O O skrev:
Genomsnittspris innebär ett genomsnitt uträknat av den som säljer elen. Dvs hela kostnaden för alla kunders förbrukning delas upp lika per kWh. Det betyder att 50% av alla får ett högre pris än timpris och 50% får ett lägre pris. För den som förbrukar el som en genomsnittlig medelsvensson bör det inte spela någon roll om man har timpris eller inte.
Jag vet inte om jag missförstår det du skriver, men så som jag läser det har du fel.
I alla fall om du med genomsnittspris menar att de som har rörligt elpris. Detta brukar vara viktat, dvs att priset som gäller när det är stor förbrukning får högre vikt än det pris som gäller när det är låg förbrukning.

Edit: det finns säkert bolag som använder ett rakt genomsnitt av nordpools timpriser, men jag tror det är en minoritet av handlarna.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Magnus E K
tveksamt tveksamt skrev:
Jag vet inte om jag missförstår det du skriver, men så som jag läser det har du fel.
I alla fall om du med genomsnittspris menar att de som har rörligt elpris. Detta brukar vara viktat, dvs att priset som gäller när det är stor förbrukning får högre vikt än det pris som gäller när det är låg förbrukning.

Edit: det finns säkert bolag som använder ett rakt genomsnitt av nordpools timpriser, men jag tror det är en minoritet av handlarna.
Viktningen uppstår ju just för att det är en sammanvägning av alla kundernas förbrukning.

Däremot är slutsatsen att 50% av kunderna får högre och 50% lägre än de skulle fått med timpris fel. Det kan lika gärna vara 10% och 90% åt något håll eftersom det i princip räcker att en enda kund avviker kraftigt för att påverka alla andras pris. I verkligheten är det dock troligen nära 50%.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag septemberfakturorna.

Nordpools ovägda medelspotpris i SE4 242 öre.
Mitt pris på inköpt el 221 öre.
Mitt pris på såld el 293 öre.
 
  • Gilla
EGG01 och 1 till
  • Laddar…
Jag räknade ut mina oktobersiffror så här långt, de är inte alls lika bra som septembersiffrorna. Jag ligger ca 10% under förra året (mot 28% under i september). Me en extra laddning av en elbil räcker ju för att dessa siffrorna skall dra iväg...
...men i huvudsak så beror det nog på att jag slagit på värmen.
 
Har slagit alla "index" sen jag skaffa timpris dvs för något år sen.
I september köpte jag för 124öre/kwh exkl
och sålde för 306öre/kwh exkl
Men jag fuskar lite, har solceller(säljer på dyr tid) elbilar och vvb (nästan 1kbm) som enbart går på billig tid.
sen har jag inte behövt någon värme än ( se4)
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Viktningen uppstår ju just för att det är en sammanvägning av alla kundernas förbrukning.
:ok:

Magnus E K Magnus E K skrev:
Däremot är slutsatsen att 50% av kunderna får högre och 50% lägre än de skulle fått med timpris fel. Det kan lika gärna vara 10% och 90% åt något håll eftersom det i princip räcker att en enda kund avviker kraftigt för att påverka alla andras pris.
:worried:Man kan såklart teoretisera hur mycket man vill. Men i verkligheten kan det inte "lika gärna" vara 90/10 "åt något håll".

Förtydligande. Jag vet inte exakta siffror. Men avvikelsen från 50%/50% är rimligen mycket liten. Jag menar inte att jag vet att det inte är 49/51 eller 52/48. Min poäng är inte det exakta förhållandet mellan antalet som liger över och antalet som ligger under genomsnittspriset. Utan att de är UNGEFÄR lika många.

Magnus E K Magnus E K skrev:
I verkligheten är det dock troligen nära 50%.
:ok:Just så!

Det blir gissningar om man skall uppskatta hur många eller hur stor andel som betalar mer resp mindre.

En inte alltför vågad gissning är att de med störst förbrukning är mest motiverade att sänka sina kostnader. Och att det därför är högre andel av dessa som i praktiken betalar ett lägre pris. På samma sätt kan man anta att de med den allra lägsta förbrukningen inte är lika motiverade, många av dem kanske inte bryr sig alls och därför betalar ett lite(?) högre pris.

Tänker man så är det rimligaste att tro att det är fler som betalar ett högre pris än antalet som betalar ett lägre pris.

Gissningsvis tillhör vi deltagare i denna tråd uteslutande till de som "slår index". Eftersom vi är intresserade, motiverade och har möjligheten. De övriga finns helt enkelt inte med här. Men de är antagligen väldigt många fler.

Min poäng är egentligen inte att beräkna detta. Se det som en parentes. Oavsett om den är oexakt.

Grejen är:
För att någon skall "slå index" måste någon annan "förlora mot index".

Alla kan inte vara bättre än genomsnittet. Det sådana som vi i denna tråd sparar in på timdebitering och smart styrning av vår förbrukning betalas av de som inte har lika tidsmässigt "smart" förbrukning och "smart" avtal.
 
O O skrev:
Grejen är:
För att någon skall "slå index" måste någon annan "förlora mot index".

Alla kan inte vara bättre än genomsnittet. Det sådana som vi i denna tråd sparar in på timdebitering och smart styrning av vår förbrukning betalas av de som inte har lika tidsmässigt "smart" förbrukning och "smart" avtal.
Nja, delvis är det så, vi betalar även själva priset för detta. Vi jämnar ju ut priserna, även en utjämning på några procent el kan ge en utjämning i pris på mångdubbelt mer (i procent). De som då inte gör jobbet tjänar därför också på att vi gör detta.
 
  • Tyvärr finns ingen bild att beskriva. Vänligen tillhandahåll en bild.
Ni som har Tibber Pulse - går er förbrukning också konstant upp och ner? Är det normalt och varför är det så? Eller är det något som är fel?
 
  • Skärmavbild av Tibber Pulse app som visar fluktuerande elkraftsförbrukning med siffror och graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Tobj skrev:
Ni som har Tibber Pulse - går er förbrukning också konstant upp och ner? Är det normalt och varför är det så? Eller är det något som är fel?
Men den heter ju det...


...Pulse... :cool:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men den heter ju det...


...Pulse... :cool:
Göteborgsvits på hög nivå, eller? Någon som har ett seriöst svar, undrar om något är fel?
 
V Tobj skrev:
Göteborgsvits på hög nivå, eller? Någon som har ett seriöst svar, undrar om något är fel?
Nu har jag ju inte Tibber Pulse, men så där ser kurvorna ut från många regleralgoritmer i värmepannor.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har jag ju inte Tibber Pulse, men så där ser kurvorna ut från många regleralgoritmer i värmepannor.
ok - kanske normalt då?
 
JanneJanne123
Alltså det beror väl på vad du menar med normalt. Du har något hemma som stötvis använder 700w, kan tex vara en äldre elradiator. Vill du ta reda på vad det är får du börja stänga av grejer för att se när det slutar.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså det beror väl på vad du menar med normalt. Du har något hemma som stötvis använder 700w, kan tex vara en äldre elradiator. Vill du ta reda på vad det är får du börja stänga av grejer för att se när det slutar.
Ok, så det är något som beter sig så, inte själva Pulse som mäter stötvis då alltså. Ska testa. Har inga gamla radiatorer så det måste vara något annat.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alltså det beror väl på vad du menar med normalt. Du har något hemma som stötvis använder 700w, kan tex vara en äldre elradiator. Vill du ta reda på vad det är får du börja stänga av grejer för att se när det slutar.
Tack - har gått igenom varenda säkring och lyckades till slut hitta felet, det är ett element - men inte gammalt - relativt nytt Adax-element. Fel på det då förmodligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.