mexitegel mexitegel skrev:
Men ska göra en grundligare undersökning i helgen.
Ingen brådska för den skulle i så fall mest vara en reserv för mig. Hittar du den så gör du och mitt "avtalsförslag" ligger fast.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F Fumble skrev:
"Vi kan ju försöka hjälpas åt att få till en - vi har ju samma problem?:D"

Vad tror ni om att skapa två automationer? Den ena triggas vid midnatt och den andra när "morgondagens data tillgängliga", eller vad det heter, går från false till true. Båda tröskar igenom respektive dygns nordpoolpriser och försöker sätta följande:
  • max
  • min
  • medel
  • nivå för "dyrt"
  • nivå för "billigt"
  • tidpunkt att starta förvärmning av huset (om det finns en lämplig sådan)
  • tidpunkt att vila uppvärmningen av huset (om det finns en lämplig sådan)
De tre första får man redan från Nordpool för innevarande dygn, men jag vill veta dem för morgondagen också, för att kunna få med dem i en graf. Kriterierna för de två senare kan vi diskutera vidare. Detta är ett försök att hitta ett angreppssätt. Förvärmningen borde börja någon tidskonstant för huset innan "billigt" upphör.

Jag tänker att återställning av förvärmning resp vila styrs av ytterligare två automationer som triggas av att man återgår från "dyrt" respektive "billigt", men även det kan diskuteras.

Vad tror ni?

/Fumble
Apropå frågan om att värka fram en bra algoritm för att optimera värmen i huset med timprisavtal. Värmesystemet är vattenburet och värms med bergvärme.

Jag har börjat enkelt och använder samma logik som för varmvattnet, dvs att "brassa" när det är billigt och försöka "hålla andan" när det är dyrt, samt köra normalt däremellan. Det funkar skitdåligt - se här:
Temperature chart showing room temperature drop despite preheating during low-cost hours.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan 9-11 har husets kallaste rum tappat två grader och ni ser ju under hur lång tid förvärmningen pågått.

Min slutsats är att det är helt värdelöst att försöka förvärma huset under lågprisperioder. Har någon andra erfarenheter?

/Fumble
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Apropå frågan om att värka fram en bra algoritm för att optimera värmen i huset med timprisavtal. Värmesystemet är vattenburet och värms med bergvärme.

Jag har börjat enkelt och använder samma logik som för varmvattnet, dvs att "brassa" när det är billigt och försöka "hålla andan" när det är dyrt, samt köra normalt däremellan. Det funkar skitdåligt - se här:
[bild]
Mellan 9-11 har husets kallaste rum tappat två grader och ni ser ju under hur lång tid förvärmningen pågått.

Min slutsats är att det är helt värdelöst att försöka förvärma huset under lågprisperioder. Har någon andra erfarenheter?

/Fumble
Har varit live med timpris i två månader nu och det rullar på bra. Jag har fyra automationer som tittar på elpriset och beroende på kostnad ställer temp inomhus samt varmvatten på/av. Jag är väldigt aktiv med att styra värme på/av men har inte vågat automatisera det.

I september och oktober har det oftast inneburit att jag slår ifrån värmen vid 6 på morgonen. Huset håller då drygt 20 grader och är behagligt. När jag kommer hem från jobbet är tempen 18-19 grader oftast(beror på blåst och solsken). De allra flesta kvällar klarar vi oss utan värmen påslagen tills klockan blir 21-22 cirka. Oktober har varit varm så vi får väl se hur det utvecklar sig framöver. Det är ganska uppenbart att vädret påverkar min inomhustemp otroligt mycket.

Röd = värme på
Grön = värme blockerad
Graf över inomhustemperatur med datum, temperaturfluktuationer och markeringar för när värmen är på/av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har gjort en enkel skärm i HA för att lägga in tid för start/stopp så jag slipper övervaka hela tiden, räcker ofta att fixa det på kvällen innan läggdags. Inatt startar jag värmen vid 3 och kör fram till 7 t.ex.

Gränssnitt för automatiserad schemaläggning av värme med klocksymboler, stopptid 6:59 och starttid 3:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip och 4 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Apropå frågan om att värka fram en bra algoritm för att optimera värmen i huset med timprisavtal. Värmesystemet är vattenburet och värms med bergvärme.

Jag har börjat enkelt och använder samma logik som för varmvattnet, dvs att "brassa" när det är billigt och försöka "hålla andan" när det är dyrt, samt köra normalt däremellan. Det funkar skitdåligt - se här:
[bild]
Mellan 9-11 har husets kallaste rum tappat två grader och ni ser ju under hur lång tid förvärmningen pågått.

Min slutsats är att det är helt värdelöst att försöka förvärma huset under lågprisperioder. Har någon andra erfarenheter?

/Fumble
För mig har det ändå fungerat rätt bra tycker jag. Dock är nog en stor anledning till det att det inte riktigt blivit kallt än. Det var några kalla dagar tidigt i september då det blev lite kallt dock. Men det ser jag bara som en lite bättre anledning att faktiskt tända en brasa när man kommer hem istället. Dock räknar jag med att när kylan väl kommer så blir det snarare bara lite kallare när det är dyrt än att det håller kvar något från när det var billigt. Men det beror ju lite på hur priset går upp och ner etc. Jag styr genom att simulera innegivare till värmepumpen och skickar aktuell temp plus elpris till den så den ska tro att det är varmare än det är när priset är högt etc.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Apropå frågan om att värka fram en bra algoritm för att optimera värmen i huset med timprisavtal. Värmesystemet är vattenburet och värms med bergvärme.

Jag har börjat enkelt och använder samma logik som för varmvattnet, dvs att "brassa" när det är billigt och försöka "hålla andan" när det är dyrt, samt köra normalt däremellan. Det funkar skitdåligt - se här:
[bild]
Mellan 9-11 har husets kallaste rum tappat två grader och ni ser ju under hur lång tid förvärmningen pågått.

Min slutsats är att det är helt värdelöst att försöka förvärma huset under lågprisperioder. Har någon andra erfarenheter?

/Fumble
Jag styr bergvärmen med HA och node-red. Använder Powersaver. Man kan se hur förbrukningen ökar så snart som priset går ned. Beroende på hur kalt det är ute och varmt inne så startar lite olika scenario. Graf över elpriser och energiförbrukning per timme samt kontroller för bergvärme och elpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst skiftar temeraturen inne men de höga mitt på dagen är solen som värmt.
Graf som visar inomhustemperatur över tid, med en höjning vid solens uppvärmning och fall vid kallare utetemperatur.

Men just den graf vi tittar på ovan är ganska starkt påverkad av fallande ute temp.

Linjediagram som visar variationer i energiförbrukning relaterad till utomhustemperatur över tid.
 
  • Gilla
KentaBro
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Apropå frågan om att värka fram en bra algoritm för att optimera värmen i huset med timprisavtal. Värmesystemet är vattenburet och värms med bergvärme.

Jag har börjat enkelt och använder samma logik som för varmvattnet, dvs att "brassa" när det är billigt och försöka "hålla andan" när det är dyrt, samt köra normalt däremellan. Det funkar skitdåligt - se här:
[bild]
Mellan 9-11 har husets kallaste rum tappat två grader och ni ser ju under hur lång tid förvärmningen pågått.

Min slutsats är att det är helt värdelöst att försöka förvärma huset under lågprisperioder. Har någon andra erfarenheter?

/Fumble
Det svåra är ju att hitta rätt balans. Tiden på och av måste ju hela tiden balanseras mot intervallet av okej temperaturer och nuvarande och framtida elpris.
Men lätt är det inte.
För oss tycker jag det fungerar rätt okej så här långt. Visst är det svalare vissa perioder, men helt okej. Våra svalare rum är sovrummen, så där vill man ändå inte ha så varmt. Återstår att se hur det blir när temperaturen kryper nedåt.
 
F Fumble skrev:
Apropå frågan om att värka fram en bra algoritm för att optimera värmen i huset med timprisavtal. Värmesystemet är vattenburet och värms med bergvärme.

Jag har börjat enkelt och använder samma logik som för varmvattnet, dvs att "brassa" när det är billigt och försöka "hålla andan" när det är dyrt, samt köra normalt däremellan. Det funkar skitdåligt - se här:
[bild]
Mellan 9-11 har husets kallaste rum tappat två grader och ni ser ju under hur lång tid förvärmningen pågått.

Min slutsats är att det är helt värdelöst att försöka förvärma huset under lågprisperioder. Har någon andra erfarenheter?

/Fumble
Intressant. Jag har inte kommit igång än.

Det borde betyda mycket vad man har för "volym" i sitt värmesystem och om huset är "tungt" eller "lätt"?

Bäst torde ju vara golvvärme som värmer stor yta och bara nån grads skillnad ändå lagrar massa värme.

Jag bor i ett gammalt "plankhus" med vattenradiatorer som förvisso är känsligt för vind men verkar ha lätt att ha en jämn nivå. Jag tror också (utan att veta) att gamla flänsradiatorer innehåller mer vatten än moderna platta radiatorer.

Nedsidan med ett trögt system är att det inte svarar på förändringar snabbt, det blir en delay och översläng vid väderomslag för oss. Fördelen torde vara att det kan buffra värme lättare över dygnet.

Ett "lätt" välisolerat och vindtätt hus med luftvärmepump borde vara snabbt att värma upp men inte "buffra" lika mycket.

Måste köpa tempsensorer och få igång HA med loggning så jag också kan börja justera in inför vintern.
 
J JohanLun skrev:
Intressant. Jag har inte kommit igång än.

Det borde betyda mycket vad man har för "volym" i sitt värmesystem och om huset är "tungt" eller "lätt"?

Bäst torde ju vara golvvärme som värmer stor yta och bara nån grads skillnad ändå lagrar massa värme.

Jag bor i ett gammalt "plankhus" med vattenradiatorer som förvisso är känsligt för vind men verkar ha lätt att ha en jämn nivå. Jag tror också (utan att veta) att gamla flänsradiatorer innehåller mer vatten än moderna platta radiatorer.

Nedsidan med ett trögt system är att det inte svarar på förändringar snabbt, det blir en delay och översläng vid väderomslag för oss. Fördelen torde vara att det kan buffra värme lättare över dygnet.

Ett "lätt" välisolerat och vindtätt hus med luftvärmepump borde vara snabbt att värma upp men inte "buffra" lika mycket.

Måste köpa tempsensorer och få igång HA med loggning så jag också kan börja justera in inför vintern.
Jag har relativt tungt hus, golvvärme och bra isolering, utanför Göteborg.
Dessutom 800l tankar som jag nu använder som volymtankar som returvattnet går igenom. Sedan värmer en sjövärmepump den sista tanken (också arbetstank) som är kopplad till shunten.
Det är inga problem under sommarhalvåret att köra värmepumpen enbart mellan 00 och 06 eller tom 05.
Ännu sista oktober räcker det att köra upp tempen ca 2 gr extra jfrt med min normala kurva och sedan har tempen inte fallit mer än någon grad i de kallaste rummen till på kvällen kl 23.
Skillnad blir det till vintern när vp normalt måste gå hela tiden för att orka hålla varmt i huset.
Man behöver inte så avancerad algoritm, kör från 22 eller 23 till 6 eller 7 de dagar det är dyrtider. Resten får huset svalna, eller att man som jag kommer att stötta med pelletsbrännare.
Jag har tills nu kört manuellt och kollat nästkommande dags priser och låter vp gå igång när det behövs och känner att när det blir kallare så kommer jag att kunna låta vp gå varje dag mellan säg 23 och 06, och sedan bara en termostat som kallar på stöttning från pellets vi behov när framledningstempen sjunker under säg 24 grader.
 
Redigerat:
Nu behöver jag lite expert hjälp för att se om detta går att lösa.
Min Pi 3B gick sönder för någon månad sedan, Migrerade systemet till en Pi 4 (inte så lätt som det låter trots fullständig backup), Fick efter lite pyssel allt utom Z-wave att fungera.

Kör add on z-wave JS 0.1.74 och det ser ut i logen som den startar som det ska.
men själva integrationen vägrar koppla sig mot servern får detta felet.
Retrying setup: Failed to connect: Cannot connect to host core-zwave-js:3000 ssl:default [Connect call failed ('172.30.33.2', 3000)]

Har sökt och hittar inget direkt svar på vad det kan vara. Felet tycks ha uppstått vid version 0.1.64 och visa säger byt till 0.1.60, men jag fick detta vid återställning av backup från 0.1.7x

Har provat installera om add-on och integration, samma fel.
 
OffTopic: hur fick du tag i en RPI4? Det är ju helt omöjligt att hitta. 1500kr är det billigast, men de flesta som har den tar över 2000kr bara för att de kan...
 
pacman42 pacman42 skrev:
OffTopic: hur fick du tag i en RPI4? Det är ju helt omöjligt att hitta. 1500kr är det billigast, men de flesta som har den tar över 2000kr bara för att de kan...
Hade turen att kunna låna en. Men det är inte lätt att få tag på en ny egen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns väl på Amazon, visserligen bara med 2Gb ram......
[länk]
Jo, men det duger inte då jag skall ersätta min energislukande server med den.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men det duger inte då jag skall ersätta min energislukande server med den.
Hur mkt skiljer att köra HA på en linux eller windows NUC (sån liten fläktlös äldre mini-dator) - jag har haft 2st sådana stående på 24/7. Jag har förresten en Rpi3 (tror jag det är) som ständigt står på som printerserver för en 3d skrivare jag använder en gång i månaden. Jag tror jag kan bli bättre på standby slöseri...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur mkt skiljer att köra HA på en linux eller windows NUC (sån liten fläktlös äldre mini-dator) - jag har haft 2st sådana stående på 24/7. Jag har förresten en Rpi3 (tror jag det är) som ständigt står på som printerserver för en 3d skrivare jag använder en gång i månaden. Jag tror jag kan bli bättre på standby slöseri...
Min Windowsburk drar mellan 50-75W olastad och runt 300W (beroende på grafikkort mm) under hård last. En Raspberry Pi 4 drar 5W lastad. En jämförelse av äpplen och päron iofs, men....
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.