59 686 läst · 250 svar
60k läst
250 svar
Eletrikerns påslag på kabel
Hur kostar en anställd elektriker 35k per månad utöver alla lönekostnader och kostnader för admin personal?Mikaelpettersson skrev:
Måste bara fråga vad arbetar du själv med?R Rkarlsson skrev:Min elektriker tar 490 exkl moms, sin rätta timlön och inga monsterpåslag. Han tog såklart betalt för att hämta material. Han tog inte betalt för att köra förbi mig på väg hem för att skriva upp vad han skulle köpa.
Samma med röris, 500kr exkl moms. Titten var
gratis då han jobba bara på andra sidan byn.
Vi har rörisar i kommunen som ligger på sådana hutlösa timlöner och tar hutlösa påslag med. Det finns nästan ingen privatperson som anlitar dessa.
Jag själv ringde inte de igen efter de sa vad de ville ha för en liten felsökning på bvp. Min röris gjorde det istället och debiterade bara en timme.
Så ska vi hantverkare i tråden se vad vi tycker är relevant.
Deras personal får en betald Thailandsresa för hela familjen varannan månad av sin arbetsgivare förstår du väl - inte så svårt!Unikt namn skrev:
Prova själv att bli hantverkare, det är skönt med 3 månader om året totalt, på Thailand, betalt av arbetsgivaren ... ..f'låt, betalt av kunderna, är det ju naturligtvis ...
Det är väl inte relevant egentligen. Men jobbar inom industrin med lite ansvar.T Tindrahl skrev:
Förstår egentligen inte vad de har med att göra att en enmansfirma tar mycket mindre än en lite större firma som har lite mer täckning, och dessutom inte saltar påslagen åt helvete.
Unikt namn skrev:
Unikt namn skrev:
1 personal behöver en bil, drivmedel, kläder, verktyg, förmåner,
Unikt namn skrev:
Du citerar för det första fel.
35k ca för bil, drivmedel, försäkring på personen, företagsförskring, friskvård, Företagshälsan, glasögon, kläder, just kläder är ganska dyrt som arbetskläder, Admin kostnad i form av 1 på kontor(lägsta laget behöver egentligen 2) kontorlokal, förråd, utbildning, verktyg, ekonomkonsult, revisor, reklam, programvaror, representation, medlemskap i branschorganisationen, fackavtal.
listan är lång, långt över en anställds lön och sociala avgifter. Säkert längre än vad jag har skrivit här.
Mikael_L skrev:Deras personal får en betald Thailandsresa för hela familjen varannan månad av sin arbetsgivare förstår du väl - inte så svårt!
Prova själv att bli hantverkare, det är skönt med 3 månader om året totalt, på Thailand, betalt av arbetsgivaren ... ..f'låt, betalt av kunderna, är det ju naturligtvis ...
Eller hur nått måste vi locka med! Nej ni har tyvärr alldeles för naiv syn på kostnader eller så har ni säkert rätt. Då är min enklaste fråga, varför blir ni inte hantverkare och lyfter en livslön + mängd utdelning på en spottstyvel av er livstid? Starta upp och dra in storflisen så blir frugan nöjd den Andra frågan, vad gör alla företagare med pengarna? Stoppar i madrassen? Ingenting? Verkar ju uppenbarligen inte leva jetset i troppan
Till sak så försvarar jag inte TS elektriker med orimligt dyra produkter. Förstår varför jag får förklara i hur vi tar betalt (i min firma) men det är ingen som känner sig lurad efteråt och kunderna återkommer.
jag köper resonemanget att installatören köper allt, vi gör så eller tackar nej. Med motivering på kvalitets policy etc. Priset säger jag är likvärdigt med nätgrossarna. Vad jag har i rabatt eller förtjänst? Hör inte hit, det kunden betalar är relevant.
Redigerat:
Ja nu är jag ju hantverkare och driver eget !Mikaelpettersson skrev:Då är min enklaste fråga, varför blir ni inte hantverkare och lyfter en livslön + mängd utdelning på en spottstyvel av er livstid? Starta upp och dra in storflisen så blir frugan nöjd den Andra frågan, vad gör alla företagare med pengarna? Stoppar i madrassen? Ingenting? Verkar ju uppenbarligen inte leva jetset i troppan
Men jag kanske missar alla kunder och affärer om jag ska fördubbla min timpenning för att därigenom få fram ytterligare 35 papp i månaden för att täcka låtsasutgifter.
Så nej, jag kommer inte följa dina råd, utan bara fortsätta bete mig mänskligt.
Mikaelpettersson skrev:1 personal behöver en bil, drivmedel, kläder, verktyg, förmåner,
Du citerar för det första fel.
35k ca för bil, drivmedel, försäkring på personen, företagsförskring, friskvård, Företagshälsan, glasögon, kläder, just kläder är ganska dyrt som arbetskläder, Admin kostnad i form av 1 på kontor(lägsta laget behöver egentligen 2) kontorlokal, förråd, utbildning, verktyg, ekonomkonsult, revisor, reklam, programvaror, representation, medlemskap i branschorganisationen, fackavtal.
listan är lång, långt över en anställds lön och sociala avgifter. Säkert längre än vad jag har skrivit här.
Jag lägger åtminstone både revisorn, ekonomen och personen på kontoret i kategorin tjänstemäns kostnader.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att ha kostnader på 35tkr per gubbe för typ bil/försäkring/verktyg.
Med 6 anställda blir det ju 2miljoner om året som visslar iväg.
Det vore mycket intressant att se en detaljerad specifikation på det där. Visste man inte bättre kunde man ju misstänka att ekonomikonsulten plockar pengar ur bolaget (eller att någon drar en rövare).
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det låter som en felräkning. Det går säkert att dra på sig sådana kostnader om man håller sig med flera adminresurser (typ en "kontorist", en som sköter fakturering, en som sköter logistik ....) och bara 5 - 6 gubbar som drar in debitering. Men med en rimligt välskött firma så skall man inte ha 35 000/ mån i overhead kostnader per anställd.Unikt namn skrev:
Mikael_L skrev:
Vad tar du i timmen då? nej jag säger inte att alla har overheads. Du har säkert ingen overhead eftersom du verkar själv i enskildfirms och skickar 4 fakturor i månaden och inte har några leverantörsfakturor. Kanske frun gör detta åt dig?Mikael_L skrev:
testa ha ett företag med 10 anställda och fakturera montörernas lönekostnad
Unikt namn skrev:[bild]
Jag lägger åtminstone både revisorn, ekonomen och personen på kontoret i kategorin tjänstemäns kostnader.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att ha kostnader på 35tkr per gubbe för typ bil/försäkring/verktyg.
Med 6 anställda blir det ju 2miljoner om året som visslar iväg.
Det vore mycket intressant att se en detaljerad specifikation på det där. Visste man inte bättre kunde man ju misstänka att ekonomikonsulten plockar pengar ur bolaget (eller att någon drar en rövare).
Sorry! Du citera rätt. Och givetvis är 35k inräknat med overhead på tjänstemän etc.