Status
Tråden går ej att kommentera.
2025 ska alla mätare vara bytta.
 
harry73
L William85 skrev:
Byts elmätare ut till timavläsning på sikt även om man inte har beställt timpris, eller kan man teckna timpris ett tag för att prova för att få en sån elmätare?

Då jag har elbaserad uppvärmning så känns det som jag skulle vilja ha lite mer kött på benen, nån skrev att det är skönt att veta vad man får betala med timpris men jag har hittils tänkt att det är skönt med rörligt och snittpris att man kan kvitta de kalla veckorna av en månad då värmepumpen går 24/7+ elpatron mot de dagar då det är lite varmare och blåsigare och elen kostar 10 öre men till ingen nytta då värmebehovet är mindre.
Om du inte är en konsument med väldig avvikande el-vanor, kommer den faktiska kostnadsskillnaden mellan timdebitering och månadsdebitering vara marginellt. När jag räknar på det blir det några tior skillnad på fakturan.
Månadspriset du betalar nu är inte heller ett rent medelpris, men den är vägt med förbrukningen. Dvs, sänks värmebehovet för alla kunder när timpriset är lågt, har du idag inte heller så stor nytta av det låga timpriset.
Men vet du i förväg när timpriset är lågt, kan du med timdebitering välja att sätta igång bastun till lägre pris, eller ladda elbilen om du har än.
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Om du inte är en konsument med väldig avvikande el-vanor, kommer den faktiska kostnadsskillnaden mellan timdebitering och månadsdebitering vara marginellt. När jag räknar på det blir det några tior skillnad på fakturan.
Månadspriset du betalar nu är inte heller ett rent medelpris, men den är vägt med förbrukningen. Dvs, sänks värmebehovet för alla kunder när timpriset är lågt, har du idag inte heller så stor nytta av det låga timpriset.
Men vet du i förväg när timpriset är lågt, kan du med timdebitering välja att sätta igång bastun till lägre pris, eller ladda elbilen om du har än.
Tja, så här ser den senaste månaden ut för mig. Har sparat en femhundring ungefär under den tiden.
 
  • Skärmdump av elanvändning och besparingar med tidsanpassad elkonsumtion som visar sparade 480 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Funkis701
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, så här ser den senaste månaden ut för mig. Har sparat en femhundring ungefär under den tiden.
Ja det där ser ju fantastiskt bra ut men samtidigt, vårt hushåll drar ca 4000kWh hushållsel men 10 000kWh uppvärmning, som dessutom är koncentrerade på nov-mars. Så jag skulle gärna vilja följa ett helår :) sparar man 500kr många av årets månader kanske det uppväger om man inte kan styra så mycket under vintern liksom.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Du förstår verkligen inte alls vad det handlar om att gå över till timpris, eller hur?
Och tror du på riktigt att priset kommer att krascha (vad du nu menar med krasch) för att några går över till timpriser?
Hej

Jag menar inte krasch som i börskrasch utan en kraftig nedgång som egentligen inte beror på att Jens o Pelle får över till timpris, utan för att efterfrågan går ner när det sparas och snålas i stugorna.

Jag anser att rörligt är mycket, mycket bättre än timpris. Men någon kunnig kloker härinne kanske kan försöka övertyga mig med handfasta förklaringar och argument om varför timpris är sååå hiiimla braaa.
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, så här ser den senaste månaden ut för mig. Har sparat en femhundring ungefär under den tiden.
Så här ser det ut för oss. Solceller och pannan styr efter timpriset.
Översikt av elkonsumtion och kostnader med besparingar genom timavräkning jämfört med viktat spotpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så här ser det ut för oss. Solceller och pannan styr efter timpriset.
[bild]
Då borde du räkna av pengarna du ligger ute med för solcellerna. Mina siffror är nettovinst.
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då borde du räkna av pengarna du ligger ute med för solcellerna. Mina siffror är nettovinst.
Det är inte så mycket solel för tillfället så det är nog samma för mig som för dig solcellerna exkluderade
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Snailman
Gäller sommarstugan, som ingen kommer att vara i, ska väl säljas när jag får tid i framtiden.

Avtalet går ut 1 december, så behöver välja något, elpris område 3, har gjort av med 7000kwh tidigare, har nu vridit ner elementen i de flesta rummen så förra månaden drog det 25% av förra årets förbrukning.

Tänkte välja rörligt månads, mätaren är ej timpris mätare och är elvärme, element direktverkande med termostater på varje element oljefyllda.

Finns ingen timer eller annat så ser inte timpris som särskilt användbart om man typ måste åka dit och slå av eller på elementen manuellt. Finns inget internet där heller och väldigt dålig mobiltäckning.

Några invändningar eller förslag?

Det skulle väl gå att tömma det mesta av vattnet men har väl inte gjorts på 15 år eller så. Finns kommunalt vatten och avlopp.
 
harry73
L William85 skrev:
Ja det där ser ju fantastiskt bra ut men samtidigt, vårt hushåll drar ca 4000kWh hushållsel men 10 000kWh uppvärmning, som dessutom är koncentrerade på nov-mars. Så jag skulle gärna vilja följa ett helår :) sparar man 500kr många av årets månader kanske det uppväger om man inte kan styra så mycket under vintern liksom.
Det finns 2 typer av prisvariationer som påverkar skillnaden mellan timdebitering och månadsdebitering:
- variationer över dygnet
- Variationer över månaden
Har du eluppvärmning verkar dygnsvariationer i ditt fördel. Uppvärmningen är konstant över dygnet och kanske lite större på natten när priset är lägre. Det vända medelvärdet baseras på en högre förbrukning under peaktimmar.
Månadsvariationen kan verka åt motsatt håll. När det blir riktigt kallt och vindstilla blir förbrukningen hög och priset hög, men det kan också bli varmare och vindstilla, eller så slutar ett kärnkraftverk fungera vid normala temperaturer.

Jag tror att effekten av dygnsvariatiinen alltid kommer att slå månadsvariationen.
 
TS har timpris och vill inte att andra ska skaffa det, eftersom fördelen med timpris minskar ju fler som har det.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
*Uppdatering***

Elförbrukning går stadigt ner i Sverige. Ger lägre efterfrågan som i sin tur ger lägre priser. När timmisarna går all-in i vinter med pillande på sina alla timers och nattliga duschar, så kommer sannolikt priset för rörligt vara lägre än lägst.

Lägg där till Elsubventionen så sover man gott.
Summering: timpriseavtal är ett mindre klokt val när konsumtionen dalar och priset kraschar.
Du är nog på riktigt ett troll.
De flesta hoppas jag som går över har automatisk styrning. I mitt exempel
-Bergvärmepump med smart styrning
-Elbil med smart styrning
- En ny diskmaskin snart med styrning (diskar ändå nästan bara på helgen där det är lågt ändå)

Så istället för rörligt där jag sänkt förbrukningen kraftigt och får ett extremt snittpris (augusti 7,1kronor) så kan jag med det automatiserade få det lägsta möjligaste. Blir det en rövvinter så kommer kaminen stå för värmen mestadels av tiden.
Än så länge så har jag sänkt sen smartstyrningen på pumpen kom från snitt 30kWh om dagen till 8kWh om dagen.
Utan att mer än att knipsa 2 trådar och koppla in en styrdosa.

Så istället för att ladda bilen för 80-104 kr per gång kanske jag kommer ladda för 20-30 kronor. Men du tycker inte det är värt att låta laddboxen styra det själv =)

Duschar oavsett tid på dygnet, varmvattenberedaren drar knappt nått ;)
 
Nissens
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är inte så mycket solel för tillfället så det är nog samma för mig som för dig solcellerna exkluderade
Beror lite på hur man ser det. Om du investerat och inte får tillbaka några pengar, så blir det väl en kostnadspost? Likväl som att du räknar plus på sommaren, så blir det väl minus nu?
 
Nissens Nissens skrev:
Beror lite på hur man ser det. Om du investerat och inte får tillbaka några pengar, så blir det väl en kostnadspost? Likväl som att du räknar plus på sommaren, så blir det väl minus nu?
Köpte cash. Långsiktig förlorad intäkt på börsen men lite tur där ändå. Istället för börsen blev det 200' på solceller och sen dök den. Sparade nog in några års solcellsår bara där.
 
M Matte Bygg skrev:
Jag anser att rörligt är mycket, mycket bättre än timpris.
Ja, tydligen, men varför tycker du det? På vilket sätt tror du att det är bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.