48 090 läst · 322 svar
48k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Väl fungerande skarvsladdar (dom flesta för utomhusbruk) kan användas. Fast man får kolla på skarvarna under laddning. Blir någon skarv onormalt varm, tex över 50C får man byta ut den felande kontakten/stickproppen. Lätt uppvärmd skarv är ok.S Styrtekniker skrev:
Det kan vara en orsak till problem förutom materialet i kontaktblecken. det ska vara friktion i kontaktytorna, dvs hylsan/blecket ska klämma med en viss kraft runt stiftet. Det kan fela i billiga kina-komtakter. är det glapp mellan hylsa och stift är risken stor att det uppstår en elektrisk ljusbåge, i princip samma ljusbåge som i en svets. Det är då det kan bli riktigt varmt…anders07 skrev:
Din rekommendation stt inte använda skarvsladd är felaktig. Det kan vara ett skäl till att anlita en elektriker. Själv har jag löst mitt elbehov till min Kangoo ZE med en trefaskabel med övergång till enfas. Det är ett hemmabygge men sådana mobila burkar kan köpas i närmaste bygg-varuhus. Det sitter en NEDIS effektmätare i serie med enfasuttaget. Den loggar effekten till bilen per dygn och mäter ström och spänning kontinuerligt via en app. Fast man behöver ansluta Nedis till ens hemmarouter.anders07 skrev:
Redigerat:
Undermåliga kontaktdon skall självklart reklameras, uppfyller de inte teknisk spec så får de inte säljas alls…R RogerHql skrev:Det kan vara en orsak till problem förutom materialet i kontaktblecken. det ska vara friktion i kontaktytorna, dvs hylsan/blecket ska klämma med en viss kraft runt stiftet. Det kan fela i billiga kina-komtakter. är det glapp mellan hylsa och stift är risken stor att det uppstår en elektrisk ljusbåge, i princip samma ljusbåge som i en svets. Det är då det kan bli riktigt varmt…
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 314 inlägg
Jag tycker att det enkla mantrat schuko - nej, skarvsladdar - nej är bra. Det är lätt att komma ihåg och chansen är att de flesta som inte förstår riskerna kommer att följa detta råd. Det minskar risken för dylika fall.
Vill man nu ändå använda schuko, och kanske en skarvsladd, då får man ställa frågan vad som krävs för att det ska gå bra i just sin anläggning. Då kan man få råd som man förhoppningsvis förstår och följer.
Bilden ovan från RogerHql är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Här saknas grundläggande förståelse. Jag förutsätter att det är ett skämt.
Vill man nu ändå använda schuko, och kanske en skarvsladd, då får man ställa frågan vad som krävs för att det ska gå bra i just sin anläggning. Då kan man få råd som man förhoppningsvis förstår och följer.
Bilden ovan från RogerHql är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Här saknas grundläggande förståelse. Jag förutsätter att det är ett skämt.
Funderar lite på det påstådda problemet med skarvsladdar. Observera att jag inte säger att det är fel, men jag förstår inte riktigt funktionen/logiken bakom fenomenet.
Ta en direkt koppling till uttag, sladd direkt från apparat till uttag. I uttaget blir det viss resistans vilket skapar värme just där. Värmemängden är beroende av effekten som passerar.
Jämför med en koppling via, säg, 3 långa skarvsladdar förutom apparatens sladd.
I varje koppling/skarvuttag blir det en resistans som i exemplet med direkt koppling av apparatens sladd.
Effekten som passerar borde inte bli högre än som i första exemplet. Vilket borde innebära samma (eller lägre) värmeutveckling. Här finns också faktorn med resistansen pga längden (och kanske ledningsarean) på skarvsladdarna, men det i sig borde inte innebära större passerad effekt?
Så vad är egentliga problemet?
Ta en direkt koppling till uttag, sladd direkt från apparat till uttag. I uttaget blir det viss resistans vilket skapar värme just där. Värmemängden är beroende av effekten som passerar.
Jämför med en koppling via, säg, 3 långa skarvsladdar förutom apparatens sladd.
I varje koppling/skarvuttag blir det en resistans som i exemplet med direkt koppling av apparatens sladd.
Effekten som passerar borde inte bli högre än som i första exemplet. Vilket borde innebära samma (eller lägre) värmeutveckling. Här finns också faktorn med resistansen pga längden (och kanske ledningsarean) på skarvsladdarna, men det i sig borde inte innebära större passerad effekt?
Så vad är egentliga problemet?
Nej då. Den är hårdtestad en månad och funkar alldeles utmärkt. Här är en länk till dom som har ett trefasuttag och vill göra samma sak. Till den här varianten behövs en inkommande trefaskabel. Brukar användas på byggarbetsplatser men det går säkert bra och hänga upp i carporten också eller på stativ.Bo.Siltberg skrev:Jag tycker att det enkla mantrat schuko - nej, skarvsladdar - nej är bra. Det är lätt att komma ihåg och chansen är att de flesta som inte förstår riskerna kommer att följa detta råd. Det minskar risken för dylika fall.
Vill man nu ändå använda schuko, och kanske en skarvsladd, då får man ställa frågan vad som krävs för att det ska gå bra i just sin anläggning. Då kan man få råd som man förhoppningsvis förstår och följer.
Bilden ovan från RogerHql är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Här saknas grundläggande förståelse. Jag förutsätter att det är ett skämt.
Det finns ett tak över hela härligheten!R RogerHql skrev:Din rekommendation stt inte använda skarvsladd är felaktig. Det kan vara ett skäl till att anlita en elektriker. Själv har jag löst mitt elbehov till min Kangoo ZE med en trefaskabel med övergång till enfas. Det är ett hemmabygge men sådana mobila burkar kan köpas i närmaste bygg-varuhus. Det sitter en NEDIS effektmätare i serie med enfasuttaget. Den loggar effekten till bilen per dygn och mäter ström och spänning kontinuerligt via en app. Fast man behöver ansluta Nedis till ens hemmarouter.
Och ja, det saknas en kåpa på trefasuttaget
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 314 inlägg
Nej då Bo. Jag känner till allt om elsäkerhet och det är en adHoc och det ska bli något riktigt så småningom!Bo.Siltberg skrev:
Fast så här ute i Roslagsskogarna får man ta sig lite friheter ibland!
Redigerat:
Det är ju lite att idiotförklara människor. Att ladda en bil med upp till 10A under några timmar skall schuko klara utan problem. I annat fall är elanläggningen felaktig. Vill man vara säker är det ju bara att byta uttaget man tänker använda så att man vet att det är i skick.Bo.Siltberg skrev:Jag tycker att det enkla mantrat schuko - nej, skarvsladdar - nej är bra. Det är lätt att komma ihåg och chansen är att de flesta som inte förstår riskerna kommer att följa detta råd. Det minskar risken för dylika fall.
Vill man nu ändå använda schuko, och kanske en skarvsladd, då får man ställa frågan vad som krävs för att det ska gå bra i just sin anläggning. Då kan man få råd som man förhoppningsvis förstår och följer.
Bilden ovan från RogerHql är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Här saknas grundläggande förståelse. Jag förutsätter att det är ett skämt.
Och du rekommenderar mig att anlita en elektriker...? Herregud!R RogerHql skrev:Din rekommendation stt inte använda skarvsladd är felaktig. Det kan vara ett skäl till att anlita en elektriker. Själv har jag löst mitt elbehov till min Kangoo ZE med en trefaskabel med övergång till enfas. Det är ett hemmabygge men sådana mobila burkar kan köpas i närmaste bygg-varuhus. Det sitter en NEDIS effektmätare i serie med enfasuttaget. Den loggar effekten till bilen per dygn och mäter ström och spänning kontinuerligt via en app. Fast man behöver ansluta Nedis till ens hemmarouter.