888 829 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Räcker skatten du betalar till det du nyttjar den till?G OMathson skrev:
Javisst ja det slösas ju och felinvesteringar o bidrag hit o dit. Sätt dig nu ned och räkna lite o läs budgeten ska du få se att sådant är felräkningspengar.
Ska du sänka skatten så det verkligen, verkligen betyder något så får du ta bort kanske försvaret, el polis el sjukvård el skolavslutning.
Vad är du beredd att avstå ifrån det är den frågan du ska ställa dig.
Om ryssen velat slå ut mycket el så är det väl bara att fälla några väl valda stolpar. Inte krypa in i en snurrande turbin.R RalleB skrev:Nu är ju exemplet med stuxnet en verklig händelse som faktiskt har hänt.
Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att fundera över vissa saker som händer i världen.
Man är bra blåögd om man inte tror att det försiggår riktade attacker hela tiden mot infrastrukturer. Speciellt när t.ex Ryssland, Kina, nord Korea etc. har några av världens mest avancerade statsfinansierade hacker grupper.
Så att tro att t.ex Ryssland i detta läget inte gör allt de kan för att sabotera m.m är naivt.
Jag säger inte att det är så i detta fallet, dock börjar dessa saker bli mer och mer verklighet.
Energikris… Ryssland flyger drönare över svenska och norska energianläggningar.. Tror ni att de stoppar vid att endast försöka med dessa handlingar?
Hur pass säker är vår infrastruktur mot personer som tränats i att hacka sen de var barn?
Glöm inte NotPeteya där Ryssland attackerade Ukraina 2017 och skapade fullständigt katastrof där banker, elbolag, myndigheter etc blev stenhårt drabbade.
Och nä är ingen ryssvän, ryssen är farlig fick jag lära mig i lumpen för hundra år sedan
Försvar, polis och rättsväsende är statens grunduppgifterK kortis skrev:Räcker skatten du betalar till det du nyttjar den till?
Javisst ja det slösas ju och felinvesteringar o bidrag hit o dit. Sätt dig nu ned och räkna lite o läs budgeten ska du få se att sådant är felräkningspengar.
Ska du sänka skatten så det verkligen, verkligen betyder något så får du ta bort kanske försvaret, el polis el sjukvård el skolavslutning.
Jag tänker att staten inte behöver myndigheter och verk för genus, tillväxt, jämställdhet eller hemslöjd så någon miljard finns det att spara på statens utgifter.
(gissar att skolavslutning i ovanstående citat är en felskrivning, det är inte på nått sätt en kärnuppgift för staten)
Tja Barsebäcks nedläggningarna skedde under S styre och C var pådrivande, bristen på planerbar baskraft i Skåne har drivit upp elpriserna och att överföra kraft långa sträckor från andra elområden medför transmissionsförluster som även de avspeglar sig i det senaste årets höga priser.J jawen skrev:
Hur menar du här?...Jag hajjar inte "försäkringspremie"D Daniel 109 skrev:
Nej, jag märker det.J jawen skrev:
Förstår du den här texten bättre?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-bra-att-kunder-med-bundna-elavtal-far-stod
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
De relativt låglönade och medelklassen så klart beskattas rätt hårt i Sverige. Marginalskatten är tex väldigt hög för de som går på högskola, får inte jobba speciellt mycket på sommaren då får de betala tillbaka ev bostadsbidrag direkt.K kortis skrev:Räcker skatten du betalar till det du nyttjar den till?
Du kan ställa frågan till dej om det är ok.
Varför skulle det vara ett problem? Har man inkomst så att man kan betala hyran själv så behöver man inte bostadsbidrag.
Jag bodde på ett ganska billigt boende när jag pluggade. En stor andel av grannarna hade gott om kapital. De bodde på ett billigt boende just för att de inte fick bostadsbidrag. De flesta som saknade den resursen bodde dyrare, efter som de fick bostadsbidrag som täckte upp nästan hela skillnaden.
Det var nog inte riktigt tanken med systemet.
Jag bodde på ett ganska billigt boende när jag pluggade. En stor andel av grannarna hade gott om kapital. De bodde på ett billigt boende just för att de inte fick bostadsbidrag. De flesta som saknade den resursen bodde dyrare, efter som de fick bostadsbidrag som täckte upp nästan hela skillnaden.
Det var nog inte riktigt tanken med systemet.
Att ens kalla det en "försäkring" när man pratar om dom stora bolagen är i mina öror HELT fel, dessa stora elslukande företag har pressat elpriset maximalt redan i sina avtal, och betalar ofta bara en "spottstyver".D Daniel 109 skrev:
Vissa avtal löper dessutom ofta på väldigt många år, och deras prissättning är baserat på just detta!
Dessutom har stora elleverantörer försäkringar mot "priset", så att dom inte "kan gå" i konkurs, om priserna skulle understiga produktionskostnaden.
Privatpersoner däremot tycker jag gärna kan få del av bidraget ( även om det inte är helt optimalt), för dom har i alla fall "försäkrat sig" för att få veta sitt elpris och i och med det kunna planera sina räkningar.
Men det går inte att likställa elslukande företag som genererar stora vinster på sitt "elpris", med vanliga konsumenter som värmer sitt småhus höst/vinter/vår.
Anledningen till de skenande elpriserna är en dysfunktionalitet i prissättningsmekanismen av elen på Nordpool, där de ökade exportvolymerna till andra länder i Europa plötsligt blir prissättande för elen i södra Sverige. Man benämner det med att vi importerar högkostnadsländernas elpriser när vi exporterar el från SE4 (södra elområdet).
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpriskaoset-skriver-bengt-ekenstierna
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpriskaoset-skriver-bengt-ekenstierna
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Tja, det råder ju tvivel om beken-modellen går att genomföra, men resten av analysen är nog korrekt.. Man vill inte slakta kon helt enkelt...
Ok så någon miljard finns att spara.F fribygg skrev:Försvar, polis och rättsväsende är statens grunduppgifter
Jag tänker att staten inte behöver myndigheter och verk för genus, tillväxt, jämställdhet eller hemslöjd så någon miljard finns det att spara på statens utgifter.
(gissar att skolavslutning i ovanstående citat är en felskrivning, det är inte på nått sätt en kärnuppgift för staten)
Statens utgifter för jobbskatteavdraget var 126 185 000 000 kronor år 2019.
försvaret kostar i år 77 miljarder
Grund o förskola o gymnasieskola 190 miljarder
Javisst sänk skatten så att låginkomsttagare inte behöver bostadsbidrag