Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Appendix Appendix skrev:
Ja. Problemet blir ju om man i jakten på låg förbrukning skadar huset.
Speciellt med täta ångspärrar i moderna hus känns det som det kommer vara många mögeltrådar här på forumet i vår…
Man kan ju hoppas att byggnormerna ändras så att hus inte behöver fungerande elförsörjning för att inte bli sjuka. Alla hus borde ju kunna kallställas utan allvarliga konsekvenser.
 
K
L lbgu skrev:
Man kan ju hoppas att byggnormerna ändras så att hus inte behöver fungerande elförsörjning för att inte bli sjuka. Alla hus borde ju kunna kallställas utan allvarliga konsekvenser.
Skulle inte tro det tyvärr . Hus byggarna har helt andra faktorer de fokuserar på och anpassar husen efter att vara lågenergihus bla
 
Snigla Snigla skrev:
Har haft fast avtal (tack och lov) tills månadsskiftet nyligen.
Fick nyss sluträkningen från vårt fd elbolag..

Nästa månad kommer första utanför fast pris!

Därför vi hunnit spara lite sedan förra året.. då priserna redan började stiga och vi anade att en orolig elmarknad var att vänta - lagom tills vårt löpte ut...

Dock valde vi att investera en del av pengarna i två luft/luft-värmepumpar. Men förhoppningsvis betalar det sig i långa loppet - om man får ner kWh över året sett.
Ja men då ska jag inte klaga på dig iaf Snigla :D

Man vill ju inte renovera sönder en gammal går. Samtidigt som isolering gör så mycket…

Jag brukar gnälla mest på alla som åkte på de där lyxsemestrarna i sommar och sen klagar på elen :D Men de som sparat. Installerat luftvärmepumpar.

Ja då har man ju iaf försökt :)

Husägeriet är ju ett ansvar på ett sätt som få verkar förstå.
Det behövs helt klart ett högkostnadsskydd mot de extrema priserna. Men det bör vara så högt satt att folk drar ner på förbrukning och investerar i nått annat än direktverkande.

Tycker nämligen inte att våra gemensamma pengar ska användas till att sponsra de som lagt pengarna på allt annat än byta ut den direktverkande elen…

Sen…. Privatpersoner har minskat förbrukningen med 20% mot för tidigare år. Medans företag och offantlig sektor har ökat förbrukningen med 1%.


Mitt förslag på högkosnadsskydd skulle vara väldigt riktat:

De som förbrukar 20% mindre än föregående år får fullt bidrag
De som förbrikar mer än ifjol får inget bidrag.
De som förbrukar mer än ifjol får ett påslag.

Och gränsen för bidrag bör vara högt satt som sagt. Över 2 kr/kwh är väl en bra gräns.

Det här är ju något som vi som vi kollektivt kan göra nått åt.

Jag sitter med fast pris i två år till och ska såklart inte ha en krona i bidrag. De pengarna ska man lägga på elnätet inte de som har det bra.

Sidonotis:

Man säger att svenska kraftnät gör övervinster på 100 miljarder.
Och att det är de pengarna som ska tillbaka till folk.
Men är det inte bättre att säga att ”vi lägger dessa 100 miljarder på elnätet och nya kraftverk. Ett miljonprogram för energi”.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
K Krux skrev:
Kan inte visa någon pålitlig källa på detta men vad en besiktningsman sa till mig så är det 14-15 som bör hållas helst inte lägre när det gäller hus med ångapärrar . Så det håller jag mig till

Det säger försäkringsbolagen med.
 
K
Appendix Appendix skrev:
Det säger försäkringsbolagen med.
Okej där ser man det hade jag ingen aning om. Är nog billigare att värma 15 grader än att hantera mögelskador .
 
K Krux skrev:
Okej där ser man det hade jag ingen aning om. Är nog billigare att värma 15 grader än att hantera mögelskador .
Det bästa vore väl att det byggdes hus som inte får mögelskador ifall de inte är uppvärmda. Se bara hur ryssarna nu börjar sikta in sig på Ukrainas elförsörjning. Vad skulle hända i Sverige ifall t.ex. Ryssland får för sig att hålla vår elförsörjning utslagen. Av naivitet och inkompetens har våra politiker lett oss in i ett system som är otroligt sårbart. De har ju till och med tömt så gott som alla beredskapslager. Förr fanns det t.ex. konstgödsel och olja i lager som skulle räcka ett tag, men nu kör ju alla 'just in time'.
 
Mikael_L
K Krux skrev:
Kan inte visa någon pålitlig källa på detta men vad en besiktningsman sa till mig så är det 14-15 som bör hållas helst inte lägre när det gäller hus med ångapärrar . Så det håller jag mig till
Tumregler är bättre än inget alls.

Men det man vill är att huset aldrig, eller åtminstone sällan och i så fall under kortare perioder får ett RF på över 70-80% någonstans.

Och första frågan är, vilket fukttillskott har vi i huset som måste ventileras eller värmas bort?
Bor man i huset andas varje person ut ca 1 liter vattenånga, sen tillkommer det från de andra aktiviteterna, man kommer in med blöta kläder, kokar pasta, torkar tvätt, duschar etc etc.
Allt ska ut, antingen genom ventilation eller diffusion, som drivs av främst värme. I praktiken både och.

I ett kallställt fritidshus har vi förhoppningsvis inget fukttillskott, hoppas taket är helt!
Utan fukthalten i huset följer omgivande lufts fukt, med lite fördröjning.
På vintern är det vanligt med ett RF på 100% eller nära 100% under långa tider, men mögeltillväxten är å andra sidan ganska långsam då. Men detta kan ändå utgöra ett klart problem.
Men har man samma luft inne som ute (dvs med samma antal gram vatten per m3) så räcker det med att ha 5°C varmare inne än ute för att RF ska vara 75% även om det är 100% RF ute.

Så det teoretiskt/tekniska svaret är.
Om ingen extra fuktkälla finns i huset, så räcker det att det alltid är 5-6°C varmare inne än ute.
 
  • Gilla
Funkis701
  • Laddar…
Mikael_L
Och solen hjälper också till att värma husen.
 
Appendix Appendix skrev:
De som förbrukar 20% mindre än föregående år får fullt bidrag
De som förbrikar mer än ifjol får inget bidrag.
De som förbrukar mer än ifjol får ett påslag.
Trubbigt!
I mitt fall blir det garanterat inget bidrag i så fall, för jag var utomlands Feb-Nov 2021 och huset var inställt på 15°C. Det kan jag inte matcha eller sänka när jag är hemma i år.
 
K Krux skrev:
För min del är timpris inget jag i dagsläget kommer teckna. Finns ingen möjlighet att hinna med allt under dem billiga timmarna så kommer avvakta tills vidare och fortsätta kolla olika möjligheter. Gällande industrier så kan jag lyckligt konstatera att mitt jobb är helt opåverkade av dessa elpriser för driften
Fullt begripligt och säkert helt rätt i ditt fall.

Men halvt relaterat, känns det lite märkligt att den allmänna uppfattningen av timpris är att så fort man bytt till det så måste man lägga all energi på att spara varenda Wh och öre man kan genom att mer eller mindre stänga av elen dagtid.

Sedan är det förstås en individuell bedömning om det finns anledning att byta till timpris (och ofta är det säkert enklare och/eller bättre att låta bli), men det är den utgångspremissen som retar mig lite. :)
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ja. Problemet blir ju om man i jakten på låg förbrukning skadar huset.
Speciellt med täta ångspärrar i moderna hus känns det som det kommer vara många mögeltrådar här på forumet i vår…
Man får ta in hjälp via byggahus =)

Glad att min bror och far är byggare nästan sen de kunde börja gå.

Största investeringen jag gjorde var att byta ut de sista fönstren på boplan till 3 glad (original från 45 i ett hiskeligt skick. och inget värde i sig)
Nu kostade det ju bara 15-20 tusen för 5 fönster men ändå.

Ska väl få tummarna ur för att se om man kan få till en transport av värmen från kaminen upp till ovanvåningen. Är sugen på vattenmantlad kamin i källaren (har 2 kanaler i skortstenen) men det är för dyrt tror jag.

Men skall få upp brorsan på taket och "besikta" det. Om han anser att jag behöver byta eller inte inför solceller. Men sen tyckte grannen att jag kunde ju ha de på marken som han har. Men då är nästa fråga var kommunen tycker om att man fyller en del med solceller.
Vill ju inte ta bort möjligheten att bygga ett atteffalls till sonen :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Fullt begripligt och säkert helt rätt i ditt fall.

Men halvt relaterat, känns det lite märkligt att den allmänna uppfattningen av timpris är att så fort man bytt till det så måste man lägga all energi på att spara varenda Wh och öre man kan genom att mer eller mindre stänga av elen dagtid.

Sedan är det förstås en individuell bedömning om det finns anledning att byta till timpris (och ofta är det säkert enklare och/eller bättre att låta bli), men det är den utgångspremissen som retar mig lite. :)
Min bedömning är att de jag känner som gått över till timpris är inte att minska det de redan minskat (onödig förbrukning) Utan att lägga det som går utan större ansträgning till billigt.

Själv plockar jag hem 220kWh per månade när timpriset börjar.
 
S stefan_gsx skrev:
Nja... deras systempris sätts efter helt andra villkor och terminer. Ta Volvo exvis.. dom har direktmatning från hsp nätet. Helt andra priser och evt. skatter än små och medelstora företag.
Nej, de verkar på exakt samma marknad. De har inte helt andra priser. Elintensiv industri har lägre elskatt, om volvo räknas dit vet jag inte.

El har i princip ingen mängdrabatt eftersom det har väldigt låga försäljning kostnader även i små volymer.
 
Uppdatering:

Tack för alla kloka inlägg. Funderar på att prova timpris i några veckor. Kommer kasta mig på luren och telefonera elbolaget imorgon och se om man kan prova på timpris.

Om det funkar så ska jag införskaffa elbilseländet också.
 
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering:

Tack för alla kloka inlägg. Funderar på att prova timpris i några veckor. Kommer kasta mig på luren och telefonera elbolaget imorgon och se om man kan prova på timpris.

Om det funkar så ska jag införskaffa elbilseländet också.
Hojta om du vill ha inbjudningskod till Tibber…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.