V
Hej,

Hade ett far/son team som var trevliga och installerade en vaillant 10.4kw med multimatic 700/6 Vet inte om installationen är rätt utförd pga dålig COP kurva/hög energiförbrukning.
De hade inte ändrat några inställningar i konfigurationen så exempelvis så var pumpen bara aktiv mellan 06-22 även cirkulationen. Bivalenspunkt var satt på 0c. Detta hade varit katastrofalt under vintertid om jag förstår det rätt?
Har läst på och grejat i några dagar med inställningarna då certifierad vaillant tekniker inte kan komma förens om 6 veckor. Ska försöka ringa supporten på måndag.
Första 2 dagarna drog pumpen 35kw under 16h driftid på 55c. När jag ändrade inställningarna så kom jag ner till 17kWh på 55c men då under 24/7 drift. Nu kör jag 35c i pannan bara för att testa (medveten om legionella då jag har värmeslinga) och är nere i 8kWh per dygn. Jag har haft det rätt varmt och gött inne jämfört med när jag snålade och enbart körde elpatron. På mina sidor på vattenfall är jag nere i lägre strömförbrukning. Men sen har det varit rätt varmt det senaste dagarna COP kurvan är på 1.5-2.
De dagarna när det var kyligare så var COP kurvan bättre men med högre strömförbrukning. Konstigt?
Min pump är överdimensionerad för mitt hus men enl. 4 certifierade vaillant tekniker så är det lugnt för jag har 2st strömsnäspannor 500l vardera. Dessa fungerar då som ett "batteri". Har även vedpanna men cirkpumpen till denna är trasig och ska bytas. Är lite orolig att det ska bli sämre cop kurva när det blir kallare men än så länge har det varit tvärtom.
På multimatic 700/6 så står det utomhussensor är skadad.

Nu till mina frågor:
COP räknas väl energiutbyte/ström?
Hur påverkar det COP kurvan att utomhussensorn är skadad? Vet att man kan köra adaptiv värmekurva när den funkar. Just nu står den på 0.6.
Genomflödes tempraturen är alltid några grader högre än vad jag ställt in den på? Detta måste väl påverka COP kurvan.

Mvh
Velinga
 
V
V Velinga2002 skrev:
Hej,

Hade ett far/son team som var trevliga och installerade en vaillant 10.4kw med multimatic 700/6 Vet inte om installationen är rätt utförd pga dålig COP kurva/hög energiförbrukning.
De hade inte ändrat några inställningar i konfigurationen så exempelvis så var pumpen bara aktiv mellan 06-22 även cirkulationen. Bivalenspunkt var satt på 0c. Detta hade varit katastrofalt under vintertid om jag förstår det rätt?
Har läst på och grejat i några dagar med inställningarna då certifierad vaillant tekniker inte kan komma förens om 6 veckor. Ska försöka ringa supporten på måndag.
Första 2 dagarna drog pumpen 35kw under 16h driftid på 55c. När jag ändrade inställningarna så kom jag ner till 17kWh på 55c men då under 24/7 drift. Nu kör jag 35c i pannan bara för att testa (medveten om legionella då jag har värmeslinga) och är nere i 8kWh per dygn. Jag har haft det rätt varmt och gött inne jämfört med när jag snålade och enbart körde elpatron. På mina sidor på vattenfall är jag nere i lägre strömförbrukning. Men sen har det varit rätt varmt det senaste dagarna COP kurvan är på 1.5-2.
De dagarna när det var kyligare så var COP kurvan bättre men med högre strömförbrukning. Konstigt?
Min pump är överdimensionerad för mitt hus men enl. 4 certifierade vaillant tekniker så är det lugnt för jag har 2st strömsnäspannor 500l vardera. Dessa fungerar då som ett "batteri". Har även vedpanna men cirkpumpen till denna är trasig och ska bytas. Är lite orolig att det ska bli sämre cop kurva när det blir kallare men än så länge har det varit tvärtom.
På multimatic 700/6 så står det utomhussensor är skadad.

Nu till mina frågor:
COP räknas väl energiutbyte/ström?
Hur påverkar det COP kurvan att utomhussensorn är skadad? Vet att man kan köra adaptiv värmekurva när den funkar. Just nu står den på 0.6.
Genomflödes tempraturen är alltid några grader högre än vad jag ställt in den på? Detta måste väl påverka COP kurvan.

Mvh
Velinga
UPDATE: De kör mitt system med fast kondensering... COP värde på 1.5-2 vid 14c ute. Deras argument är att jag har en 4l värmeslinga i acctanken. Påstår att jag inte kan koppla en VVB till slingan för att förvärma vattnet (om det inte är en jätte dyr variant för 25-30k med slinga i sig) och sedan köra elpatron resten av vägen upp till 60c. Ringt strömsnäspannan och 4 andra vvs'are och vilken VVB som helst bör funka.
Vill köra flytande kondensering eftersom att detta bör dubbla COP värdet. De har antingen förstört, kopplat bort eller kopplat fel utomhussensorn så att den bara går på fast kondesering.
Om någon kan svara på följande fråga hade jag uppskattat detta:
Hur påverkas COP värdet i ett luftvärmevattensystem när den jobbar på flytande kondesering emot 1000l acctank?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
V Velinga2002 skrev:
UPDATE: De kör mitt system med fast kondensering... COP värde på 1.5-2 vid 14c ute. Deras argument är att jag har en 4l värmeslinga i acctanken. Påstår att jag inte kan koppla en VVB till slingan för att förvärma vattnet (om det inte är en jätte dyr variant för 25-30k med slinga i sig) och sedan köra elpatron resten av vägen upp till 60c. Ringt strömsnäspannan och 4 andra vvs'are och vilken VVB som helst bör funka.
Vill köra flytande kondensering eftersom att detta bör dubbla COP värdet. De har antingen förstört, kopplat bort eller kopplat fel utomhussensorn så att den bara går på fast kondesering.
Om någon kan svara på följande fråga hade jag uppskattat detta:
Hur påverkas COP värdet i ett luftvärmevattensystem när den jobbar på flytande kondesering emot 1000l acctank?
cop värdet borde vara detsamma men du får längre gångtider/mindre start stop.

Hur bestämmer du tempen inne om utegivaren är paj och ingen värmekurva finns?
 
V
J jespgrun skrev:
cop värdet borde vara detsamma men du får längre gångtider/mindre start stop.

Hur bestämmer du tempen inne om utegivaren är paj och ingen värmekurva finns?
Jag ställer in den på att jobba upp tanken till 50c så startar den igen när den gått ner till ca 7 grader enl vaillant. Det blir inte många start och stopp som du säger men den utgår ifrån någon default setting ist. Ett cop värde på 2 är ju inget att hurra över. Med fast kondensering får ju kompressorn jobba på max.
Flera vvs'are och även vaillant support har sagt att flytande kondensering är att föredra och ger bättre cop värde.
Jag har 2x500l acctankar. Kan bifoga lite bilder om du har lust att ta en kik. Bild nmr4 är ingång för värme och bild 7 tillbaka till pumpen, denna är Altech pumpen koppla till.
 
  • Vit värmepump står utomhus nära en röd vägg och grått fundament, bredvid träpall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation i taket, koppar och plast, gammalt och nytt, genom vägg, dålig belysning, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem, rör, radiator, interiör, installationsrum, kopparledningar, ventiler, fönster, tekniskt utrymme, belysning, ljus, skrymmande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniskt utrymme med isolerade rör, elinstallationer och VVS-komponenter som mätare och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation med rör, eluttag, ventiler och isolering i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett teknikrum med rörledningar, mätare och en cirkulationspump för värme- och vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och ventiler på en vägg, termometer, plasthink, dränering, installation för vatten och värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
sluta att mata båda 500l tankarna det gör att det tar för lång tid att uppnå inställd temp värm bara den med el-stödet i.

förvärm tappvarmvattnet med slingan till din vvb då går vvb med mindre dyrare energi

risken för legionella är betydligt överdriven bla annat krävs det stillastående vatten, för att du skall få detta i en slinga krävs att du bara använder kallvatten i ett års tid ca och att bakterien finns i vattnet som kommer in.
nackdelen med flytande kondensering kan vara att tappvarmvattnet inte räcker till då värme slingan ligger i pumpens tank men det gör ju inget om du har en separat vvb efter som dessutom håller 65C och dödar ev legionellabakterier
 
  • Gilla
  • Älska
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
C
V Velinga2002 skrev:
Med fast kondensering får ju kompressorn jobba på max. Flera vvs'are och även vaillant support har sagt att flytande kondensering är att föredra och ger bättre cop värde.
Att flytande kondensering är föredra är nog en rätt kraftig underdrift. Klart du vill att pumpen skall jobba så effektivt som möjligt, och då är inte fast kondensering ett alternativ.
Kan du inte slänga in en separat VVB (på en separat varmvattenkrets på pumpen alltså)?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
V
electroluxaren skrev:
sluta att mata båda 500l tankarna det gör att det tar för lång tid att uppnå inställd temp värm bara den med el-stödet i.

förvärm tappvarmvattnet med slingan till din vvb då går vvb med mindre dyrare energi

risken för legionella är betydligt överdriven bla annat krävs det stillastående vatten, för att du skall få detta i en slinga krävs att du bara använder kallvatten i ett års tid ca och att bakterien finns i vattnet som kommer in.
nackdelen med flytande kondensering kan vara att tappvarmvattnet inte räcker till då värme slingan ligger i pumpens tank men det gör ju inget om du har en separat vvb efter som dessutom håller 65C och dödar ev legionellabakterier
Tack så hemskt mycket för svar! Jag är fortfarande tonåring så det är mycket att stå i helt plötsligt när man knappt har hållt i en skruvdragare innan!
Det var detta jag sa till vvs'aren som installera pumpen. Varför inte bara koppla utflödet (den med Altech cirkpumpen, detta vet du redan givetvis!) till ena pannan så jobbar den enbart mot 500L och inte 1000L, det måste ge bättre COP värde och ha den på flytande kondensering. Utomhusgivaren funkar inte just nu, tror vvs'arn bara kopplat bort det för han tog vatten över huvudet. Har en AI-modul som klarar värme, VVB, solceller och kylning.
"risken för legionella är betydligt överdriven" 100% sanning i det du säger! Det finns dock två sätt för mig att gå tillväga med VVB.
1.Seriekoppla med slingan i acctank och förvärma vattnet sen köra resten på el. Billigare installation samt mindre start och stopp för pumpen.
2. Koppla VVB mot AI-modulen med givare/rör och värma upp genom pumpen. Dyrare installation och mer start och stopp (slitage på pumpen).
Fråga 1: 1 är väl det givna valet?

Min pump är en vaillant 10.4kw. Mitt hus är på 80kvm boyta+25kvm biyta. Med andra ord har pumpen 2x effekt emot vad jag behöver räknas med BTU. Jag förstår att detta inte är optimalt men fick tag i pumpen begagnad (4år) och har 4kr/kWh...
Kan ju inte ta bort mina accumulator tankar men kan ju koppla bort ena iaf. 200-250l hade väll vart optimalt egentligen men vill ju ha möjligheten att elda också.
Fråga nmr2: Om jag kopplar bort ena och kör på flytande kondesering så lär väl detta göra COP värdet betydligt mycket bättre?
Fråga nmr 3. Kan jag koppla till och från ena 500l tanken med ?kulventil/er? så att jag kan använda båda när jag vill använda mig av fast kondensering (vedeldning).
Fråga nmr 3. just nu är utflödet kopplat längst ner i tank nmr2. Så jag använder 1000L (bild nmr 1). Kan jag koppla den till uttaget som jag ringa in med röd färg (bild nmr2)? Är ju någonting som sitter i det uttaget, vad är det?

Du fattar inte hur mycket jag uppskattar hjälpen jag får! Du verkar kunna värmesystem så snälla läs och svara på mina frågor om du har tid! Tack så hemskt mycket återigen!
 
  • VVS-installation med kopparledning, avstängningsventiler, termometer och PVC-avloppsrör på betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlare, anslutning markerad med rött, korrosion synlig, tryckmätare, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
C cpalm skrev:
Att flytande kondensering är föredra är nog en rätt kraftig underdrift. Klart du vill att pumpen skall jobba så effektivt som möjligt, och då är inte fast kondensering ett alternativ.
Kan du inte slänga in en separat VVB (på en separat varmvattenkrets på pumpen alltså)?
Tack för svar! Jo, tänker slänga på en VVB. Min vaillant AI-modul klarar värme, VVB, solceller och kylning.
Min vvs'are säger dock att man måste ha en VVB men speciell slinga som kostar minst 25k. Total lögn! Ringt strömsnäspannan och alla VVB funkar.
Om du kan läsa svaret jag gav till electroluxaren och svara på de frågorna så hade det vart guld! Är ung, dum och oerfaren!!
Vet att vissa hantverkare/vvs'are är hederliga men tyvärr så känns det som den jag har att göra med spelar på min oerfarenhet. Fått köra en crash course i VVS den senaste veckan. Är rätt duktig på att lära mig teori men min bortgången far lärde mig aldrig ett skit. Bara alkohol och cigg... Avundas mina polare som har fått lära sig allt av sin händiga farsor. Nu är ni på byggahus inte mina terapuet'er, hahahaha, så ska inte va bitter. Men det är så jäkla mycket att stå i som tonåring.

Tack återigen cpalm!
 
C
V Velinga2002 skrev:
Fråga 1: 1 är väl det givna valet?
Är ingen värmpumpsexpert, men nej, jag tycker inte alls att det är givet.
Du vill ju ha billigt varmvatten året runt. Visst sliter det i någon mån på pumpen, men det är ju det den är till för.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
C cpalm skrev:
Är ingen värmpumpsexpert, men nej, jag tycker inte alls att det är givet.
Du vill ju ha billigt varmvatten året runt. Visst sliter det i någon mån på pumpen, men det är ju det den är till för.
Jo de stämmer. Men om acctanken förvärmer vattnet till det som är i slingan 30-40c. Sen elberedare resten av vägen upp till 60c så kanske det spara. Start och stopp kostar ju en del på en 10.4kw pump.
Uppskattar input oavsett! Tack för hjälpen cpalm! Har du några frågor om fastighetsautomation, plc eller industrirobotar så får du fråga mig! Vill hjälpa tillbaks så gott det går. Känner mig rätt hemma här på byggahus! :)
Mvh
Velinga
2002
 
C
V Velinga2002 skrev:
Men om acctanken förvärmer vattnet till det som är i slingan 30-40c. Sen elberedare resten av vägen upp till 60c så kanske det spara. Start och stopp kostar ju en del på en 10.4kw pump.
Jo men acctanken håller ju bara rumstemperatur hela sommarhalvåret. Och med flytande kondensering är den inte ens fesljummen den här tiden på året. Så 30-40° får du bara när det är riktigt kallt. Är övertygad om att du får bäst driftekonomi i att välja en lite större beredare och köra 40-50° 100% kompressorvärme istället. Med spets en gång i veckan om man är orolig för att det inte blir tillräckligt varmt.
Har inte upplevt att vår pump kör särskilt många starter på varmvattnet.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V Velinga2002 skrev:
Tack så hemskt mycket för svar! Jag är fortfarande tonåring så det är mycket att stå i helt plötsligt när man knappt har hållt i en skruvdragare innan!
Det var detta jag sa till vvs'aren som installera pumpen. Varför inte bara koppla utflödet (den med Altech cirkpumpen, detta vet du redan givetvis!) till ena pannan så jobbar den enbart mot 500L och inte 1000L, det måste ge bättre COP värde och ha den på flytande kondensering. Utomhusgivaren funkar inte just nu, tror vvs'arn bara kopplat bort det för han tog vatten över huvudet. Har en AI-modul som klarar värme, VVB, solceller och kylning.
"risken för legionella är betydligt överdriven" 100% sanning i det du säger! Det finns dock två sätt för mig att gå tillväga med VVB.
1.Seriekoppla med slingan i acctank och förvärma vattnet sen köra resten på el. Billigare installation samt mindre start och stopp för pumpen.
2. Koppla VVB mot AI-modulen med givare/rör och värma upp genom pumpen. Dyrare installation och mer start och stopp (slitage på pumpen).
Fråga 1: 1 är väl det givna valet?

Min pump är en vaillant 10.4kw. Mitt hus är på 80kvm boyta+25kvm biyta. Med andra ord har pumpen 2x effekt emot vad jag behöver räknas med BTU. Jag förstår att detta inte är optimalt men fick tag i pumpen begagnad (4år) och har 4kr/kWh...
Kan ju inte ta bort mina accumulator tankar men kan ju koppla bort ena iaf. 200-250l hade väll vart optimalt egentligen men vill ju ha möjligheten att elda också.
Fråga nmr2: Om jag kopplar bort ena och kör på flytande kondesering så lär väl detta göra COP värdet betydligt mycket bättre?
Fråga nmr 3. Kan jag koppla till och från ena 500l tanken med ?kulventil/er? så att jag kan använda båda när jag vill använda mig av fast kondensering (vedeldning).
Fråga nmr 3. just nu är utflödet kopplat längst ner i tank nmr2. Så jag använder 1000L (bild nmr 1). Kan jag koppla den till uttaget som jag ringa in med röd färg (bild nmr2)? Är ju någonting som sitter i det uttaget, vad är det?

Du fattar inte hur mycket jag uppskattar hjälpen jag får! Du verkar kunna värmesystem så snälla läs och svara på mina frågor om du har tid! Tack så hemskt mycket återigen!
Jag är lekman som du men som jag ser det finns det bara 2 alternativ till att använda fast kondensering.

1. Du har ackumulatortank med slinga/VVB som kräver högre temp pga legionella/temp.

2. Du har el avtal med timspot och vill lagra energin i ackumulatortankarna tills dyrare timmar.

Finns ingen anledning att köra fast kondensering bara för du vill elda.
Jag har Luftvatten från IVT med flytande kondensering men även vattenmantlad kamin till 750L tank med 2 VV slingor som förvärmning.

Storlek på ackumulatortankar och vad sitter det för VV möjligheter i dem?
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
C cpalm skrev:
Jo men acctanken håller ju bara rumstemperatur hela sommarhalvåret. Och med flytande kondensering är den inte ens fesljummen den här tiden på året. Så 30-40° får du bara när det är riktigt kallt. Är övertygad om att du får bäst driftekonomi i att välja en lite större beredare och köra 40-50° 100% kompressorvärme istället. Med spets en gång i veckan om man är orolig för att det inte blir tillräckligt varmt.
Har inte upplevt att vår pump kör särskilt många starter på varmvattnet.
Är 19bast och bor helt själv så lär va så de kommande 5-10åren iaf. Ärvde ett hus som var illa omhändertaget av min far. Vill skaffa badkar men då lär väl 100l VVB räcka ändå? Så tycker du att jag ska köra på 100-200L VVB med fast kondensering? Är inte rädd för legionella så det är lugnt. har ungefär 3-4 start och stopp på pumpen atm på min 1000L acctank.
Känns så galet alltihop med att blanda fast kondensering (vedeldning) och flytande (1000L acc tank). Svårt att välja.
Om jag får ställa en fråga till är det: hur kan jag mäta COP värdet på ett bra sätt?
De på vaillant sa att jag inte ska lita på displayen till 100% (energiutbyte/strömförbrukning).
 
V
J jespgrun skrev:
Jag är lekman som du men som jag ser det finns det bara 2 alternativ till att använda fast kondensering.

1. Du har ackumulatortank med slinga/VVB som kräver högre temp pga legionella/temp.

2. Du har el avtal med timspot och vill lagra energin i ackumulatortankarna tills dyrare timmar.

Finns ingen anledning att köra fast kondensering bara för du vill elda.
Jag har Luftvatten från IVT med flytande kondensering men även vattenmantlad kamin till 750L tank med 2 VV slingor som förvärmning.

Storlek på ackumulatortankar och vad sitter det för VV möjligheter i dem?
Tack för svar!

1. Jag har 1000L acctank där ena har Värmeslinga på 4liter. Slingan går att seriekoppla till VVB för att antingen förvärma och sedan värma resten av vägen upp till 60-70c med el eller att sätta i växelventil till VVB så att LVVP värmer upp den.
Min vvs'are sa att detta inte var möjligt om jag inte investerade i en VVB med en slinga och att detta minst skulle kosta 25k. Ringde strömsnäspannan och det är inga problem med en vanlig VVB.
Kalla mig korkad men jag förstår inte hur det kan vara effektivt att köra flytande kondensering när jag har en tank på 1000L. Är det inte bättre med 200l tank då i och med värmebortfall? Vad ligger ditt COP på?
Spelar det någon som helst roll om tanken är 200l eller 2000l om du kör flytande kondesering?
Har fått höra att jag ska skaffa en automatisk shuntventil av flera vvs'are och användare på forumet.
Jag ved eldar ibland också vill jag tillägga också.
Det är rena virrvarrvet i min hjärna. Om flytande ger bättre COP värde trots stor acctank så kan jag kan bara seriekoppla en VVB och antingen förvärma den och köra el upp till 60c eller köra på växelventil så att LVVP arbetar emot den. Har ett väldigt avancerat system som kan ha värme, VVB, solceller och kylning.
Snälla ge din input! Vill optimera mitt värmesystem och vill gärna kunna elda fortfarande.
 
C
V Velinga2002 skrev:
Så tycker du att jag ska köra på 100-200L VVB med fast kondensering?
Nu kanske inte fast/flytande kondensering är meningsfulla begrepp för varmvatten där bör-värdet är konstant.

Men nja, jag menar i princip att du skall köra flytande kondensering på varmvattnet på så sätt att VVB aldrig innehåller varmare vatten än du vill ha ut i varmvattenkranen. Till skillnad om du låter elpatron köra upp temperaturen till t.ex. 80° och låter en blandningsventil leverera lagom varmt vatten ut. Men ju lägre temperatur, desto större beredare behövs för samma varmvattenuttag så klart.

Det blir mer komplicerat om du vill kunna producera varmvatten både med ved och VP. Men elpatron ser jag inte riktigt poängen med.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.