147 047 läst · 597 svar
147k läst
597 svar
Fått nya fönster - är detta OK?
Vad håller de på med?? Nu har de ju fått en chans att rätta till och så skickar de folk som inte kan snickra och inte kan svenska IGEN Jag trodde utan tvekan att de skulle skicka nån högkompetent för att lösa detta, men tydligen inte. Man skarvar inte ett foder. Man löser eventuella nivåskillnader med lite verktyg. Man sätter definitivt inte en för kort kvartsstav. Men det värsta av allt var väl nästan den enorma glipan mellan foder och vägg ovanför altandörren. Verkar som de gjort smygarna alldeles för stora. En liten glipa kan vara ok, den går att foga snyggt. Men det där är ju en regelrätt öppning. Inget av det där ser okej ut. Jag tycker du skall be chefen att skicka folk som kan prata svenska och framförallt som kan snickra. Nu är det upp till bevis om de vill uppfattas som seriösa eller inte. Fråga varför de inte lägger upp projektet hos dig på sin Facebooksida. Kanske inte lika stolta över det...H Hildor skrev:Nu har de påbörjat korrigeringen.
Bild 1-3, en tjock list som använts, kanske bara skönhets/estetik men den går 4-5 mm utanför de andra så det blir en (o)snygg skugga. Trots mängder av fog så går inte den glipan o "foga till" eller vad man ska säga.
[bild] [bild] [bild]
Altandörr i kök - listen går inte hela vägen ut.
[bild]
Litet hål i golvet, altandörr kök
[bild]
Altandörr kök, uppe till vänster - listen går inte hela vägen upp, samt en "plugg"?
[bild]
Ovanför altandörr kök, står hål där jag kan sticka ner halva handen o känner isoleringen.
[bild]
Köksfönster, fogrester (det har dom sagt dom ska tvätta bort med wipes) samt en kapad list efter 75% av karmen.
[bild]
Chefen har varit ute o kollat till jobbet idag. Han är väldigt tillmötesgående o verkar vilja rätta till allt detta och att det ska bli bra, så det känns skönt.
Har skickat honom dessa bilderna för info.
Killarna som kom och ska korrigera kan i princip ingen svenska, enstaka ord bara. Engelska, njaa - knappt det heller. Väldigt svårt att förstå varandra o det känns hopplöst att ens försöka förstå sig på dom och fråga om något är rätt eller fel.
Redigerat:
Meningslöst för TS att fortsätta lägga energi på detta företag.lärjungen skrev:Vad håller de på med?? Nu har de ju fått en chans att rätta till och så skickar de folk som inte kan snickra och inte kan svenska IGEN Jag trodde utan tvekan att de skulle skicka nån högkompetent för att lösa detta, men tydligen inte. Man skarvar inte ett foder. Man löser eventuella nivåskillnader med lite verktyg. Man sätter definitivt inte en för kort kvartsstav. Men det värsta av allt var väl nästan den enorma glipan mellan foder och vägg ovanför altandörren. Verkar som de gjort smygarna alldeles för stora. En liten glipa kan vara ok, den går att foga snyggt. Men det där är ju en regelrätt öppning. Inget av det där ser okej ut. Jag tycker du skall be chefen att skicka folk som kan prata svenska och framförallt som kan snickra. Nu är det upp till bevis om de vill uppfattas som seriösa eller inte. Fråga varför de inte lägger upp projektet hos dig på sin Facebooksida. Kanske inte lika stolta över det...
TS bör avbryta samarbetet, anlita kompetent snickare, försäkra sig om att nuvarande leverantör betalar merkostnaden.
Allt annat är bara slöseri med energi, tid och kostnader även för nuvarande leverantör.
TS har levererade fönster och dörrar som gisslan förhandlingsläget är gott.
Vad är ”man skarvar inte foder”?lärjungen skrev:Vad håller de på med?? Nu har de ju fått en chans att rätta till och så skickar de folk som inte kan snickra och inte kan svenska IGEN Jag trodde utan tvekan att de skulle skicka nån högkompetent för att lösa detta, men tydligen inte. Man skarvar inte ett foder. Man löser eventuella nivåskillnader med lite verktyg. Man sätter definitivt inte en för kort kvartsstav. Men det värsta av allt var väl nästan den enorma glipan mellan foder och vägg ovanför altandörren. Verkar som de gjort smygarna alldeles för stora. En liten glipa kan vara ok, den går att foga snyggt. Men det där är ju en regelrätt öppning. Inget av det där ser okej ut. Jag tycker du skall be chefen att skicka folk som kan prata svenska och framförallt som kan snickra. Nu är det upp till bevis om de vill uppfattas som seriösa eller inte. Fråga varför de inte lägger upp projektet hos dig på sin Facebooksida. Kanske inte lika stolta över det...
Din sista bild ovan visar en skarv på fodret. Foder ska sättas utan skarvar. Det finns säkert tillfällen då det inte går pga för långa öppningar, men då kan man skarva det på ett sätt som gör att det går att spackla (och dölja) innan man målar ett sista varv. Den där skarven går inte att dölja som det ser ut.H Hildor skrev:
Ahh, då e jag medJ jbernspang skrev:Din sista bild ovan visar en skarv på fodret. Foder ska sättas utan skarvar. Det finns säkert tillfällen då det inte går pga för långa öppningar, men då kan man skarva det på ett sätt som gör att det går att spackla (och dölja) innan man målar ett sista varv. Den där skarven går inte att dölja som det ser ut.
Nä den skarven känns onödig.. i vardagsrummet är det en hel list på ca 4 meter, så långa lister finns det ju, känns bara som en onödig sak o sätta det så i köket. Hade de inte mer list får de väl åka o köpa lixom.
Jag skarvade en gång ett fönsterfoder. Men listerna var ju slut, hade bara stumpar kvar, det var sista delen på sista fönstret i friggan ute på en ö och att skaffa en till foderlist var därmed rätt så omständligt. Att bli klar övervägde, men motvilligt. Håller alltså med om att det är överdrivet slappt av dessa proffs att skarva givet förutsättningarna.
Hur mycket snett är det brukligt eller fackmannamässigt godkänt att ett fönster sitter?
Är inte helt säker på om det är fönster eller karm som sitter fel men det skiljer iaf mer än 3 mm.
Upptäckte det idag då sambon sa att det ser lite snett ut det enda fönstret o jag kollade mer noga.
Hittade även en kant som skiljde nån mm på ett geringshörn.
De har påbörjat utearbetet nu så jag tänkte se hur ett klart fönster ser ut sen när det är klart och ringa firman, så får vi se vad utgången blir.
Den stora glipan mellan altandörrens övre kant och väggen sa killen som fixade det att det inte gick att göra något åt (så han vet väl kanske inte hur man gör?) o när min sambo påtalade det idag för chefen så sa han att vissa saker går inte att göra nått åt fast han kollade inte själv hur det såg ut. Vi har ju sagt att vi ska ta in besiktningsman efter det är klart, som de gärna får vara med på.
Arbetet går extremt långsamt eftersom det är 1 man som jobbar själv och den andre är med som medhjälp o går in där det behöver vara 2 man, annars står han o röker o pillar på mobilen.
Bild 1/2 vänster samt höger fönsterkarm mot "foder"?
Bild 3 - svårt o få till bubblan men den var inte helt rakt i mitten iaf.
Bild 4/5 vänster/höger karm uppe mot taket åt.
Inte helt jämnt..
Är inte helt säker på om det är fönster eller karm som sitter fel men det skiljer iaf mer än 3 mm.
Upptäckte det idag då sambon sa att det ser lite snett ut det enda fönstret o jag kollade mer noga.
De har påbörjat utearbetet nu så jag tänkte se hur ett klart fönster ser ut sen när det är klart och ringa firman, så får vi se vad utgången blir.
Den stora glipan mellan altandörrens övre kant och väggen sa killen som fixade det att det inte gick att göra något åt (så han vet väl kanske inte hur man gör?) o när min sambo påtalade det idag för chefen så sa han att vissa saker går inte att göra nått åt fast han kollade inte själv hur det såg ut. Vi har ju sagt att vi ska ta in besiktningsman efter det är klart, som de gärna får vara med på.
Arbetet går extremt långsamt eftersom det är 1 man som jobbar själv och den andre är med som medhjälp o går in där det behöver vara 2 man, annars står han o röker o pillar på mobilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte helt jämnt..
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Som att se en bilkrasch i slow motion....
Bild 1-2 bild 4-5, salningar slarvigt monterade, enbart skönhetsfel förutsatt att fönster går att öppna/stänga utan problem.H Hildor skrev:Hur mycket snett är det brukligt eller fackmannamässigt godkänt att ett fönster sitter?
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Inte helt jämnt..
[bild]
Bild 5, blåsan helt OK
Bild 6, återigen som vi konstaterat i tråden, hantverkaren har för dålig kompetens, mystisk lösning att gera på det sättet. Jag skulle begära "göra om-göra rätt".
Du har ett fantastiskt tålamod som låter dem fortsätta försöka utbilda sig själva hemma hos dig.
Ja jag kan säga att tålamodet börjar tryta nu..det är jobbigt med småbarn o bebis att bo i ett bombnedslag med all skit omkring sig och deras smuts, spikar, skruvar och annat krafs som inte städas undan heller.B Bernt Ö97 skrev:Bild 1-2 bild 4-5, salningar slarvigt monterade, enbart skönhetsfel förutsatt att fönster går att öppna/stänga utan problem.
Bild 5, blåsan helt OK
Bild 6, återigen som vi konstaterat i tråden, hantverkaren har för dålig kompetens, mystisk lösning att gera på det sättet. Jag skulle begära "göra om-göra rätt".
Du har ett fantastiskt tålamod som låter dem fortsätta försöka utbilda sig själva hemma hos dig.
Trädgården var en levande Halloweenfälla såg vi, då vi räfsade löv där ute, många spik, skruvar, träflisor, foder från huset, sylvassa avklippta metallbitar.
Jag tänkte som sagt avvakta ett fönster på utsidan o se hur det ser ut, ser jag nått minsta fel där så kommer jag ringa o säga att antingen får de skicka svenskt folk med toppkompetens och har dom inte det så vill vi ha in en annan firma och då får dom betala för det.
Vet dock inte om man kan kräva det, men känns inte roligt o betala så mycket pengar även om det fyller sin funktion till större delen men sen ser det ut som en 3'åring gjort det....
Hoppa över steget att ge dem ytterligare en chans.H Hildor skrev:Ja jag kan säga att tålamodet börjar tryta nu..det är jobbigt med småbarn o bebis att bo i ett bombnedslag med all skit omkring sig och deras smuts, spikar, skruvar och annat krafs som inte städas undan heller.
Trädgården var en levande Halloweenfälla såg vi, då vi räfsade löv där ute, många spik, skruvar, träflisor, foder från huset, sylvassa avklippta metallbitar.
Jag tänkte som sagt avvakta ett fönster på utsidan o se hur det ser ut, ser jag nått minsta fel där så kommer jag ringa o säga att antingen får de skicka svenskt folk med toppkompetens och har dom inte det så vill vi ha in en annan firma och då får dom betala för det.
Vet dock inte om man kan kräva det, men känns inte roligt o betala så mycket pengar även om det fyller sin funktion till större delen men sen ser det ut som en 3'åring gjort det....
Den möjligheten har de förbrukat.
Informera att du går vidare med annan hantverkare och räknar av kostnaden från levererade fönster/dörrar.
Begär att de bekräftar att detta är er överenskommelse.
H Hildor skrev:Ja jag kan säga att tålamodet börjar tryta nu..det är jobbigt med småbarn o bebis att bo i ett bombnedslag med all skit omkring sig och deras smuts, spikar, skruvar och annat krafs som inte städas undan heller.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bifogar några råd från konsumentverket (Helsingborg)
Du uppfyller alla krav
Ska man hård dra det kan jag tycka att du ska begära in en offert från ett annat företag att åtgärda det, be dom speca "rivning" och städning separat, betala för fönsterna men dra av för rivning och städning eftersom det är merarbete som firma 1 lämnar efter sig. Eller kom överens om en rabatt på fönsterna och betala noll för arbetet.