A Anders_Nilsson skrev:
Vem pratar om dåligt förbrända? Vi talar om moderna kaminer som är miljögodkända. Man kan förbjuda bilkörning med för att vissa inte kan vete sig i trafiken.

Men rätt eldat med rätt bränsle ser jag inte dessa problem.
Jämför den förbränningen med en förbränning i ett värmekraftverk så får du se att även moderna miljögodkända korrekt eldade kaminer släpper ut betydligt mer partiklar. Har exempelvis inte sett ett enda exempel på en kamin för hushåll med partikelfilter eller rökgasrening.

Edit: Visst, det är betydligt bättre än en gammal öppen spis, men det är fortfarande en förhållandevis oren process mitt i bostadsområden ur hälsosynpunkt
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
"Måste" det?
Visst, fossila bränslen är ett otyg, men dåligt förbrända biobränslen i bostadsområden är inte direkt toppen det heller. Det finns många aspekter att beakta.
Jag det "måste" det!
Sot och andra utsläpp är ett otyg oavsett om de kommer från fossilt eller biobränsle, utveckling av ännu effektivare eldstäder är nog nödvändigt.
 
Tomture61
G Gadd skrev:
Den Contura jag köpte för ett par år sedan är svåreldad. Glasluckan kan inte öppnas för att lägga in mer ved förrän allt har blivit glöd - annars ryker det in i rummet!
Du måste öppna fönster / dörr på glänt ;)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har exempelvis inte sett ett enda exempel på en kamin för hushåll med partikelfilter eller rökgasrening.
Har du inte sett att det funnits kaminer med katalysator i >30 år?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jämför den förbränningen med en förbränning i ett värmekraftverk så får du se att även moderna miljögodkända korrekt eldade kaminer släpper ut betydligt mer partiklar. Har exempelvis inte sett ett enda exempel på en kamin för hushåll med partikelfilter eller rökgasrening.

Edit: Visst, det är betydligt bättre än en gammal öppen spis, men det är fortfarande en förhållandevis oren process mitt i bostadsområden ur hälsosynpunkt
Finns nog en mycket bra anledning till att ved är på tapeten just denna vinter .
Man får hoppas att det också är just enbart ved / pellets / loggs som eldas och inte sopor .
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du inte sett att det funnits kaminer med katalysator i >30 år?
Jo, jag har noterat dem och de är givetvis bättre än den stora majoritet som är utan.
Men det är trots det inte jämförbart med en modern värmekraftsanläggning.
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jo, jag har noterat dem och de är givetvis bättre än den stora majoritet som är utan.
Men det är trots det inte jämförbart med en modern värmekraftsanläggning.
Nä, men vi har inte byggt biobränsleeldadkraftvärme i tillräcklig mängd och stora delar av Sverige är utan fjärrvärmenät och det är sällan ekonomiskt rimligt att anlägga sådana.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Reagerade också på att bygganmälan var billig.
Dessutom tillkommer kostnad för kontroll och provtryckning vilket i Örebro ligger på ~2500
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du måste öppna fönster / dörr på glänt ;)
Det står även det i bruksanvisningen men hjälper inte. En kamin borde konstrueras och utprovas så att det går att lägga in ved när det är låga. Inte alltid jag vill lägga in mer ved än nödvändigt.
 
Tomture61
G Gadd skrev:
Det står även det i bruksanvisningen men hjälper inte. En kamin borde konstrueras och utprovas så att det går att lägga in ved när det är låga. Inte alltid jag vill lägga in mer ved än nödvändigt.
Andemeningen med att fylla på ved när det enbart är glöd kvar är att hettan från förbränningen är låg .
Vill man fylla ved när det fortfarande är lågor så kommer man misslyckas och få rök i rummet .
 
Ångrar köpet av denna kamin. Den är trevlig att titta på men ej helt funktionell. Svår även att reglera värme och alldeles för liten asklåda mm.
 
Gadd: Vilken Contura är det?
 
G Gadd skrev:
Ångrar köpet av denna kamin. Den är trevlig att titta på men ej helt funktionell. Svår även att reglera värme och alldeles för liten asklåda mm.
Som sagt, hur får kaminen till-luft?
 
F fribygg skrev:
Det är synd att vissa kommuner försöker försvåra och fördyra invånarnas liv i onödan, eldning för bostadsuppvärmning är ju generellt tillåten i hela landet och vi behöver ha mer förnybar koldioxidneutral energi i Sverige.
Jag tänker att kommuner inte försöker försvåra utan är rädda om invånarnas hälsa.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, hur får kaminen till-luft?
Kaminen heter Contura 780 och installerades
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, hur får kaminen till-luft?
Kaminen heter Contura 780 och installerades av montörer från ELDA-butiker, Karlskrona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.