A AndersS skrev:
Nya ytterligheter att leta papper i pappersinsamling för att undvika t.ex. en halv mjölkkartong, du får bli "ormmänniska" för att komma in i containrarna.
Och tidningspapper ingår även det i återvinning och räknas till det avfall som inte ska eldas, vilket tidigare lyftes pekpinnar och "lagtext för".
Finns det flera ytterligheter att belysa, i att sila mygg och svälja kameler.:crysmile:
Det är ingen konst att vittja finländska pappersinsamlingar såvida de inte är nytömda.
Jag talade om vad jag gör när de återanvända mjölkförpackningarna redan är uppbrända och jag inte vill använda plastpåsar och frigolit som tände. Mjölkförpackningarna blir först frysförpackningar för bär och liknande innan de hamnar i pannan.
 
M malarmaster skrev:
mig veterligen innehåller inte OSB lim. det som håller ihop skivan är lignin vilket är ett naturligt innehåll i trä. OSB kan därför ses som flis vilket det ju är tillverkat av. Att elda det i kamin är helt okey.
Det är kanske så att @malarmaster blandat ihop bränsle pellets som tillverkas genom att pressa sågspån under högt tryck med osb som är skiktlimad träflis.
Att elda osb som är limmade med fenollim eller melamin-urealim är lika otillåtet som att elda gamla limmade och målade möbler, det brinner bra men är inte nyttigt eller lämpligt som bränsle i kamin.
 
T Television_Set skrev:
Inte ens när du har blivit överbevisad ger du dig…trams.
Det kvittar vilka krumbukter du skriver, det ör olagligt vare sig du vill det eller inte.
Och om alla eldar ett kilo plast om året så blir det 10.000 ton plast som eldas upp under okontrollerade former, knappast försumbart…

Suck, varför svarar du bara inte på frågan. Jag upprepar:

Bryter man mot lagen om man eldar saker som inte är ved, men inte heller är avfall/sopor? Som du beskrev lagen så handlade lagen enbart om att det var förbjudet att elda avfall, så av ditt svar tolkar jag det som att det är lagligt att elda föremål som inte räknas som avfall.
 
Tomture61
Sedan behöver man inte följa varenda liten lagparagraf eller göra allt som inte är yttryckligen olagligt. Det som lagarna handlar om är att inte elda sådant som ger upphov till onödiga luftföroreningar när det bränns i den sortens låga förbränningstemperaturer som vi har i våra eldstäder.

När man vet det kan man tänka själv.
Elda rivningsvirke men föra OSB och tryckimpregnerat till sophanteringen.
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Suck, varför svarar du bara inte på frågan. Jag upprepar:

Bryter man mot lagen om man eldar saker som inte är ved, men inte heller är avfall/sopor? Som du beskrev lagen så handlade lagen enbart om att det var förbjudet att elda avfall, så av ditt svar tolkar jag det som att det är lagligt att elda föremål som inte räknas som avfall.
Det finns ju de som avser att elda stearinljus för att hålla sig varma vid strömavbrott, om man eldar dem i kamin eller på det traditionella sättet borde inte ha så stor betydelse.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Inte jag som påstår , troligtvis kommer de ej från EU , eftersom de är förbjudet att behandla lastpallar i EU .
Varför finns förbudet ;)
Jag tror det finns fler typer av pall än bara "EU ogiftig" och "utländsk giftig"
Det finns tunna pallar i halv- och helstorlek som uppenbart är helt obehandlad ohyvlad furu. Typisk engångsmodell. Så det är en tredje sort som absolut borde gå att elda
 
Tomture61
L lbgu skrev:
Suck, varför svarar du bara inte på frågan. Jag upprepar:

Bryter man mot lagen om man eldar saker som inte är ved, men inte heller är avfall/sopor? Som du beskrev lagen så handlade lagen enbart om att det var förbjudet att elda avfall, så av ditt svar tolkar jag det som att det är lagligt att elda föremål som inte räknas som avfall.
Du har en OTROLIGT selektiv förmåga att tolka det skrivna ordet , i denna tråd
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Suck, varför svarar du bara inte på frågan. Jag upprepar:

Bryter man mot lagen om man eldar saker som inte är ved, men inte heller är avfall/sopor? Som du beskrev lagen så handlade lagen enbart om att det var förbjudet att elda avfall, så av ditt svar tolkar jag det som att det är lagligt att elda föremål som inte räknas som avfall.
Miljöbalken 15 kap.
1 § Med avfall avses i denna balk varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med.

När du bestämmer dig för att elda något som inte är avsett som bränsle så är det något du bestämt dig för att göra dig av med.
 
Tomture61
S Sir Duke skrev:
Jag tror det finns fler typer av pall än bara "EU ogiftig" och "utländsk giftig"
Det finns tunna pallar i halv- och helstorlek som uppenbart är helt obehandlad ohyvlad furu. Typisk engångsmodell. Så det är en tredje sort som absolut borde gå att elda
Kan du utan ett kemiskt prov se vilka pallar (omärkta) som är utan bekämpningsmedel ?
 
F fribygg skrev:
Det finns ju de som avser att elda stearinljus för att hålla sig varma vid strömavbrott, om man eldar dem i kamin eller på det traditionella sättet borde inte ha så stor betydelse.
Precis, det är därför jag är nyfiken på vad lagen säger. Skulle det vara som vissa i denna tråd verkar anse skulle ju t.ex. stearinljus vara förbjudna att elda med, tändvätska ska vi väl inte bara tala om. Innehåller väl diverse onyttiga kemikalier. En annan sak jag brukar kasta i kaminen är döda möss som gått i fällan. Skulle det vara olagligt.

Jag misstänker att lagen är främst till för att skydda kommunernas intressen i storskalig sopförbränning så de slipper konkurrens inom sophanteringen. Tänk om folk kunde starta egna sopförbränningsföretag (givetvis med rökgasrening) dit folk kunde komma och lämna sina sopor för säg 50-öre kilot eller vad som är ett rimligt pris.
 
T Television_Set skrev:
När du bestämmer dig för att elda något som inte är avsett som bränsle så är det något du bestämt dig för att göra dig av med.
Nej, du har bestämt dig för att använda det som bränsle.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Tidningspapper tillverkas idag till 90% av återvunnen råvara, en fiber som kan ha varit 10 andra saker innan den blev tidningspapper. Så därav är det bättre att tända med tidningspapper som dessutom inte innehåller plast.
Inte helt rätt påstående, men fortfarande en ytterlighet.
 
L lop3r skrev:
Och en Modern fossilbil är "gratis" att tillverka? Finns hur mycket forskning på detta som helst att elbilarna är mycket miljövänligare i sin helhet. bara lägg ner dessa boomer fantasier i varenda tråd.
Vill du leva på lögner och fantasier så är det dig fritt. Modern forskning visar inte på elbilars miljövänlighet. Men det finns agendastyrd forskning på samma sätt som Dagens Nyheters agendastyrda journalistik.
 
Ska väl erkänna när jag tänker efter att jag även eldar en det limmat spillvirke när jag snickrat och lamelllimmat från rensågning:crysmile:
Även plywoodspill kan nog följa med.
Ser även det som ytterlighet.
Men syftet med tråden måste väl ändå vara vad man använder som huvudsakligt bränsle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.