Scouten skrev:
Det tror jag också, men för att bemöta det, behöver ju TS ha på fötterna, annars kommer han stå utan solcellsanläggning. Firman måste ju skylla på något och det bör vi tillsammans kunna punktera.
Jag lyfter på plattor och fotar när jag kommer hem. Tack!

Scouten skrev:
Intressant, missade ditt inlägg. Det kan vara svaret, Usel säljare som inte såg vad det var för takmaterial. Finns det ingen lösning alls, ens om man gör det svårt?
Det var något sådant som montörerna sa. Men någonstans kan jag tycka att det är företagets/säljarens huvudvärk. Och enl. samtal med ett par andra företag i samma bransch så finns det lösningar. Obs! Lertegelpannorna ska vara nerplockade, iordninggjorda och uppsatta igen när de gjorde om taket 2014.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A
Antonymen Antonymen skrev:
Det var något sådant som montörerna sa. Men någonstans kan jag tycka att det är företagets/säljarens huvudvärk. Och enl. samtal med ett par andra företag i samma bransch så finns det lösningar. Obs! Lertegelpannorna ska vara nerplockade, iordninggjorda och uppsatta igen när de gjorde om taket 2014.
Missförstå mig inte, jag anser att det är deras problem att lösa. De hade aldrig gått med på att du hoppat av affären i det här läget utan rejäl ersättning.

• Gilla
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Intressant, missade ditt inlägg. Det kan vara svaret, Usel säljare som inte såg vad det var för takmaterial. Finns det ingen lösning alls, ens om man gör det svårt?
Det har hänt att vi stött på pannor som det inte går att montera på. De system som passar pannan har ex inte funkat i kombination med de tunna läkt som är vanliga i Sverige eller de har inte klarat snölasterna.

Har även råkat ut för pannor som är fästa så man måste krossa två för att kunna sätta ett fäste. Ingen kul lösning om det är 100 krok som skall upp.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det har hänt att vi stött på pannor som det inte går att montera på. De system som passar pannan har ex inte funkat i kombination med de tunna läkt som är vanliga i Sverige eller de har inte klarat snölasterna.

Har även råkat ut för pannor som är fästa så man måste krossa två för att kunna sätta ett fäste. Ingen kul lösning om det är 100 krok som skall upp.
Jag har förstått att det är knepigare och att det tar längre tid. Kanske det dubbla. Man behöver vara mer noggrann. Men det går. Gissningsvis har säljaren gjort bort sig. Det blir dyrare för företaget men jag har fått en offert och även om montörerna får vara på samma tak längre så får de sin lön ändå. Jag hoppas även att säljaren går en utbildning som gör att han vet vad han säljer, alt. att de låter någon av montörerna kliva upp ett steg och börjar med kundbesök istället. Då kan de offerera rätt från början. Vi har valt bort andra till förmån för detta företag och att få reda på att det inte går när ställning och solpaneler är på plats är inte ok hos mig.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Lite foton.

• Närbild av hand som håller en tegelröd skorstenstop med texten "ÖSTBERG" på en takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på röd tegelsten med präglad text och en spindel.
    Skapa konto
  • Närbild på röd takpanna med märkning, en spindel och löv i bakgrunden.
    Skapa konto
Takpannor och en spricka i undertaket nära hängrännan.
Skapa konto
Mätning av avståndet under en träbjälke med tumstock som visar cirka 2 centimeter tomrum.
Skapa konto
Måttband visar en bredd på cirka 2,5 cm på en träbjälke, möjlig skada synlig.
Skapa konto
Närbild på en del av ett rött tegeltak med trasiga takpannor och en stege vid takfoten.
Skapa konto
Närbild av mörkt utrymme med träbjälke och isoleringsmaterial.
Skapa konto
Närbild på ett felplacerat skruv i ett byggprojekt under en svart yta.
Skapa konto

Det finns nog inga garantier för att det ska passa att sätta i takstol då det är råspont, men det kan finnas fotplattor som skruvas fast i sponten, men mest troligt att pannorna måste bearbetas på både över och undersida beroende på hur tjockt gods det är. Men hur som helst så ifall de kommer att åtgärda monteringen, se till att det är godkänt av en utomstående besiktningsman som har kunskaper i frågan om solcellsmontering. Detta är också att råda inför en slutbesiktning, då risken finns att det eventuellt tas "genvägar" för att komma undan den dryga kostnaden som det ändå innebär att tillgodose kraven. Som jag kan se så är läkten alltför klen att bära dessa laster som uppkommer av denna montering. De som kan vara aktuella är konsoller för betongtak liknande dessa. Och det finns ett antal tillverkare av liknande lösningar. Men att de passar specifikt för de redan levererade produkterna är oklart. Men kolla gärna på leverantörens hemsida för att få klarhet.
Sektion av tak med takstol, röd takpanna, råspont och konsol för solcellsmontering.
Skapa konto
Metallkonsol för betongtak monterad på läkter och råspont för takkonstruktioner.
Skapa konto

• Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det finns nog inga garantier för att det ska passa att sätta i takstol då det är råspont, men det kan finnas fotplattor som skruvas fast i sponten, men mest troligt att pannorna måste bearbetas på både över och undersida beroende på hur tjockt gods det är. Men hur som helst så ifall de kommer att åtgärda monteringen, se till att det är godkänt av en utomstående besiktningsman som har kunskaper i frågan om solcellsmontering. Detta är också att råda inför en slutbesiktning, då risken finns att det eventuellt tas "genvägar" för att komma undan den dryga kostnaden som det ändå innebär att tillgodose kraven. Som jag kan se så är läkten alltför klen att bära dessa laster som uppkommer av denna montering. De som kan vara aktuella är konsoller för betongtak liknande dessa. Och det finns ett antal tillverkare av liknande lösningar. Men att de passar specifikt för de redan levererade produkterna är oklart. Men kolla gärna på leverantörens hemsida för att få klarhet.
[bild] [bild]
Företaget har tänkt fästa med K2 krokar och rails i takreglar nu.

Ja, jag kommer låta besiktiga. Har du tips på besiktningsman för Göteborgsområdet? Annars har jag varit i kontakt med Solenergikvalitet.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det är inte så att det är falser på ovansidan pannan också där de ligger omlott?

Det är som du kan se pannor från Nederländerna (Holland) och då är det inte helt enkelt med montagesystem för Svenska tak.

Vi hade inte monterat på ditt tak oavsett hur mycket du hade betalat.

• Gilla
TechChad och 8 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är inte så att det är falser på ovansidan pannan också där de ligger omlott?

Det är som du kan se pannor från Nederländerna (Holland) och då är det inte helt enkelt med montagesystem för Svenska tak.

Ja, du ser ju hur de ser ut. Berätta mer.

R Robert-san01 skrev:

• Skadade tegelpannor och en öppning i taket med synlig undertak och hängränna.
    Skapa konto
Företaget har tänkt fästa med K2 krokar och rails i takreglar nu.

Ja, jag kommer låta besiktiga. Har du tips på besiktningsman för Göteborgsområdet? Annars har jag varit i kontakt med Solenergikvalitet.
Tyvärr så är det utanför mitt område geografiskt för tips. Och jag blev lite nyfniken för att kolla vad k2 innebar. Och de är tänkta att placeras ovanför pannan i dalen, och godstjockleken är ca 8,5 mm. Låter som att det blir svårt att få det att gå ihop med detta tegel som Robert-san01 påpekar så klokt (;)), då det förmodligen finns typ vattenlås som också måste fräsas bort på både överliggande som underliggande tegelpanna.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Tyvärr så är det utanför mitt område geografiskt för tips. Och jag blev lite nyfniken för att kolla vad k2 innebar. Och de är tänkta att placeras ovanför pannan i dalen, och godstjockleken är ca 8,5 mm. Låter som att det blir svårt att få det att gå ihop med detta tegel som Robert-san01 påpekar så klokt (;)), då det förmodligen finns typ vattenlås som också måste fräsas bort på både överliggande som underliggande tegelpanna.
Då är det bästa kanske att be om en gedigen kompensation och tänka om helt istället.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.