K kjork skrev:
då är det nog vettigt med en pulse men läs på lite först. Jag har ingen egentlig användning av min förutom att det är kul. Men om jag hade haft elbil eller hybrid hade nog behovet funnits
Kommer nog köpa den mest för att det är kul , är just nu insnöad i allt sånt här som har med elen och avläsning att göra haha
 
K Krca skrev:
Kommer nog köpa den mest för att det är kul , är just nu insnöad i allt sånt här som har med elen och avläsning att göra haha
samma här. Du kommer inte bli besviken även om du inte har någon särskild anledning till att ha den.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
Kan någon vänlig själ svara på hur lång ethernetkabeln är som medföljer? Försöker planera installationen.
 
F Förrådsbo skrev:
Kan någon vänlig själ svara på hur lång ethernetkabeln är som medföljer? Försöker planera installationen.
Det är en väldigt kort nätverkskabel som medföljer, ca 75 cm. Men det går så klart att byta ut till en längre. Kabeln för strömadaptern är inte heller speciellt lång så du behöver ha eluttag intill där du vill placera gateway.
 
  • Gilla
Förrådsbo
  • Laddar…
Ni som använder ngenic tune... Har ni problem med appen och eventuellt home assistant integration nu i kväll? Appen visar 2 streck istället för temperaturer för inomhus/utomhus sensor, och home assistant flippar helt:

Graf med temperaturdata från Ngenic Tune visande olika sensorers temperaturer över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har startat om app, router, gateway och HA integration men samma besvär.

Tibber verkar inte ha problem med få data av någon konstig anledning... Lite irriterande att min HA inte får rätt värden, ett par av mina automations förliter sig på ngenics givare. :(
 
JesperKn JesperKn skrev:
Ni som använder ngenic tune... Har ni problem med appen och eventuellt home assistant integration nu i kväll? Appen visar 2 streck istället för temperaturer för inomhus/utomhus sensor, och home assistant flippar helt:

[bild]

Har startat om app, router, gateway och HA integration men samma besvär.

Tibber verkar inte ha problem med få data av någon konstig anledning... Lite irriterande att min HA inte får rätt värden, ett par av mina automations förliter sig på ngenics givare. :(
Min Ngenic app visar ej temperaturer eller något . Vart så under em/kvällen idag
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
K Krca skrev:
Min Ngenic app visar ej temperaturer eller något . Vart så under em/kvällen idag
Tack - då behöver jag inte felsöka lokalt. :)
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Tack - då behöver jag inte felsöka lokalt. :)
Haha vafan nu hoppa den igång , de avlyssnar oss .
 
  • Haha
JesperKn
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Tack - då behöver jag inte felsöka lokalt. :)
Har det löst sej ?
 
Japp, det fungerar nu. Hittade en facebook grupp där Ngenic själva är aktiva - det fixade sig tydligen under natten. :)
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
För mig är den stora vinsten med Ngenic att man kan hålla en rimligt konstant temperatur. Innan jag skaffade Ngenic så hade jag betydligt varmare i huset. Nu har jag ställt in den på att snittet av mina tre givare ska vara 18grader. Effekten för mig är att jag förbrukar nu under oktober c:a 60% av det snittantal kilowatttimmar jag förbrukade de senaste tio åren samma månad och som referens så var standardavvikelse för den senaste tio årens oktoberförbrukning 5%. Utöver denna besparing så tillkommer elprisstyrningseffekten (jag har Tibber) som under oktober ligger på c:a 14%. Även om jag är medveten om att mina jämförelsesiffror är lite dopade eftersom jag tidigare inte var så energimedveten så är jag supernöjd med den effekt jag har uppnått med Ngenic och Tibber
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Tjena , hur mycket % hade ni på uppvärmning/beteende/alltidpå i oktober ? Märker ni någon skillnad med Ngenicen ?
 
K Krca skrev:
Tjena , hur mycket % hade ni på uppvärmning/beteende/alltidpå i oktober ? Märker ni någon skillnad med Ngenicen ?
 
  • Energianvändningsapp, jämför hemförbrukning, beteende och uppvärmning största förbrukare, Sävare Fänriksgården 8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmdump av elanvändningsapp; jämför hushållsenergiförbrukning, uppvärmning största användaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
Mobil appskärm visar energiförbrukning med jämförelse och kategorier såsom uppvärmning och beteende på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot 1067kwh oktober 2021 .

Men vill ju under genomsnittliga huset .. Faller på barn och vab veckor , haha .
 
Hej!
Har precis köpt hus och tänkte installera en IVT Air X 409, LVVP. Den verkar sakna smarta funktioner för timprisstyrning osv så tänkte komplettera med ngenic tune.

Firman som ska installera pumpen tyckte de va en dålig idé, för att det kan trigga el-patronen osv.

Jag tänker att det inte är hela världen, man får bara Justera ner hur hårt ngenic styr på elpriset ifall el-patronen triggas.

Min rädsla är att detta skulle kunna påverka avfrostningen och pajja hela pumpen. Tänker ifall det tex är -5c och priset är högt, ngenic lurar systemet att det är plusgrader dvs ingen avfrostning görs.
Men sen gissar jag att ngenic endast manipulera yttertemperaturen under elpristopparna på en dag dvs när toppen har sket kommer pumpen dra igång med avfrostning igen? dvs bör väl inte gå en hel dag utan avfrostning även i extremfallet?

Tacksam för svar!
(Helt extrema priser på LVVP just nu och känns trist om man inte ens lyckas få till ett smart system)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.