TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på (en massa olika saker).

Upprullad sladdvinda är farligare än ingen skarvsladd.

Skarvsladdar för utomhusbruk brukar ofta inte skötas särskilt bra. De förvaras ofta utomhus med oxid som en möjlig risk.

Ju fler skarvar (uttag och stickpropp) desto högre resistans och därmed större sannolikhet för värmeutveckling. Fler skarvar innebär också högre sannolikhet att en av dem är dålig. Osv osv...
Problemet med upprullad skarvsladd förstår jag.

Hur de eventuellt sköts påverkar inte min principiella fråga.

Att resistansen ökas förstår jag. Men i varje enskild kontaktövergång ser jag ingen anledning till ökad brandrisk, i varje fall inte pga ökad temperatur. Tvärtom, ökad resistans borde innebära minskad effekt i varje kontakt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Problemet med upprullad skarvsladd förstår jag.

Hur de eventuellt sköts påverkar inte min principiella fråga.

Att resistansen ökas förstår jag. Men i varje enskild kontaktövergång ser jag ingen anledning till ökad brandrisk, i varje fall inte pga ökad temperatur. Tvärtom, ökad resistans borde innebära minskad effekt i varje kontakt.
Om en helt korrekt utförd skarvning med en Wago kan smälta, varför skulle inte ett eluttag kunna ge samma problem utan att man gjort något fel?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
ökad resistans borde innebära minskad effekt i varje kontakt.
Tvärtom. I en kontakt utan resistans utvecklas ingen effekt. Ju högre resistans desto högre effekt utvecklas i själva kontakten.
Sen har du rätt i att jättemånga dåliga kontakter i rad gör att det totala motståndet blir så stort att strömmen aldrig når några farliga nivåer. Men så ser det vanligtvis inte ut i verkligheten, utan det är en punkt som är den dåliga.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
För att skarven mellan uttaget och skarvsladden inte har en temperaturövervakning.

I laddaren sitter en sådan, så sitter den direkt i ett uttag som är glappt och oxiderat så kommer laddaren bryta strömmen när kontakten börjar smälta.

På skarvsladden kommer kontakten som laddaren sitter i övervakas, men skarven vägguttag/skarvsladd är oövervakad och kan börja brinna.
Det är bra med temperaturövervakning men det är inget som ingår i schukostandarden. Inte i någon annan kontaktstandard heller. Det typiska problemet med de flesta incidenter rörande kontaktfel är helt enkelt dålig kvalité beroende på giriga massmarknadsåterförsäljare som köper in undermåligt elmateriel från Kina och säljer den dyrt till aningslösa görDetSjälvElektriker. Sen har du ett inmonterat problem som inte har mycket med elbilar att göra. Som användare av okända kontakter får man hålla koll på eventuella värmeproblem vid uttaget genom att helt enkelt lägga handen på det potentiella problemet och känna av temperturen efter ett tag under pågående laddning.
Även om det är ett problem så får man nog fråga sig hur pass omfattande det är?
Det är i alla fall inget som hindrar mig från att leta Schukouttag när jag är ute på vägarna i min elbil. Blir det elbrist i batteriet letar man upp närmaste elkälla, pluggar i och kollar om det blir varmt om det är Schuko. No heat: Problem solved!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Det är bra med temperaturövervakning men det är inget som ingår i schukostandarden. Inte i någon annan kontaktstandard heller. Det typiska problemet med de flesta incidenter rörande kontaktfel är helt enkelt dålig kvalité beroende på giriga massmarknadsåterförsäljare som köper in undermåligt elmateriel från Kina och säljer den dyrt till aningslösa görDetSjälvElektriker. Sen har du ett inmonterat problem som inte har mycket med elbilar att göra.
Fast i detta fallet tror jag man kan räkna med att tex Volvo eller VW har testat och säljer en godkänd kontakt.

Men skarvsladden som är från 1933 eller köpt på Wish eller Biltema, den har ingen "seriös" leverantör testat att den uppfyller ens standard.

Därav, originalladdare i ett dåligt uttag -> värmesensor slår av laddare + iallafall kontakten är testad och ok

Biltema uttag på väggen, oxiderat, slitet, skarvsladd från farfars förråd från 1928, oxiderad och glapp, nästa skarv en inomhussladd som bara är ratead för 8A, sen når den till bilen.

Om uttaget på väggen är fräscht och från en seriös tillverkare, kablarna i huset hyfsat nydragna och rätt dimensionerade och originalladdare används. Då tror jag det är rätt säkert att ladda med mormorsladdare.

17 budget skarvdosor på varandra i serie och parallellt, på det datorer, radiatorer mm och dessutom i fuktig miljö. Inte bra.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast i detta fallet tror jag man kan räkna med att tex Volvo eller VW har testat och säljer en godkänd kontakt.

Men skarvsladden som är från 1933 eller köpt på Wish eller Biltema, den har ingen "seriös" leverantör testat att den uppfyller ens standard.

Därav, originalladdare i ett dåligt uttag -> värmesensor slår av laddare + iallafall kontakten är testad och ok

Biltema uttag på väggen, oxiderat, slitet, skarvsladd från farfars förråd från 1928, oxiderad och glapp, nästa skarv en inomhussladd som bara är ratead för 8A, sen når den till bilen.

Om uttaget på väggen är fräscht och från en seriös tillverkare, kablarna i huset hyfsat nydragna och rätt dimensionerade och originalladdare används. Då tror jag det är rätt säkert att ladda med mormorsladdare.

17 budget skarvdosor på varandra i serie och parallellt, på det datorer, radiatorer mm och dessutom i fuktig miljö. Inte bra.
Johan: Din skarvsladd från 1933 är nog i bättre skick än en ett år gammal från biltema!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast i detta fallet tror jag man kan räkna med att tex Volvo eller VW har testat och säljer en godkänd kontakt.

Men skarvsladden som är från 1933 eller köpt på Wish eller Biltema, den har ingen "seriös" leverantör testat att den uppfyller ens standard.

Därav, originalladdare i ett dåligt uttag -> värmesensor slår av laddare + iallafall kontakten är testad och ok

Biltema uttag på väggen, oxiderat, slitet, skarvsladd från farfars förråd från 1928, oxiderad och glapp, nästa skarv en inomhussladd som bara är ratead för 8A, sen når den till bilen.

Om uttaget på väggen är fräscht och från en seriös tillverkare, kablarna i huset hyfsat nydragna och rätt dimensionerade och originalladdare används. Då tror jag det är rätt säkert att ladda med mormorsladdare.

17 budget skarvdosor på varandra i serie och parallellt, på det datorer, radiatorer mm och dessutom i fuktig miljö. Inte bra.
Precis, vid vilken ålder skall man börja byta ut eluttagen? Tester har ju dessutom visat att billiga uttag kan vara bra de också (refererades tidigare i tråden). Min erfarenhet från västkusten är att även bra uttag och kontakter oxiderar i det vi kallar vinter. Rörande den frågan så vidhåller jag att 5-56 är ett bättre alternativ än 2-26 i eluttag, detta då jag vill ha den smörjande och skyddande effekten i mina eluttag. När jag jobbade som elektriker så använde vi 2-26 till elektroniken och 5-56 till elöverföringen (inte i 3kV, 10kV och liknande dock, där hade vi specialprodukter - åtminstone enligt vad jag kan minnas).
 
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Om en helt korrekt utförd skarvning med en Wago kan smälta, varför skulle inte ett eluttag kunna ge samma problem utan att man gjort något fel?
Kanske. Men vad skulle skillnaden vara jämfört med orginalsladden? Den har också samma kontakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Tvärtom. I en kontakt utan resistans utvecklas ingen effekt. Ju högre resistans desto högre effekt utvecklas i själva kontakten.
Sen har du rätt i att jättemånga dåliga kontakter i rad gör att det totala motståndet blir så stort att strömmen aldrig når några farliga nivåer. Men så ser det vanligtvis inte ut i verkligheten, utan det är en punkt som är den dåliga.
Ok, låt mig till att börja med att omformulera mig: ju högre resistans desto mindre effekt passerar vidare. När jag skrev att högre resistans minskar effekten menade jag att ju högre resistans i sladdkedjan desto mindre effekt passerar vidare i varje kontaktpunkt. Följdaktligen finns mindre effekt tillgänglig att värma upp en viss kontakt (oavsett den aktuella resistansen i just den kontakten).
Nu är en förutsättning i min fråga att jag jämför med orginalsladdens kontakt. Dvs vad är skillnaden mellan en kontakt som är monterad på en skarvsladd och en kontakt som är monterad på en orginalsladd, allt annat lika?

Det är alltså min principiella fråga. Att jag ställer den är för att det i tråden varit mer eller mindre tydliga antaganden eller åsikter att skarvsladdar i princip är mer brandfarliga.
Att det sedan kan vara så att fler kontaktpunkter ökar sannolikheten att någon av dem är dålig förstår jag. Men att det skulle vara väsentligt även om man använder nya, oskadade skarvsladdar av bra kvalitet tvivlar jag alltså på.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, låt mig till att börja med att omformulera mig: ju högre resistans desto mindre effekt passerar vidare. När jag skrev att högre resistans minskar effekten menade jag att ju högre resistans i sladdkedjan desto mindre effekt passerar vidare i varje kontaktpunkt. Följdaktligen finns mindre effekt tillgänglig att värma upp en viss kontakt (oavsett den aktuella resistansen i just den kontakten).
Nu är en förutsättning i min fråga att jag jämför med orginalsladdens kontakt. Dvs vad är skillnaden mellan en kontakt som är monterad på en skarvsladd och en kontakt som är monterad på en orginalsladd, allt annat lika?

Det är alltså min principiella fråga. Att jag ställer den är för att det i tråden varit mer eller mindre tydliga antaganden eller åsikter att skarvsladdar i princip är mer brandfarliga.
Att det sedan kan vara så att fler kontaktpunkter ökar sannolikheten att någon av dem är dålig förstår jag. Men att det skulle vara väsentligt även om man använder nya, oskadade skarvsladdar av bra kvalitet tvivlar jag alltså på.
Som sagts tidigare så är ju Schuko godkänd för 16 A, så i en perfekt värld där alla saker håller bra standard och skick ska det gå att ladda bilen med 16 A från ett vanligt väggutag med en eller två skarvsladdar mellan.
Tyvärr ser det ju inte ut så i verkligheten.
 
useless useless skrev:
Som sagts tidigare så är ju Schuko godkänd för 16 A, så i en perfekt värld där alla saker håller bra standard och skick ska det gå att ladda bilen med 16 A från ett vanligt väggutag med en eller två skarvsladdar mellan.
Tyvärr ser det ju inte ut så i verkligheten.
Useful: Hur går det med din impedansuppgift?
Dessutom har jag inga problem att ladda min elbil med 3 skarvsladdar.
Nästa test blir med fem skarvsladdar varav 2 är för inomhusbruk.
Några av skarvsladdarna är från Biltema/Jula.
Vi får se om dom håller måttet!
Provresultaten sent i kväll efter körövningarna!
 
Redigerat:
TRJBerg TRJBerg skrev:
Följdaktligen finns mindre effekt tillgänglig att värma upp en viss kontakt (oavsett den aktuella resistansen i just den kontakten).
Om du tänker på hur mycket värme 220V och 16A kan "skapa" (och är det säkrat 16A kan det troligen leverera lite till utöver det) så inser man snabbt att om den värmen skapas i en kontakt så brinner det duktigt. Dvs troligen kan bilen ladda även med visst spänninsfall och effekten i skarvpunkten räcker ändå till för en rejäl smältning.

Nu är en förutsättning i min fråga att jag jämför med orginalsladdens kontakt. Dvs vad är skillnaden mellan en kontakt som är monterad på en skarvsladd och en kontakt som är monterad på en orginalsladd, allt annat lika?
1) bättre kvalitet 2) tempövervakad



R RogerHql skrev:
Useful: Hur går det med din impedansuppgift?
Dessutom har jag inga problem att ladda min elbil med 3 skarvsladdar.
Nästa test blir med fem skarvsladdar varav 2 är för inomhusbruk.
Några av skarvsladdarna är från Biltema/Jula.
Vi får se om dom håller måttet!
Provresultaten sent i kväll efter körövningarna!
Problemet är nog inte att de "faller ut" efter en laddning. Utan att det är en gradvis försämring som tillslut i olyckliga fall gör att de smälter. Om en kabel är så dålig att den smälter när den är helt ny, det är torrt och 20 grader - då är sladden nog riktigt dålig... Det räcker ju att 1 av 1000 brinner för att det ska vara allvarligt. Jag håller på endel med att återskapa fel och det är inte alltid lätt. Att det inte brinner för dig betyder inte att det är säkert i alla fall...
 
J JohanLun skrev:
Om du tänker på hur mycket värme 220V och 16A kan "skapa" (och är det säkrat 16A kan det troligen leverera lite till utöver det) så inser man snabbt att om den värmen skapas i en kontakt så brinner det duktigt. Dvs troligen kan bilen ladda även med visst spänninsfall och effekten i skarvpunkten räcker ändå till för en rejäl smältning.



1) bättre kvalitet 2) tempövervakad




Problemet är nog inte att de "faller ut" efter en laddning. Utan att det är en gradvis försämring som tillslut i olyckliga fall gör att de smälter. Om en kabel är så dålig att den smälter när den är helt ny, det är torrt och 20 grader - då är sladden nog riktigt dålig... Det räcker ju att 1 av 1000 brinner för att det ska vara allvarligt. Jag håller på endel med att återskapa fel och det är inte alltid lätt. Att det inte brinner för dig betyder inte att det är säkert i alla fall...
Du har kollat min länk till Elsäkerhetsverket Johan?
Där är intrycket att det inte alls är allvarligt.
Hursomhelst kommer i kväll lite mätresultat på fem skarvsladdar belastad med 9 Ampere om Gud och Elsäkerhetsverket vill!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Du har kollat min länk till Elsäkerhetsverket Johan?
Där är intrycket att det inte alls är allvarligt.
Hursomhelst kommer i kväll lite mätresultat på fem skarvsladdar belastad med 9 Ampere om Gud och Elsäkerhetsverket vill!
Ett uppbränt uttag är troligen ingen personskada utan en termisk incident. I några få fall kan det skapa en brand men troligen självslocknar materialen i de flesta fall då plasterna ska (om CE inte betyder China Export) vara självsläckande.

Jag har själv laddat min bil med skarvsladd och mormorsladdare. Men jag tror mig vara mer informerad om risker och teori än "de flesta" varför jag vågar göra det för att jag mitigerar konsekvenserna. Faran tror jag är att folk i gemen inte förstår VAD risken är. Jag har i andra fall försökt förklara elsäkerhetsrisker och tagit mig tid och varit pedagogisk, men det passerar totalt förbi. Folk som inte fattar grundläggande ellära tror något ofarligt är jättefarligt och tvärt om. Därför går det inte att tro att man kan förklara hur det hänger ihop och sen tro att de kommer kunna agera klokt och logiskt med hänsyn till det. Man måste göra det enkelt för sig och säga "ladda inte med gamla uttag eller skarvsladdar". Punkt.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.