Vi har undersökt hur arbetet går till när man ska sätta in en braskamin i ett hus som saknar skorsten, samt vad det i snitt kan tänkas kosta att installera en braskamin med skorstenspaket.

Du kan läsa artikeln här: Pris installera braskamin
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Billig bygganmälan, Trelleborgs kommun tar 4500kr.

Men får man ens tag på en kamin + skorsten idag?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Billig bygganmälan, Trelleborgs kommun tar 4500kr.

Men får man ens tag på en kamin + skorsten idag?
Betalade 900 kr i Vänersborgs kommun för ett par år sen... Allt är alltså inte sämst här.. :crysmile:
 
Intressant med tilluft i krypgrunden. Vi har tilluft via rör i krypgrunden. Har inte märkt något problem, men nu ska man kanske vara orolig?

Varför skulle den dra in fuktig luft i grunden egentligen? Röret suger ju in luft utanför grunden, inte från grunden.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
H Hullken skrev:
Intressant med tilluft i krypgrunden. Vi har tilluft via rör i krypgrunden. Har inte märkt något problem, men nu ska man kanske vara orolig?

Varför skulle den dra in fuktig luft i grunden egentligen? Röret suger ju in luft utanför grunden, inte från grunden.
Jag tror de syftar på att ta tilluften direkt i krypgrunden...

Drar man röret genom grunden och ut är det inget bekymmer, men man måste isolera röret, annars riskerar man kondens....
 
Tomture61
Förstår ej att krypgrunden får ett fuktigare klimat om tilluften dras genom golvet - krypgrund - uteluftanslutning i bärande grunden :thinking:
Tar man luften från krypgrunden så ja !
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår ej att krypgrunden får ett fuktigare klimat om tilluften dras genom golvet - krypgrund - uteluftanslutning i bärande grunden :thinking:
Tar man luften från krypgrunden så ja !
Men då förstår du ju
 
20 timmar? För vad då? Min skorstensinstallation inkl anslutning gick på en förmiddag 2013 och kaminen hade firman redan burit upp och ställt där jag ville ha den. Sedan tillkom kostnad för provtryck ing av sotaren.
 
Tomture61
Vet ej vilken skorstenstyp som måste provtryckas ?
Min sotare körde med ett instrument som mätte undertrycket när det eldades .
Har plåtskorsten , monterad av mig .
Görs vell också prov med rökpatron i murade skorstenar .
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej vilken skorstenstyp som måste provtryckas ?
Min sotare körde med ett instrument som mätte undertrycket när det eldades .
Har plåtskorsten , monterad av mig .
Görs vell också prov med rökpatron i murade skorstenar .
Här läckagemäter vi allt, kör provtryckning med rök om det är gamla slungskorstenar eller något annat som inte går att täcka av ordentligt.
Proveldar och mäter undertryck.

Modulskorstenarna är så lätta att montera idag att dom alltid är täta men det går så fort att kontrollera så det är ingen mening att fuska med det och är det något som är knas är det svårt att försvara att man inte kontrollerat det fullt ut.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Har en skorsten med två kanaler. Den ena kanalen går till en öppen spis som vi använder frekvent. Den andra kanalen användes tidigare till oljepannan som togs bort för 10 år sedan.

Är det "lättare" tro att installera en kamin som går till den idag icke-använda kanalen tro? Hade brandsäkerhetskontroll eller vad det heter innan inflyttning samt sotare som var här efter inflyttning och enligt båda var skorstenen i gott skick för småskaligt bruk, men tror ni då att de kollat även den icke använda kanalen?

Ska ha hit dem igen så ska fråga men var nyfiken på vad ni tror.
 
Tomture61
L LoTiX skrev:
Har en skorsten med två kanaler. Den ena kanalen går till en öppen spis som vi använder frekvent. Den andra kanalen användes tidigare till oljepannan som togs bort för 10 år sedan.

Är det "lättare" tro att installera en kamin som går till den idag icke-använda kanalen tro? Hade brandsäkerhetskontroll eller vad det heter innan inflyttning samt sotare som var här efter inflyttning och enligt båda var skorstenen i gott skick för småskaligt bruk, men tror ni då att de kollat även den icke använda kanalen?

Ska ha hit dem igen så ska fråga men var nyfiken på vad ni tror.
Din rökkanal för oljeeldning har troligtvis för liten area för vedeldning , pellets ja .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Din rökkanal för oljeeldning har troligtvis för liten area för vedeldning , pellets ja .
Är det så generellt? I min skorsten från 1950 är kanalen från pannan ettt helstenshål och de flesta andra halvstenshål. Jag kör en braskamin i ett av halvstenshålen och en kanal för Murpannan(tvättgryta) är också ett halvstenshål.
 
L lob skrev:
Är det så generellt? I min skorsten från 1950 är kanalen från pannan ettt helstenshål och de flesta andra halvstenshål. Jag kör en braskamin i ett av halvstenshålen och en kanal för Murpannan(tvättgryta) är också ett halvstenshål.
Halvsten motsvarar ungefär en diameter på 150mm stålrör så det borde vara ok att elda i om insidan är slät och ger bra drag.
 
Tomture61
A Anders_Nilsson skrev:
Halvsten motsvarar ungefär en diameter på 150mm stålrör så det borde vara ok att elda i om insidan är slät och ger bra drag.
150 mm rör har 177 cm2 i area .
Halvstens pipa 13 x 13 cm 169 cm2 i area .
Tja (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.