1 794 412 läst · 5 850 svar
1794k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Han skriver ju enligt nedan att den är ställd i sitt fasta läge så det är nog lite mer att justera/bygga om för att få det ”rätt”…..Immobil skrev:
Jag köpte en sån där kexmaskin för några veckor sedan utan att egentligen ha nån plan för användningen, jag vet fortfarande inte varför.
Plastpilen går att snurra fritt och tillför inget .
Det finns inget fast läge för 90 grader, det är spåret som ställskruven löper i som tar slut vid sisådär 95 grader.
( alltså det vi ser i bilden) Det finns några fasta lägen för andra vinklar men om de stämmer har jag inte kollat.
Lidl säljer även digitala vinkelmätare för strax över hundringen, de kan rekommenderas som tillbehör.
Plastpilen går att snurra fritt och tillför inget .
Det finns inget fast läge för 90 grader, det är spåret som ställskruven löper i som tar slut vid sisådär 95 grader.
( alltså det vi ser i bilden) Det finns några fasta lägen för andra vinklar men om de stämmer har jag inte kollat.
Lidl säljer även digitala vinkelmätare för strax över hundringen, de kan rekommenderas som tillbehör.
Jag köpte sticksågen (limpmodell) som är till salu nästa vecka eller när det är.A adamadam skrev:
Bladen som följde med där är inte roliga alls att ha att göra med. Klart de sågar, men du får slita rätt ordentligt jämfört med Bosch "standardblad" jag brukar använda.
Själva sticksågen för ~300kr är jag däremot jäkligt nöjd med. Tung som ett städ, men fungerar riktigt fint till mig som inte använder sticksågen varje dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp den inte. Sämsta såg jag testat. Trodde att skyddet satt kvar när jag testade... Snittet blir varken rent, fint eller bra. Att det dessutom behövs 20 drag för att komma 3 mm är oacceptabelt.
Och jag som har vart så nöjd med den här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sågen var lätt vård pengarna på Lidl.
Den här kostar ett barnbidrag mera men jag törs lova att ni kommer älska den, och det finns ersättningsblad att köpa då man prickat den där spiken.
https://www.clasohlson.com/se/Japansåg-Gyokucho-Razorsaw/p/41-1867
https://www.clasohlson.com/se/Japansåg-Gyokucho-Razorsaw/p/41-1867
349 spänn — får man inte mer för en unge idag?
Skämt åsido, har en sådan numera p g a att jag köpte ett ersättningsblad i oöppnad förpackning på loppis för femton kronor. Har ett ställe i krokarna som tar hutlöst betalt för gamla kaffekoppar men allt verktygsrelaterat skänker de nästan bort.
I övrigt kan jag bara instämma, gillar japansågar och Razorsaw är ett kanonmärke tycker jag.
//Ronnie
Skämt åsido, har en sådan numera p g a att jag köpte ett ersättningsblad i oöppnad förpackning på loppis för femton kronor. Har ett ställe i krokarna som tar hutlöst betalt för gamla kaffekoppar men allt verktygsrelaterat skänker de nästan bort.
I övrigt kan jag bara instämma, gillar japansågar och Razorsaw är ett kanonmärke tycker jag.
//Ronnie
Köpte denna innan jag såg ditt inlägg och kände att jag behövde testa efter ditt utlåtande om man skulle lämna tillbaka, funkade dock helt ok enligt bild med 3-4 drag per sida vid test, så kanske finns viss variation mellan exemplaren. Har även den andra sågen du visade (den mindre ensidiga "japansågen") och har som du varit nöjd med den.Cheesen skrev:
Ok bara om du inte jämför med en bra dragsåg. Vill minnas att tänderna var för skränkta och att båda sidor hade samma typ av tandning bara olika tpi.R r3jonwah85 skrev:Köpte denna innan jag såg ditt inlägg och kände att jag behövde testa efter ditt utlåtande om man skulle lämna tillbaka, funkade dock helt ok enligt bild med 3-4 drag per sida vid test, så kanske finns viss variation mellan exemplaren. Har även den andra sågen du visade (den mindre ensidiga "japansågen") och har som du varit nöjd med den.
Jag köpte japansågen idag. När jag tog av skyddspappen hemma insåg jag dock att bladet är väldigt snett. Det är ju mjukt och böjbart men när det inte utsätts för någon kraft ser det ut som en banan lite överdrivet. Kommer ju omöjligt att kunna såga rakt med den. Så det blir att returnera.
Jag köpte den stora dragsågen för en 4-5 år sedan och den var bara ett par snäpp sämre än guyocho (typnåtsånt) och lika bra som bachcos variant som jag köpte för två år sedan. Vilket innebär att de har insett att de specade den för bra på den tiden och har "åtgärdat det" till nuvarande generation...
Jag använder å andra sidan Lidls dragsåg i trädgården för att beskära träd och buskar som sekatören inte riktigt räcker till. I färskt virke drar jag av en 15 mm gren på ett endaste drag vilket är okej. Ska jag finsåga torrt virke inne så blir det ju en såg från tidigare nämnda guyocho från Classe som får äran. Mitt äldsta verktyg är en av deras ryggsågar. Jag köpte det som 14-åring för att såga balsa med, och det är fortfarande en av mina favoriter när det ska bli rent och fint. Nu är jag 43 och jag är inne på tredje klingan (fjärde om man räknar med ett felköp) och jag tänker nog fortsätta...
Lidls lilla dragsåg är dock en väldigt kompetent variant i knivformat! Den åker fram när det är knivigt att få plats. Jag köpte en till efter att ha provat den första för att få reservklingor, så den fick godkänt av mig. Och den är mycket billigare än alternativen!
Jag använder å andra sidan Lidls dragsåg i trädgården för att beskära träd och buskar som sekatören inte riktigt räcker till. I färskt virke drar jag av en 15 mm gren på ett endaste drag vilket är okej. Ska jag finsåga torrt virke inne så blir det ju en såg från tidigare nämnda guyocho från Classe som får äran. Mitt äldsta verktyg är en av deras ryggsågar. Jag köpte det som 14-åring för att såga balsa med, och det är fortfarande en av mina favoriter när det ska bli rent och fint. Nu är jag 43 och jag är inne på tredje klingan (fjärde om man räknar med ett felköp) och jag tänker nog fortsätta...
Lidls lilla dragsåg är dock en väldigt kompetent variant i knivformat! Den åker fram när det är knivigt att få plats. Jag köpte en till efter att ha provat den första för att få reservklingor, så den fick godkänt av mig. Och den är mycket billigare än alternativen!
Har den sedan några år. Kör den för grovlir runt huset ofta istället för nån gammal fogsvans. Tycker den funkar okay.C Chokladmonster skrev:
Cheesen skrev: