Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E Klimatbygg skrev:
De välbärgade och kloka sätter upp solceller.
Den kloka regeln är att sätta upp minst tre gånger mer an du tänkt eller nån sagt.
A du får rot bara en gång
B varje förstoring av tänkt solcellsanläggning är billigare än den mindre anläggningen per m2 eller per kW.
C Tyvärr har inte alla de likvida medlen eller möjlighet att ta lån.
Det är nog bättre att tänka att man sätter upp på den ytan man har i tillgång =)
Grannen köpte celler själv och satte upp allt själv, behöriga gör inkopplingen.
Ingen aning om vad han sparade men rot hade inte ens gjort det lika billigt förstod jag på honom.
Hans är dock en markanläggning.
 
E
M Matte Bygg skrev:
Anmält ditt kränkande inlägg där du insinuerar att jag konsumerar ohälsosamma mängder etyl samt att jag brukar (eller missbrukar) piller.
Misstänker starkt att Matte Bygg har arbetet typ två år som hantlangare på byggfirma.
Om man boxas i diktaturer som Matte bygg gör så är man max 35 år, troligen under 30 år. Då är man ingen byggveteran.
Sedan om man dricker whiskey och boxas är man verkligen ingen toppidrottsman. Då riskerar man bli punch-drunk dvs lite trög och korkad.
Enda anledningen att åka och boxas i Abu Dabi är semester eller svarta pengar då Abu Dabi inte har någon reguljär boxningsverksamhet med boxningstävlingar. I Abu Dabi är det dock stor efterfrågan på thugs.
 
E
R Rkarlsson skrev:
Klart han är. Har inte svarat på en enda fråga hittills i sin egna tråd =) Snacka om höstlovstonåring eller bara en misslyckad hantverkare som måste spy av sig på nätet.

Alla sätt att dra ner förbrukning med automatisering är negativt ur den vanliga människans syn oftast.

Ngenic, stort nej bland bekanta. Den har hittills dragit ner min förbrukning med 58% i oktober.

Solpaneler är det väldigt många negativa till. Jag kommer slänga upp nästa år om mitt tak är godkänt undertill. Då kommer jag bara måla taket innan.

Det är bara på nätet som vissa är negativa till solceller.
I verkligheten är enligt gallup ca 90 % positiva till solceller.
Grannen satte upp 36 paneler på marken och ska har upp ytterligare 30 till på sitt andra hus. Han tycker jag skulle sätta på marken med. Men är då istället rädd för att jag inte får bygga attefallshus pga det =)
 
E
R Rkarlsson skrev:
Det är nog bättre att tänka att man sätter upp på den ytan man har i tillgång =)
Grannen köpte celler själv och satte upp allt själv, behöriga gör inkopplingen.
Ingen aning om vad han sparade men rot hade inte ens gjort det lika billigt förstod jag på honom.
Hans är dock en markanläggning.
Men du förstod andemeningen?

Man kan förutom att sätta på södertak även sätta på svagt lutande norrtak, på fasader, på garage och på marken.
 
E Klimatbygg skrev:
Men du förstod andemeningen?

Man kan förutom att sätta på södertak även sätta på svagt lutande norrtak, på fasader, på garage och på marken.
Jo men självklart.

Du menar att överdimensionera.
Men anser väl att det kan räcka med taken =)
 
E
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Varför så hysterisk matte bygg?
 
E Klimatbygg skrev:
Men du förstod andemeningen?

Man kan förutom att sätta på södertak även sätta på svagt lutande norrtak, på fasader, på garage och på marken.
Man kan sätta på Öster Söder och Väster men man bör inte sätta mer än 43,5 MWh och eftersom växelriktaren har en livslängd på 10 - 15 år så har jag efter att jag har installerat tänkt att man skall ha en växelriktare per 15 MWh så man inte blir av med all produktion och hybrid riktare så man kan ladda batterier. Men det är inget som jag kan exakt så det är bara en tanke som jag har.
 
E
T TWX skrev:
Man kan sätta på Öster Söder och Väster men man bör inte sätta mer än 43,5 MWh och eftersom växelriktaren har en livslängd på 10 - 15 år så har jag efter att jag har installerat tänkt att man skall ha en växelriktare per 15 MWh så man inte blir av med all produktion och hybrid riktare så man kan ladda batterier. Men det är inget som jag kan exakt så det är bara en tanke som jag har.
Allt handlar om kostnaden, förbrukningen och utrymmet. Om kostnaden är låg kan det löna sig med platt tak mot norr men det måste kalkyleras. detta innan installation så man inte låst sig för en växelriktare.

Varför inte mer än 43500 kWh?

Om du har en jordbruksfastighet och plats kan du väl installera 60 kW.
 
Jag har kollat några månader & jämfört med Timpriskollen.se och med vår låga förbrukning så blir det lite blandat om det lönar sig med timpris
I Aug hade vi tjänat 310:-, i Sept hade vi förlorat 85:-, Okt faktura har inte kommit ännu.

Med vår låga förbrukning (~500kWh/månad) så påverkar matlagning/bak/liknande väldigt mycket, och det lär inte ske kvällstid. Vi har en snittförbrukning på knappt 17kWh/dygn.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Hej alla. UFC-matchen jag skulle daltaga i ställdes in i Abu Dhabi och därför flög jag inte dit.

Hoppas ni klarat er bra under tiden jag varit inaktiv.

Edit: finns det någon som avslutat sin Tibber senaste månaden?
 
  • Gilla
Stefan_V
  • Laddar…
E
M Matte Bygg skrev:
Hej alla. UFC-matchen jag skulle daltaga i ställdes in i Abu Dhabi och därför flög jag inte dit.

Hoppas ni klarat er bra under tiden jag varit inaktiv.

Edit: finns det någon som avslutat sin Tibber senaste månaden?
Vad betyder daltaga?
 
E Klimatbygg skrev:
Vad betyder daltaga?
Inget att oroa sig för. Mattias är schizzo.
Finns ingen Matte med i ufc. Tror han är med i second life eller nått
 
Alla timmisar verkar nöjda med Tibber trots skräp-recensionerna. Säger då en del om användarna.

Fortsätter den milda hösten och vintern i SE3 så kommer rörligt att vara den bästa avtalsformen.

Även med en vargavinter är rörligt bra då subvention säkert kommer kicka in från nya regeringen.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Timmpris är bara billigare för den som kan flytta förbrukning från höglasttimmarna och helst också dagtid vardagar till sena kvällar och nätter.

De med smarta värmesystem och någon form av buffrande värmetank. De med elbil som kan ladda tex mellan 01-04 osv.

Har själv räknat ut att jag skulle höja min elräkning med timavtal.

Det gäller att ta reda på vilka möjligheter man har själv först!
detta inlägg släcker hela tråden
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Mycket konstiga råd. Inte normala råd. Nåt är fel här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.