Claes Sörmland
B boohoo skrev:
Det man skall tänka på när det kommer till all statistik vad gäller husförsäljningar är alla hus som inte ingår i statistiken, dvs de husen som inte blir sålda. Det som blir sålt i dagsläget är attraktiva hus. Renoveringsobjekt eller so-so objekten blir kvar för köpare och säljare kommer inte mötas i pris. Säljarna har vant sig vid priserna som va pre räntehöjningar och många vill inte gå ner.
Ja det finns survivor bias vid en marknadsnedgång. Men ge det lite tid att verka ut så får vi se, folk måste få ett behov att flytta t ex p g a familjeförhållanden, separation, jobb, hälsa, död, ekonomi o s v. Alltid svårt med spåkulan i ekonomiska frågor.

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det finns survivor bias vid en marknadsnedgång. Men ge det lite tid att verka ut så får vi se, folk måste få ett behov att flytta t ex p g a familjeförhållanden, separation, jobb, hälsa, död, ekonomi o s v. Alltid svårt med spåkulan i ekonomiska frågor.
Yes, det är lite det jag menar. Ger man det lite tid skulle jag tro att nedgången är större än vad nuläget visar.

Anchoring är ett fenomen. Dvs man låser fast sig vid det högsta eller lägsta priset på något. Att det priset inte gäller längre struntar hjärnan i:D

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verkar se väldigt likt ut i alla kommuner kring Stockholm och nedåt Sörmland när jag kollar. Några kommuner har haft en viss nedgång för villapriserna jämfört med de extrema pandemipriserna men generellt ligger priset högt utifrån ett flerårsperspektiv. Bostadsrätter verkar ha fallit en del.
Det är många som inte vill sälja till marknadspris. Om tillräckligt många säljare tror att det är en tillfällig svacka kan de hålla ner tillgången ett tag.

Jag skulle inte bli förvånad om priserna trillade ner till 2015 års nivåer. Dvs som de var före räntesänkningarna började slå till. I alla fall på bostäder utan bra läge (med hög tillgång).

A
Z ZipLock skrev:
Hade hoppats på lite lägesrapporter från husmarknaden på forumet, men i brist på sådana får jag bidra med en egen. Följande är mina subjektiva och icke statistiskt underbyggda observationer från Uppsalatrakten:

• Det finns mycket hus till salu. Min sökning på Hemnet över Uppsala och Knivsta har just nu 170 hus till salu. Den högsta siffra jag sett tidigare har varit kring 110 hus på våren 2021.
  • Det finns "bättre" hus till salu än under corona-åren. Då var det mycket som bytte ägare utan att komma ut på marknaden eller blev "borttagen före visning".
  • Utgångspriserna verkar ha justerats upp. Mäklarna/säljarna förväntar sig inte vild budgivning och justerar i stället upp utgångspriset.
  • Det är väldigt mycket mindre folk på visningarna än före sommaren.
  • Budgivningarna är obefintliga eller tröga.

Anekdot: För ett tag sedan var vi på visning. Ett hus i en bra del av staden med ett bra läge. En del ytskikt och ett badrum behövde åtgärdas, men i övrigt okej. För ett år sedan hade det varit 20 familjer på visningen och plus 10-20% budgivning. Nu var det tre sällskap på visningen och ett av dem vände mer eller mindre i dörren.
Enligt HOX är priserna ner ungefär -12% sedan toppen i vintras. Enligt Husmask ner mot -20% i tex Sthlms innerstad.

Dock så säljs det bara 60-70% av vad det vanligen gör samtidigt som utbudet är stort som du säger. Sannolikt är nedgången större då det finns en eftersläpning. Nedgången är den i särklass största sedan 90-tals krisen redan nu och inget talar för att det på långa vägar är nära botten. Finanskrisen 2008 är en piss i atlanten mot vad vi ser nu.

Min reflektion är att folk fortfarande överlag är TOTALT orealistiska gällande vad de ska få för sina villor. Det normala förfarandet är att man lägger upp ett HÖGRE utgångspris än någonsin. Får inte ett enda bud (inte ens skambud -20% under utgång) låter huset ha visning i 3-4 helger innan man kryper till korset och sänker priset. De som sedan kan tänka sig sälja runt 20-25% under toppnoteringarna i vintras säljer. Övriga säljer inte.

Var på en visning i helgen i ett rätt sunkigt hus i attraktiv förort i Stockholm. Paret har skilt sig och skaffat nya boenden (hyres). De köpte för 1.5 år sedan för 11 msek (9.4 utgång), nu har de lagt upp huset för 9.8. De få som var där gick och småskrattade åt den dåliga standarden kontra det höga priset och mäklaren var totalt uppgiven. I denna marknad kanske detta hus går att sälja för lite över 8 msek. Segt för paret som har nästan 8 msek i pantbrev på kåken. Ska de fortsätta äga huset gemensamt i ett par år för att försöka få ut ett högt pris eller bita i det sura äpplet och torska sina 3 msek man en gång lade i insats och sitta i Hyresrätter utan en krona på banken?

Priserna kommer fortsätta ned till åtminstone pre-covid nivåer, förmodligen mer. De priserna vi såg i vintras kommer det ta MÅNGA år innan vi ser igen. Så ni som sitter och försöker "vänta ut" detta, förbered er på att vänta tills nästa årtionde.

• Gilla
Sofriko och 4 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Min reflektion är att folk fortfarande överlag är TOTALT orealistiska gällande vad de ska få för sina villor. Det normala förfarandet är att man lägger upp ett HÖGRE utgångspris än någonsin.
Jag var och tittade på en villa från 95 i en ort på vischan för 3 000 000 i helgen. Säljarna köpte för 2 850 000 år 2021 och vill alltså ha 150 000 mer än när de köpte. De har inte gjort någonting och säljer för att de skiljer sig. Badrum och tak är avskrivna men OK skick.

Om man räknar med en nominell nedgång på 10-15 procent så borde de räkna med att få runt 2 400 000 till 2 500 000.

Mäklarn sa att de fått bud "som inte var aktuella" utan att specifiera då de "vill ha tillbaka pengarna". Jag iddes inte ens reflektera över om jag ville ha det när man måste kämpa i sådan uppförsbacke från säljarna. Istället har de nu fjärde visningen.

Finns många exempel med uppenbara fantasipriser i kommunen, medan hus med bra läge och standard fortfarande går lite över utgångpris.

Jag tror stenhårt på min teori att marknaden fallit olika mycket för A- och B-hus.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
A
Aaake37 skrev:
Var
J Jaggatagga skrev:
Jag var och tittade på en villa från 95 i en ort på vischan för 3 000 000 i helgen. Säljarna köpte för 2 850 000 år 2021 och vill alltså ha 150 000 mer än när de köpte. De har inte gjort någonting och säljer för att de skiljer sig. Badrum och tak är avskrivna men OK skick.

Om man räknar med en nominell nedgång på 10-15 procent så borde de räkna med att få runt 2 400 000 till 2 500 000.

Mäklarn sa att de fått bud "som inte var aktuella" utan att specifiera då de "vill ha tillbaka pengarna". Jag iddes inte ens reflektera över om jag ville ha det när man måste kämpa i sådan uppförsbacke från säljarna. Istället har de nu fjärde visningen.

Finns många exempel med uppenbara fantasipriser i kommunen, medan hus med bra läge och standard fortfarande går lite över utgångpris.

Jag tror stenhårt på min teori att marknaden fallit olika mycket för A- och B-hus.
Helt enig.

Har tittat på massor av hus som legat ute i månader där mäklaren har fått bud "som inte är aktuella". Dessa bud är ofta helt realistiska men säljarna håller fast vid att de ska ha det de köpte för. Helst mer.

I Stockholms bättre områden går de villor som nu säljs runt 15-20% under toppen i vintras. Det finns många som tackade nej till bud i typ augusti som de varit överlyckliga över idag. Priserna fortsätter ned varje månad och de som väntar kommer i 9 fall av 10 få sämre priser för varje månad som går.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det är två helt olika livsstilar. För mer än 30 år sedan flyttade min fru och jag från en mindre stad till en avstyckad gård med 400 m till närmsta granne.
I stan hade vi förutsägbar hyreskostnad och inget ekonomiskt ansvar om det började läcka vatten eller frysen pajade.
Nu bor vi i ett ständigt pågående renoveringsprojekt.
Men nu bor vi dessutom mycket billigare, även om utgifterna kan vara svåra att förutse. Det gäller att ha en rejäl buffert! Frihet, stora ytor både inom- och utomhus, känslan av att vi gör som vi vill och kan tacka oss själva för allt som blivit fint är värden som inte lätt kan översättas i kronor och ören.
Skulle aldrig falla oss in att ringa hantverkare för att byta gardiner, eller för att totalrenovera ladugården för att få plats med nytt pannrum, snickarverkstad och stort (70 m2) frostfritt förråd. Sånt fixar man förstås själv, med benäget bistånd från lokal röris och elis, som med åren också blivit kompis (med fakturor, moms och kollektivavtal förstås). Våra nu vuxna barn har tackat många gånger för att de fått växa upp i en så stimulerande miljö. Men trots allt arbete finns ändå plats för fritidsintressen och föreningsengagemang!
Det enda alternativ jag skulle kunna tänka mig är en liten tvårumslägenhet mitt i en större stad (tänk London) där man spontant kan kila ner på kvarterspuben kl 21.00, eller gå på teater en onsdagskväll. Men en sådan lägenhet skulle vi aldrig ha råd med!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Helt enig.

Har tittat på massor av hus som legat ute i månader där mäklaren har fått bud "som inte är aktuella". Dessa bud är ofta helt realistiska men säljarna håller fast vid att de ska ha det de köpte för. Helst mer.

I Stockholms bättre områden går de villor som nu säljs runt 15-20% under toppen i vintras. Det finns många som tackade nej till bud i typ augusti som de varit överlyckliga över idag. Priserna fortsätter ned varje månad och de som väntar kommer i 9 fall av 10 få sämre priser för varje månad som går.
Mm. Det är nog många som ångrar att de inte tog pengarna och sprang i somras. Å andra sidan lika många med facit i hand som är lättade över att de inte fick napp på sina bud.

B Bilybianca skrev:
Det är två helt olika livsstilar. [...]
Känns som att du försökte svara i den här tråden :p
https://www.byggahus.se/forum/threads/fran-innerstan-till-hus-blir-man-lyckligare.472294/

JM som är en rätt bra barometer på iallafall Sthlms marknaden Inom parentes är antal sålda under samma period förra året. Ur deras Q3a rapport:

"Antalet sålda bostäder var 470 (808) och antalet produktionsstartade bostäder 688 (817) i tredje kvartalet."

Bonava visar ungefär samma bild. Ur deras Q3a rapp:

"För Sverige, som är bolagets näst största marknad, redovisar Bonava följande information om tredje kvartalet: Antalet sålda bostäder till konsument i kvartalet uppgick till 18 (149). Inga bostäder startades (162) eller såldes (337) till investerare."

A
J Jaggatagga skrev:
Mm. Det är nog många som ångrar att de inte tog pengarna och sprang i somras. Å andra sidan lika många med facit i hand som är lättade över att de inte fick napp på sina bud.

Känns som att du försökte svara i den här tråden :p
[länk]
Samtidigt svårt som köpare att "vänta ut marknaden" då det ofta tar lång tid att hitta en perfekt villa.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Blev precis utskälld av en mäklare. Var på ett hus i rätt dåligt skick i helgen jag inte var intresserad av. Sade att det (totalt orealistiska) utgångspriset var alldeles för högt för att det skulle intressera oss i denna marknad. Mäklaren pushar för att jag ska säga vad det är värt för oss, jag försöker bara slippa uppge det för att säljarna sannolikt inte är intresserade av den nivån. Mäklaren pushar vidare och jag säger runt 20% under utgångspris.

Mäklaren blir då fly förbannad och börjar "läxa upp" om vad han sålde liknande hus för i vintras. Jag ger flera referenser till de hus i området som faktiskt sålts i området de senaste 3 månaderna men de är "inte jämförbara" enligt mäklaren trots att de alla hade ett bättre skick i mina ögon.

Det osar rejäl desperation nu. Har säkert pratat med 5-6 mäklare som är rejält upprörda över de "orealistiska" bud de fått på sina objekt, och då är det inte ens jag som lagt buden.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
Aaake37 skrev:
Blev precis utskälld av en mäklare. Var på ett hus i rätt dåligt skick i helgen jag inte var intresserad av. Sade att det (totalt orealistiska) utgångspriset var alldeles för högt för att det skulle intressera oss i denna marknad. Mäklaren pushar för att jag ska säga vad det är värt för oss, jag försöker bara slippa uppge det för att säljarna sannolikt inte är intresserade av den nivån. Mäklaren pushar vidare och jag säger runt 20% under utgångspris.

Mäklaren blir då fly förbannad och börjar "läxa upp" om vad han sålde liknande hus för i vintras. Jag ger flera referenser till de hus i området som faktiskt sålts i området de senaste 3 månaderna men de är "inte jämförbara" enligt mäklaren trots att de alla hade ett bättre skick i mina ögon.

Det osar rejäl desperation nu. Har säkert pratat med 5-6 mäklare som är rejält upprörda över de "orealistiska" bud de fått på sina objekt, och då är det inte ens jag som lagt buden.
Det kommer fortsätta ner under 2023 och det snabbas på av en ytterligare höjning av räntan nu 24 november på 0.5-0.75%.
Priserna har inte anpassat sig till det nya ränteläget samtidigt som vi har en osäkerhet med elpriser och generell inflation.

Hoppas själv att man kan göra ett klipp till våren 2024

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Något jag reagerat på här i Uppsala är att det börjar dyka upp mycket reklam för nya hyreslägenheter i mitt flöde. Det har byggts massor av flerfamiljshus här i stan och man undrar om det börjar ta slut på nya hyresgäster som har råd med de höga hyrorna i nybyggen?

Kom att tänka på den här tråden när jag såg budgivningen på en gård till salu i Surahammars kommun...

Aktiv auktion, högsta bud på 1 200 000 svenska kronor, utgångspris 2 995 000 kronor, intresseanmälan länk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Älska
SueCia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.