Rimligt med den föreslagna ersättningen. 30 cm täckning är också rimligt. Detta blir både bra för nätägare och dig för åtkomst om du behöver flytta den eller nätägare laga den.
FÖRSLAG/IDE: Om du ber nätägare förlägga en loop (enkel ögla med en diameter på ca 6 dm?. Öglan lägges mellan 2 lappar/ytor kraftig markduk, högt klassad ej den tunnaste) var 6:e meter så borde du kunna sträcka ut den om du nu råkar behöva sätta en stor växt här med större rotdjup än 30 cm. Loopen kan även behövas gräva fram och lättas från trycket om du inte kan sträcka utan att riskera att kabeln dras av.
Bygger du nu en framtida byggnad med BTG-platta har du även extra längd att nyttja till att lägga den i ytterkant schakt (merjobb förstås men rimligt). Bod på plint kan du nog bygga över ledningen. Ev. problem för nätägare med detta är rimliga, de kan i så fall dra runt om det behövs.
Be nätägare förelägga djupare där du tror dig behöva, Tex tomtgränsen för ev. framtida staketstolpar/gärdsgårdsstolpar (Ex. plint, 0,6 meter = täckning 0,8 meter osv).
Rita noga in sträckningen på en ritning/karta för framtiden.
Är detta en bra idé för dig?
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Hos oss blev det vi som var grannar som fick betala för en grannes hela installation.
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
 
N Nike64 skrev:
Förstår inte alla som ska ha ersättning för allt mellan himmel och jord. Ligger det i tomtgräns och spelar ingen roll visa lite medmänsklighet! På något sätt någon gång i livet får man igen det ❤️
Är det ett fiberbolag typ IP-Only så förstår jag inte varför man ska visa dem sådan medmänsklighet. Sök lite på dem så ska du inse att de knappast har som affärsidé att bete sig trevligt mot kunder, snarare ett skurkbolag som man inte i onödan vill ge servitut.

Tycker du inte fiberbolaget bör visa lite medmänsklighet mot tomtägaren. Om det som i TS fall sparas in ca. 250 meter grävning så kan man ju tycka att fiberbolaget borde vara väldigt tacksamma för den kostnadsbesparing det skulle ge dem att dra kabeln över TS tomt. Att dela den vinsten med TS vore väl bra för alla parter.

Verkar av någon anledning vara många i tråden som anser att bara tomtägaren ska vara medmänsklig.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
B Bomsen skrev:
Rimligt med den föreslagna ersättningen. 30 cm täckning är också rimligt. Detta blir både bra för nätägare och dig för åtkomst om du behöver flytta den eller nätägare laga den.
FÖRSLAG/IDE: Om du ber nätägare förlägga en loop (enkel ögla med en diameter på ca 6 dm?. Öglan lägges mellan 2 lappar/ytor kraftig markduk, högt klassad ej den tunnaste) var 6:e meter så borde du kunna sträcka ut den om du nu råkar behöva sätta en stor växt här med större rotdjup än 30 cm. Loopen kan även behövas gräva fram och lättas från trycket om du inte kan sträcka utan att riskera att kabeln dras av.
Bygger du nu en framtida byggnad med BTG-platta har du även extra längd att nyttja till att lägga den i ytterkant schakt (merjobb förstås men rimligt). Bod på plint kan du nog bygga över ledningen. Ev. problem för nätägare med detta är rimliga, de kan i så fall dra runt om det behövs.
Be nätägare förelägga djupare där du tror dig behöva, Tex tomtgränsen för ev. framtida staketstolpar/gärdsgårdsstolpar (Ex. plint, 0,6 meter = täckning 0,8 meter osv).
Rita noga in sträckningen på en ritning/karta för framtiden.
Är detta en bra idé för dig?
Rekommenderar ett förläggningsdjup på 60 cm på hela sträckan
 
P Plutus skrev:
Eller så säger man NEJ, inte på min mark. och så skaffar man mobilt bredband istället
Haha! Jo vissa gillar ju att vara mot strömmen och sätta käppar i hjulet.
Själv tycker jag att det är fantastiskt att få allt fixat med fiber utan att behöva göra en massa åtgärder själv. Där jag bor har det fungerat fint. Viss ersättning har markägare fått. Vi är så nöjda! Många som nu kan jobba hemifrån. Allt trots att vi bor på landsbygden 5 mil från staden och inte är särskit vana vid superservice.
 
F Frasse10 skrev:
Oj, kul med så många diskussioner.
En liten uppdatering, anledningen till att de vill gå över min tomt för att komma vidare till ytterligare två fastigheter är att det är ett stort stenrös med gigantiska stenar som de annars skulle behöva runda, gissningsvis ca 300m extra istället för att bara gå över min tomt som blir ca 50m.
Jag pratade med personen på företaget som kommer att utföra grävningen och han nämnde att man får alltid en liten ersättning av nätägaren för att de får nyttja och gräva på fastigheten. Han uppskattade det till att jag skulle få ca 700kr(wooow) för de 50m jag lånar ut.
Men jag ska nog slå en signal till fiberleverantören för att snällt diskutera frågan vidare.
Har hört ifrån en som fick samma fråga som du. Han kollade med en jurist vad som gäller då. Nät ägaren äger då schaktet i typ 50år. Och om du råkar gräva av fiber kabeln till grannen får du stå för den. + att de kan låta andra lägga i sina kablar i schaktet.
Som sagt kolla gärna upp noga. Kanske någon vet mer om detta?
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är det ett fiberbolag typ IP-Only så förstår jag inte varför man ska visa dem sådan medmänsklighet. Sök lite på dem så ska du inse att de knappast har som affärsidé att bete sig trevligt mot kunder, snarare ett skurkbolag som man inte i onödan vill ge servitut.

Tycker du inte fiberbolaget bör visa lite medmänsklighet mot tomtägaren. Om det som i TS fall sparas in ca. 250 meter grävning så kan man ju tycka att fiberbolaget borde vara väldigt tacksamma för den kostnadsbesparing det skulle ge dem att dra kabeln över TS tomt. Att dela den vinsten med TS vore väl bra för alla parter.

Verkar av någon anledning vara många i tråden som anser att bara tomtägaren ska vara medmänsklig.
Har haft med IP-only att göra både i proffesionen och privat. Tycker att de är seriösa. Däremot är deras entreprenörer och UE inte lika schysta. De "lever" oftast på små marginaler.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Tror att du skall tänka dig för noga. Du begränsar användningen av din egen tomt. Nu kan du inte gräva var du vill utan måste hela tiden veta var fibern går på din tomt innan du gör något. Vem står för reparation av fibern om det skulle gå snett?
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
svara: nejtack, det räcker så bra med min egen fiber. vem vet, dom kommer kanske med nått bra förslag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Nu arbetar jag i och för sig för en nätägare som inte bygger på det viset, men om någon skulle utöva "en lättare form av utpressning" på oss så skulle det definitivt inte resultera i några fördelar till utpressaren.

Jag tror att chanserna att få rabatterad anslutning är liten. Normalt brukar man dock få någon form av kompensation, men den är oftast rätt blygsam.
så med andra ord det är ingen som gör ert bolag några tjänster
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Glöm Dä....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Gå inte med på att få nån annans fiber på din tomt.
Bara jobbigt att ha ytterligare en sak i marken när du själv ska gräva för nåt annat t.ex en pool eller dra el till förråd osv.
Jag hade nekat oavsett ersättning.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Inom tätort är detta vanligt eftersom ingen vill betala för att förlägga fibern i gatumark, det ger orimligt dyra Alternativet kan vara att det inte blir någon som drar fiber alls!
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi hade en ego-trippad gnällkärring som inte ville att man skulle gräva upp ca. 8 meter på betesmark, vilket gjorde att hela projektet stannade i 3 månader för 8 st. Väntande fiberabonnenter och dessutom blev tio-tusentals kronor dyrare. Så försök hjälp till så mycket som möjligt. Efter 1 år syns nästan ingenting från grävningen. Och efter 2 år är allt glömt och man gläds åt att man har fiber i huset.:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:(y)(y)(y)
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Jag bor också på landsbygden och vi fick fiber för några år sedan och dom flesta boende ville ha fiber det är en ekonomisk förening. Ersättningen var 5:-/m och focus var inte bli rik på grävningen.
Du skriver ’genom min tomtgräns’ om det är längs din tomtgräns till nästa eller rakt över din tomt bör du nog tänka till för framtida behov.
Vi är anslutna till ledningsrätt och enligt lantmäteriförrättningen är plantering träd närmare än 2 meter till fiberkabeln inte tillåten.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.