd är oövervakad och kan börja brinna.
 
TRJBerg
J JohanLun skrev:
För att skarven mellan uttaget och skarvsladden inte har en temperaturövervakning.

I laddaren sitter en sådan, så sitter den direkt i ett uttag som är glappt och oxiderat så kommer laddaren bryta strömmen när kontakten börjar smälta.

På skarvsladden kommer kontakten som laddaren sitter i övervakas, men skarven vägguttag/skarvsladd är oövervakad och kan börja brinna.
Ok, du syftar specifikt på just speciella laddsladdar för elbilar. Den situationen förstår jag.
Men i tråden har kommit den synpunkten att skarvsladdar generellt, i jämförelse med endast "orginalsladden", är mer brandbenägna. Just det förstår jag inte.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, du syftar specifikt på just speciella laddsladdar för elbilar. Den situationen förstår jag.
Men i tråden har kommit den synpunkten att skarvsladdar generellt, i jämförelse med endast "orginalsladden", är mer brandbenägna. Just det förstår jag inte.
Det beror på (en massa olika saker).

Upprullad sladdvinda är farligare än ingen skarvsladd.

Skarvsladdar för utomhusbruk brukar ofta inte skötas särskilt bra. De förvaras ofta utomhus med oxid som en möjlig risk.

Ju fler skarvar (uttag och stickpropp) desto högre resistans och därmed större sannolikhet för värmeutveckling. Fler skarvar innebär också högre sannolikhet att en av dem är dålig. Osv osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.