TRJBerg TRJBerg skrev:
Det beror på hur stort socialt liv man har. Är man ensam kan det bli psykiska problem.
Handlar väl mer om hur stabil man är i sig själv?
Är man van med mycket socialt liv så blir det ju stort problem om man inte kan kommunicera.
Är man trygg i sig själv så hanterar man att bli isolerad och löser uppgiften.
 
  • Gilla
Uwe H och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
4 timmars elavbrott är inget nämnvärt problem för mig. 1-2 dygn går bra om det inte är typ minus 20 grader. Är det längre och många minusgrader fryser vattenpump mm och alla vattenledningar inkl värmepump sönder.
 
Som sagt tragiskt, det finns ju väl beprövade metoder att vara "social" utan elektroniska prylar. Och det gäller ju för alla utom vissa svårt "handikappade" människor, men dom är ju ett fåtal och dom borde vi "friska" med lätthet kunna interagera med.
 
TRJBerg
X xLnT skrev:
Handlar väl mer om hur stabil man är i sig själv?
Är man van med mycket socialt liv så blir det ju stort problem om man inte kan kommunicera.
Är man trygg i sig själv så hanterar man att bli isolerad och löser uppgiften.
Jo, men alla är inte så självständiga psykiskt. Och även om man är van med mycket socialt liv och har svårt med plötslig ensamhet så har man i regel möjlighet till samma sociala kontakter i alla fall när sådant här händer.
Men de som är socialt ensamma och inte så självständiga kan bli utan de möjlighet till hjälp som fungerande kommunikation ger.
 
TRJBerg
E elmont skrev:
Som sagt tragiskt, det finns ju väl beprövade metoder att vara "social" utan elektroniska prylar. Och det gäller ju för alla utom vissa svårt "handikappade" människor, men dom är ju ett fåtal och dom borde vi "friska" med lätthet kunna interagera med.
Nu kanske jag mest tänker på den fysiska situationen för de som bor ensamma ute på landet, mest för att jag bor så själv. Jag har vänner och släktingar jag kan kontakta (cykel, apostlahästar) om behov finns. Men inte alla är i den situationen. Speciellt de som inte har fysiska möjligheter till transport.
 
Och dom allra flesta som bor "ute på landet" är vana att bo relativt ensamma och klarar en vecka utan sällskap utan problem. Dom som av olika orsaker i dag får hjälp tex hemtjänst drabbas ju inte speciellt hårt av att telefonen inte fungerar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Själv så skulle det kännas rätt skönt med en vecka strömlöst så man kan ta tag i högen böcker "man skulle vilja ha läst". Mitt jobb är rätt så beroende av tillgång på el och uppkoppling att det blir rätt omständigt att ställa om till analogt. Gissningsvis blir det fritt en vecka.

Till jobbet har jag 2,5mil och det går ju bra att cykla om fossilbilen har slut på bränsle. Om det inte är drivis och snöstorm förstås. Då tar jag nog semester den dagen....
 
E elmont skrev:
Och dom allra flesta som bor "ute på landet" är vana att bo relativt ensamma och klarar en vecka utan sällskap utan problem. Dom som av olika orsaker i dag får hjälp tex hemtjänst drabbas ju inte speciellt hårt av att telefonen inte fungerar.
Hej, elmont

När jag i denna tråd tänker på kommunikation vid strömavbrott så handlar det inte främst om hur man själv klarar ensamhet.

Snarare hur man med t.ex. kommunikation kan hålla dialogen med de som man känner som t.ex. kan vara i behov av hjälp, vid ett strömavbrott.

Man kan ha föräldrar, syskon, barn, bekanta etc. som man vet, rimligen har behov av hjälp, vid ett strömavbrott. Detta även om man själv har gjort förberedelser för att klara, värme, mat, belysning etc. för upp till en vecka, för egen del.

Om kommunikation inte fungerar, vid ett strömavbrott, då är jag ganska övertygad om att även hemtjänst har stora problem med den verksamheten som baseras på just kommunikation.

Jag har bl.a. startat tråden för att lyfta frågan att vi (samhället) nog är behov av mer förberedelser om vi skall klara längre strömavbrott som drabbar många.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Att det blir problem råder det inga delade meningar om, det som skiljer är väl hur vi ser på följderna av en veckas elavbrott. Som jag ser det blir det besvärligt men knappast någon katastrof. OM man inte anser att det är en katastrof att inte kunna "leva som vanligt".
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TRJBerg
E elmont skrev:
Att det blir problem råder det inga delade meningar om, det som skiljer är väl hur vi ser på följderna av en veckas elavbrott. Som jag ser det blir det besvärligt men knappast någon katastrof. OM man inte anser att det är en katastrof att inte kunna "leva som vanligt".
För mig skulle det bli ekonomisk "katastrof".
 
En veckas strömavbrott i kall väderlek skulle kunna ge enormt stora frysskador på många fastigheter. Ganska onödigt i många fall då det bara skulle behövas en UPS för VS- cirkulationspump och styren om fjärrvärmeanslutning finns. Utgår ifrån att de har reservkraft på sin sida.
 
Det är ju inte direkt svårt att tappa ner system för att undvika allvarliga skador.
 
Ulltand Ulltand skrev:
En veckas strömavbrott i kall väderlek skulle kunna ge enormt stora frysskador på många fastigheter. Ganska onödigt i många fall då det bara skulle behövas en UPS för VS- cirkulationspump och styren om fjärrvärmeanslutning finns. Utgår ifrån att de har reservkraft på sin sida.
Hej Ulltand

Utmärkt att du tar upp det, ta gärna upp förslaget t.ex. med de som ansvarar för fjärrvärmen där du bor. Jag har gjort så, där jag bor.

Skrev om det i inlägg #476 i denna tråd, ” Med ett medeleffektbehov på 40 W till reglercentralen och 10 W till cirkulationspumpen så behövs alltså ca 50 W i enfas eleffekt att driva en fjärrvärmecentral i en villa med fjärrvärme.”

50 W i enfas eleffekt innebär 8,4 kWh elenergi för en vecka. Jag kan tänka mig att utvecklingen med elbilar och V2X- teknologi, kan öppna bra möjligheter att använda bilens batteri som reservkraftkälla. I bl.a. inlägg #88 och inlägg #90 skrev jag om ”Att använda elbil som reservelverk.”
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Reglercentralen borde inte dra alls så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.