Ok, har inga starka känslor vare sig för eller emot Biltema men om jag analyserar mitt inköpsbeteende före och efter Biltemas etablering i Varberg inser jag att jag lägger en del pengar där.

Köper i stort sett inga verktyg där (förutom en slagborr nyligen, specialfall. Verkar ok.) Annars endast förbrukningsmaterial, diverse skruv, kem och lite annat.

Tycker nog att jag har identifierat Biltemas styrkor och svagheter och kan spara en del pengar genom att handla där då och då.
Verktyg och maskiner som ska användas till möbelsnickeri och inte bygge skulle jag aldrig köpa där.
//Ronnie
 
  • Gilla
faszi22
  • Laddar…
allt billigt behöver inte vara dyrt.
en kompis skulle borra några hål i betong och sten med sin billiga maskin. Allting fungerade utmärkt. Sen vart han tvungen att komplettera några borr. Han konstaterade att de billiga borren fungerade längre. Alltid intressant sådant.
Själv skulle jag nog köpt märkes borrar..
 
  • Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
Jag har (för många år sen) kört sönder en fin vinkelslip och en bra borrmaskin låter illa... Så för skitjobb (borra eller vinkelslipa där det är dammigt pch skitigt som fan) så köper jag skitprodukter. Jag lyckades med detta på jula att byta vinkelslip 1 eller 2 gånger. Jag tror inte en kvalitetsmaskin hållit bättre, för ingen tål att det kommer in sand i motorn.

De verktyg som jag använder mycket försöker jag att INTE köpa biltema. Men är det en sån "använda för ett projekt" eller "var tionde år" så duger biltema bra.

Jag köper heller aldrig produkter (bilreservdelar) som är besvärliga att byta eller som leder till dyra följdfel. Inge heller slangar då deras vacuum och bränsleslanagar varit kass efter mindre än ett år.

Men, tro det eller ej, vissa verktyg, hyls- och ringnycklar och liknande, där man inte köpt den billigaste varianten, har för mig fungerat väldigt många år. Nu var det länge sen jag handlade nåt sånt, men småverktyg handlar jag rätt ofta faktiskt. Betongborrar däremot, har jag börjat köpa bara dyra märkes.

Jag tycker varken biltema eller jula är bra, men då jag har båda inom 10 minuter med bil och de har bra öppettider och löser de flesta problem med ett bra sortiment så tycker jag trots allt de är värda att vara kvar.
 
  • Gilla
faszi22 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har (för många år sen) kört sönder en fin vinkelslip och en bra borrmaskin låter illa... Så för skitjobb (borra eller vinkelslipa där det är dammigt pch skitigt som fan) så köper jag skitprodukter. Jag lyckades med detta på jula att byta vinkelslip 1 eller 2 gånger. Jag tror inte en kvalitetsmaskin hållit bättre, för ingen tål att det kommer in sand i motorn.

De verktyg som jag använder mycket försöker jag att INTE köpa biltema. Men är det en sån "använda för ett projekt" eller "var tionde år" så duger biltema bra.

Jag köper heller aldrig produkter (bilreservdelar) som är besvärliga att byta eller som leder till dyra följdfel. Inge heller slangar då deras vacuum och bränsleslanagar varit kass efter mindre än ett år.

Men, tro det eller ej, vissa verktyg, hyls- och ringnycklar och liknande, där man inte köpt den billigaste varianten, har för mig fungerat väldigt många år. Nu var det länge sen jag handlade nåt sånt, men småverktyg handlar jag rätt ofta faktiskt. Betongborrar däremot, har jag börjat köpa bara dyra märkes.

Jag tycker varken biltema eller jula är bra, men då jag har båda inom 10 minuter med bil och de har bra öppettider och löser de flesta problem med ett bra sortiment så tycker jag trots allt de är värda att vara kvar.
om man tänker på deras bildelar så skulle jag kunna köpa bromsar, de kanske slits snabbare men jag tror inte de skulle ha farliga bromsar. Kopplingssats skulle jag inte köpt biltema för som du säger svårt att byta. Då köper jag nog original När något är för bökit att byta då har jag ingen lust att chansa....

För min del så tillhör både Jula och biltema en av mina hovleverantörer. Jag är ganska övertygad om att Julas egna märken är varken bättre eller sämre än Biltema. Jula har fördelen att du även kan köpa dyrskit. Vilket jag föredar att göra. För jag vill tro att det är bättre. Biltemas avloppsrör de gråa är godkända för ingjutning. Om jag handlar på Hornbach så är dessa inte godkänd. Ändå känns deras avloppsrör mer stabila....

Jag vill inte bli av med Biltema. eller Jula för den delen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
379 inlägg för att få se en bild på den förbannade tången och för att få veta vad använts till.

#gaaahhh
 
  • Gilla
torparavgrund och 2 till
  • Laddar…
B
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
379 inlägg för att få se en bild på den förbannade tången och för att få veta vad använts till.

#gaaahhh
▪️Enkelt - för att den inte ”finns”….
▪️Egentligen skulle alla sådana här trådar ha som krav att man får se produkten. I början.
▪️Men nu har ju massor av medlemmar fått skriva av sig om andra skitprodukter kontra bra produkter. Att man får det man betalar för. 10-års garantiprodukter.
▪️Jula, Rusta, Sagaform m fl
▪️Man har fått skriva om korven som säljs och dess kvalitet.
▪️Om kläderna som säljs och kvaliteten på plaggen.
▪️Om bra och dåliga lägen på Biltemas butiker.
▪️Och nästan 400 inlägg senare är vi nog ändå inte riktigt nöjda. Vad mer skulle vi kunna ta upp i denna ”tångfråga”. Kanske hur starka nypor man behöver ha och hur man tränar upp styrkan i armarna.

…. Och så var det lördagskväll. Om man kanske skulle planera en tripp till Biltema i morgon. Vilka hänger med? Snälla. Kom igen….

:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
torparavgrund och 4 till
  • Laddar…
Att handla från biltema är rena lotteriet, ibland sitter det jvligt bra.
Grejer som jag anser är bra från biltema:
Inektsbortagningsmedlet till bilar
Deras tjocka vinter arbetahandskar
Lightning ovh Usb micro/usb C kablar

Thats it

Jula och Classe är dock nivåer över då de säljer riktiga märken, tex
Nyby, Ryobi, Makita, Fiskars, Philips och Gardena. Finns säkert en mängd mer som jag inte kommer på men kontentan är att Jula har bättre sortiment än biltema. Det är odiskutabelt
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
Att handla från biltema är rena lotteriet, ibland sitter det jvligt bra.
Grejer som jag anser är bra från biltema:
Inektsbortagningsmedlet till bilar
Deras tjocka vinter arbetahandskar
En del av deras andra elastiska arbetshandskar
Lightning ovh Usb micro/usb C kablae

Thats it
Tycker kablarna är ganska dåliga och slutar fungera ofta men utbytet är smärtfritt så vi i familjen fortsätter använda dom.
Köpte tyvärr en packe 80 grams skrivarpapper och det kommer aldrig ske igen.
 
Kashew Kashew skrev:
Att handla från biltema är rena lotteriet, ibland sitter det jvligt bra.
Grejer som jag anser är bra från biltema:
Inektsbortagningsmedlet till bilar
Deras tjocka vinter arbetahandskar
Lightning ovh Usb micro/usb C kablar

Thats it

Jula och Classe är dock nivåer över då de säljer riktiga märken, tex
Nyby, Ryobi, Makita, Fiskars, Philips och Gardena. Finns säkert en mängd mer som jag inte kommer på men kontentan är att Jula har bättre sortiment än biltema. Det är odiskutabelt
Med tanke på det som du nämner Classe och Jula säljer även märkesvaror gör att de spelar i olika klasser. Det man får jämföra deras wgna märken. För det blir galet att jämföra en bacho skiftnyckel från Jula med en från biltema. Dock handlar jag gärna i alla 3 butikerna.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte på biltema deras billigaste bluetooth headset. De va inget roligt köp. Men jag visste bad jag gab mig in på. Det skulle bara agera tillfällig kompis.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp inte skit, de har faktiskt verktyg med 10års garanti som ofta är användbara och prisvärda.
Jag har en hylsnyckelsats farsan köpte på Biltema i Linköping för 50år sedan. För 20-25årsedan gick den ingående bitsspärrskruvmejsen sönder. Men det gick att köpa en ny exakt likadan. Om der var på garanti, eller inte vet jag inte. Den håller ännu...

Så när det gäller hylsnyckelsatser behöver egentligen inte jag heller Biltema
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Att köpa kvalté på Biltema är väl som att gå ut i skogen och gräva guld.
Man kan göra ett fynd!
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Att köpa kvalté på Biltema är väl som att gå ut i skogen och gräva guld.
Man kan göra ett fynd!
Jag tycker nog chansen att hitta vettiga verktyg bland dem med 10års garanti är betydligt större, oftast är kvaliten fullt tillräcklig för hemmabruk.

Bland verktygen utan lång garanti är det nog som du skriver.
 
  • Gilla
arvid53 och 2 till
  • Laddar…
Man måste veta var man skall leta om man vill hitta kvalitet.
Vill man hitta guld är nog Biltema ett betydligt bättre ställe att leta på än ute i skogen.
Men jag får erkänna Biltemas guldlist är faktiskt av aluminium...
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker nog chansen att hitta vettiga verktyg bland dem med 10års garanti är betydligt större, oftast är kvaliten fullt tillräcklig för hemmabruk.

Bland verktygen utan lång garanti är det nog som du skriver.
Helt rätt. Jag har använt Biltema i decennier, sedan 80-talet minst, och min erfarenhet är att handverktygen med 10 års garanti alltid är av toppkvalitet. De billigare verktygen skall undvikas.
 
  • Gilla
arvid53 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.